- - https://andisheh-nou.org -

کرونا در ایران: مرگ ۴۷۶ نفر در یک روز؛ وضعیت تدفین جان باختگان کرونا در شیراز بحرانی است؛ تعطیلی امامزاده های تهران

وزارت بهداشت ایران، روز پنجشنبه ٢۹ آبان، اعلام کرد که در شبانه روز گذشته، ۱۳ هزار و ۲۲۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شده اند و ۴۷۶ نفر دیگر نیز جان باخته اند. بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، همزمان با تعطیلی اصناف غیرضروری و اجرای محدودیت های شدید تردد از روز شنبه اول آذر در سراسر کشور، امامزاده های استان تهران نیز تا اطلاع بعدی تعطیل خواهند بود.

آمار رسمی کرونا در ایران:

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز پنجشنبه ۲۹ آبان، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ۱۳هزار و ۲۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ۲۹٣٨ نفر از آنها بستری شده اند و تعداد ۵٧٢۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ٨۱۵ هزار و ١١٧ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ۴۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۴۳ هزار و ۴۱٧ نفر رسیده است».

وی گفت: «۲۷ استان تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، کردستان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند».

با تصمیم ستاد مقابله با کرونا، امامزاده های استان تهران تا اطلاع ثانوی تعطیل می شوند

با تصمیم ستاد مبارزه با کرونا، از اول آذرماه مشاغل غیرضروری تعطیل می‌شود که بر اساس اعلام اداره اوقاف استان تهران، امامزاده‌های استان تهران نیز تعطیل خواهد شد.

بر همین اساس، امامزاده‌های استان تهران که با رعایت نکات بهداشتی در ساعاتی مشخص به روی زائران باز بودند، از شنبه تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌شود و متولیان امامزاده های استان تهران اجازه فعالیت ندارند.

امامزاده‌های استان تهران سال گذشته با شیوع کرونا بسته شدند اما پس از ماه مبارک رمضان با تصمیم ستاد کرونا، با اعمال محدودیت فعالیت خود را از سرگرفتند.

استاندار تهران: در محدودیت های کرونا، استان تهران و البرز یکپارچه در نظر گرفته می شوند

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، روز پنجشنبه در جلسه مربوط به دستورالعمل محدودیت‌های کرونایی جدید که از شنبه اول آذر ماه اجرایی می شود، گفت: «طبق مصوبه ستاد ملی کرونا منع تردد درنظر گرفته شده که در این زمینه استان تهران و البرز یکپارچه دیده شده است از این رو، خروجی‌های استان مدنظر می‌باشد و منع تردد شهر به شهر در استان تهران ملاک نیست».

وی ادامه داد: «در مورد دورکاری نیز دو دسته ادارات استانی و ملی داریم که هدف این است که حجم تردد و حضور کارکنان به حداقل برسد و میزان مراجعات نیز کاهش پیدا کند، بنابراین اگر در دستگاهی مبنای حضوری حداکثر یک سوم مطرح شود، باید خدمات ضروری ارائه شود».

استاندار تهران تاکید کرد: «در مورد وضعیت اصناف نیز گروه ۱ فعال هستند منتها مشمول منع رفت و آمد از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح می شوند و باید تا ساعت ۸ فعالیت داشته باشند تا جریمه نشود مگر فعالیت داروخانه‌ها و فعالیت‌های امدادی که مشمول فعالیت ۲۴ ساعته هستند».

استاندار تهران خاطرنشان کرد: «در راستای رعایت عدالت گروه یک، حق ارائه خدمات مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ را ندارند، به عنوان مثال فروشگاه‌های زنجیره‌ای حق فروش پوشاک یا مشاغل مربوط به گروه‌های دیگر را ندارد».

رئیس بیمارستان کاشانی تهران: اورژانس هر روز پُر است و ۷۰ درصد انرژی کادر درمان گرفته شده است

دکتر واثقی امیری رئیس بیمارستان آیت الله کاشانی تامین اجتماعی، روز پنجشنبه با اشاره به روند صعودی کرونا در کشور، بر ضرورت اجتناب از ترددها و مسافرت های غیرضروری، تأکید کرد و گفت: «اگر مردم همین نکات را رعایت کنند سبب می شود شیوع بیماری کمتر بشود و ما بتوانیم در مراکز درمانی خدمت کنیم و از پس بیماران با این تعداد بالا، بربیاییم و شرایط را کنترل کنیم.»

