- - https://andisheh-nou.org -

ناو هواپیمابر نیمیتز آمریکا به خلیج فارس بازمی‌گردد

ناو هواپیمابر «یواس‌اس نیمیتز» آمریکا که دو هفته پیش برای شرکت در رزمایشی در اقانوس هند از خلیج فارس خارج شده بود، بار دیگر مأموریت یافت تا با ناوگروه همراهش به این منطقه بازگردد.

نیمیتز در اوایل ماه جاری میلادی در یک رزمایشی مشترک موسوم به «مالابار» به همراه کشتی‌های هند، ژاپن و استرالیا شرکت کرده بود.

پنتاگون روز جمعه ۲۷ نوامبر (۷ آذر) با انتشار بیانیه‌ای در زمینه گفت که دستور بازگشت نیمیتز به خلیج فارس به منظور پوشش هوایی و «پشتیبانی دفاعی» در صورت درگیری احتمالی در زمان اجرای دستور دونالد ترامپ برای خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق و افغانستان صادر شده است.

در بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمده است: «این اقدام تضمین می‌كند كه ما توانایی كافی را برای پاسخگویی به هر گونه تهدید و بازدارندگی مخالفان برای اقدام علیه نیروها‌یمان در هنگام كاهش شمار آنها (در عراق و افغانستان) را در اختیار داریم.»

با این حال ربکا ریباریچ، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا گفت در حال حاضر هیچ تهدید به خصوصی متوجه ناو نیمیتز و ده‌ها هواپیمای موجود در آن که در راه بازگشت به خلیج فارس هستند، نیست.

نیمیتز پیش از ترور دانشمند ایرانی به راه افتاده است

شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا روز جمعه گزارش داد که اقدام آمریکا در فرستادن ناو هواپیمابر خود به خلیج فارس پیش از انتشار خبر ترور دانشمند هسته‌ای ایران در روز جمعه صورت گرفته است.

محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای پیشین ایران روز هفتم آذر در آبسرد دماوند بر اثر انفجار خودرو و تیراندازی چند نفر کشته شد.

سی‌ان‌ان گزارش داد که نیمیتز احتمالا تا ژانویه، یعنی زمانی که جو بایدن رسما در کسوت رئیس جمهوری قدرت را در ایالات متحده آمریکا به دست می‌گیرد، در منطقه باقی خواهد ماند.

کشتی نیمیتز پس از حدود یک ماه قرنطینه کرونایی در پایگاه دریایی کیتساپ، در ماه آوریل مقر خود در برمرتون واقع در ایالت واشنگتن آمریکا را ترک کرد، هنوز دقیقا مشخص نیست که این ناو هواپیمابر چه زمانی به خانه بازمی‌گردد.