- - https://andisheh-nou.org -

احمدرضا جلالی به همسرش اعلام کرد برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده است

ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی، پزشک متخصص مدیریت سوانح طبیعی که از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به اتهام «جاسوسی» به مرگ محکوم شده، روز سه‌شنبه چهارم آذر اعلام کرد: «او امروز در تماسی تلفنی اطلاع داد که برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده و ممکن است آخرین مکالمه ما باشد.»

بر اساس گزارش هرانا، جلالی به واحد اجرای احکام دادسرای اوین منتقل شد و هم‌اکنون برای اجرای تشریفات اجرای حکم اعدام در یکی از سلول‌های انفرادی قرنطینه بند ۲۰۹ زندان اوین بسر می‌برد.

هلاله موسویان، وکیل مدافع این زندانی دوتابعیتی نیز نسبت به احتمال اجرای حکم اعدام موکل خود ابراز نگرانی کرده است.

همزمان آن لیده، وزیر امور خارجه سوئد در تویئتی از گفت‌وگوی خود با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران خبر داده و گفت که سوئد در تلاش است تا از اجرای حکم اعدام آقای جلالی جلوگیری کند.

جلالی سال گذشته نیز در تماس با خانوادۀ خود اطلاع داده بود که «با تدابیر امنیتی شدید» به یک سلول انفرادی در مکانی نامشخص منتقل شده، اما در نهایت حکم اعدام او اجرا نشد.

احمدرضا جلالی که در اردیبهشت ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران رفته بود، توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به اتهام «محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل» بازداشت شد. او در مهرماه ۱۳۹٦ به اتهام «فساد فی الارض از طریق جاسوسی برای دولت متخاصم» از سوی شعبۀ ١۵ دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شد و شعبۀ یک دیوان عالی کشور دو ماه بعد حکم صادره در بارۀ او را تائید کرد.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان وقت تهران، احمدرضا جلالی را به «انتقال اطلاعات مربوط به پروژه‌های به کلی سرّی نظام در حوزه‌های تحقیقاتی، نظامی، دفاعی و هسته‌ای در قبال دریافت مبالغی به همراه حق شهروندی کشور سوئد برای خود و خانواده‌اش» متهم کرد.

شهروندی سوئد، پس از دستگیری احمدرضا جلالی و هنگاهی که او در ایران در زندان بود برای تسهیل حمایت انسان دوستانه از او به وی اعطا شد.

احمد رضا جلالی که پزشک و ساکن سوئد است، بارها اتهامات وارده بر خود را نادرست خوانده است و در ماه دسامبر سال گذشته نیز در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رئیس وقت قوۀ قضائیۀ جمهوری اسلامی ایران هر گونه تماس و همکاری با «موساد» را رد کرده و نوشته است «هیچگاه در مراحل مختلف تشکیل پرونده و در جریان محاکمه کوچکترین سندی دال بر این امر ارائه نشده است.»

سازمان ملل متحد در چهار گزارش مختلف شیوۀ رسیدگی به اتهامات وارد شده به وی را دارای ایرادات پایه‌ای توصیف کرده و محاکمۀ او را به سبب ارتکاب تخلفات فراوان در روند تشکیل پرونده، غیرعادلانه ارزیابی کرده است‌.

عفو بین‌الملل نیز در پی اعلام محکومیت احمد رضا جلالی با انتشار بیانیه‌ای خواستار لغو فوری حکم صادره شد و اعلام کرد که وی در پی دستگیری بمدت هفت ماه که سه ماه آن در انفرادی گذشته است از دسترسی به وکیل مدافع محروم بوده و پس از آن نیز دستگاه قضائی دو وکیلی را که او برای دفاع از خود برگزیده رد کرده است.

احمد رضا جلالی بگفتۀ خود هنگامی که در زندان اوین در انفرادی بسر می‌برده زیر فشار بازجویان خود در برابر دوربین قرار گرفته و متن از پیش نوشته شده‌ای را مبنی بر مجرم بودن خود قرائت کرده است. بگفتۀ او ماموران بازجوئی او را تهدید کرده‌اند که در صورت خودداری از پذیرش جرم جاسوسی برای یک «دولت متخاصم»، فرزندان او دستگیر کنند. وی همچنین گفت که اتهامات وارده بر او هیچ اساسی ندارد.

پیشتر یک گروه از برجسته ‌ترین دانشمندان جهان متشکل از ١٢١ برندۀ جایزۀ نوبل در نامه‌ای سرگشاده به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، خواستار آزادی احمدرضا جلالی شدند.