وی افزود: «چنانچه مردم علائم بیماری سرماخوردگی را مشاهده کردند، به پزشک مراجعه کنند زیرا خودشان نمی توانند تشخیص بدهند که سرماخوردگی است یا کرونا یا آنفلوآنزا؛ برخی تا یک هفته هم علائم دارند اما به دکتر مراجعه نمی کنند و همچنان در جمع های خانوادگی و اجتماعی حضور می یابند که هم موجب انتشار ویروس می شود و هم شدت مریضیشان بیشتر می شود و وقتی به ما می رسند، کنترل بیماری سخت تر شده است و چه بسا اگر زودتر می رسیدند می توانستیم اوضاع را کنترل کنیم».

او درباره وضعیت خدمات دهی به بیماران کرونایی، تجهیزات و تخت های بیمارستانی در این بیمارستان نیز گفت: «ما بیمارستان ریفرال کرونا هستیم و تعداد مراجعان بسیار بالاست. اورژانس هر روز پر است. کرونا ۷۰ درصد انرژی ما را گرفته و به سختی می توانیم سرویس بدهیم؛ زیرا بار مراجعه زیاد است و برخلاف پیک اول و دوم شدت بیماری بیشتر است. پیک اول شدت بیماری کمتر بود؛ اکنون هم بار مراجعه بیشتر است و هم مریض ها بدحال تر هستند».

بحران تدفین جان باختگان کرونا در شیراز

با بالا رفتن میزان مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از ویروس کرونا در شیراز، مشکلات بسیاری برای بازماندگان قربانیان از جمله انتظار در صف سردخانه و یا ترخیص با وقفه چند روزه بوجود آورده است.

سعید نظری سخنگوی شورای شهر شیراز با اشاره به دشواری کفن و دفن جان‌باختگان کرونایی گفت: «برخی جان‌باختگان کرونا به دلیل ابتلای همه اعضای خانواده به این بیماری، بدون حضور هیچ‌کدام از بستگان به آرامستان‌ شیراز منتقل می‌شوند و یک گروه چهل نفره به صورت داوطلبانه مناسک شرعی کفن و دفن جان‌باختگان کرونایی را انجام می‌دهند».

او با بیان اینکه آرامستان شهر به دلیل افزایش تعداد جان‌باختگان کرونایی در روزهای اخیر با مشکلاتی مواجه شده، گفت: «هفته گذشته، شورای شهر در جلسه‌ای فوق‌العاده با مدیر آرامستان‌های شیراز جلسه‌ای برگزار کرد و قرار شد از این پس جان‌باختگان کرونایی به جای دارالرحمه، در بهشت احمدی به خاک سپرده شوند».

وی با بیان اینکه بازماندگان جان‌باختگان کرونا برای دفن عزیزان خود در دارالرحمه شیراز اصرار نداشته باشند، تأکید کرد: «باید در نظر داشت که شرایط بحرانی است و ناچاریم که جان‌باختگان را در بهشت احمدی و با تدابیر خاص خود به خاک بسپاریم».‌

روند صعودی ابتلا به کرونا در یزد

ابراهیم سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد، روز پنجشنبه با اشاره به بستری ۱۰۸۶ مبتلا به کرونا در بیمارستانهای استان، از فوت ۱۷ بیمار کرونایی دیگر در استان طی شبانه روز گذشته خبر داد.

وی تصریح کرد: «در شبانه روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵۴ بیمار مبتلای قطعی به کرونا در استان شناسایی شدند به طوریکه از ابتدای همه گیری کووید ۱۹ در استان تاکنون، ۲۲ هزار و ۱۵۷ یزدی به کرونا مبتلا شده‌اند».

وی ادامه داد: «در شبانه روز گذشته، ۱۵۹ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که شهرستان های ابرکوه، خاتم و مهریز نسبت به جمعیت، بیشترین بستری را در مقایسه با سایر شهرستان های استان را به خود اختصاص داده اند».

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد، تصریح کرد: «متاسفانه در شبانه روز گذشته ۱۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست دادند.»

او در ادامه تاکید کرد: «در حال حاضر ۱۰۸۶ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۲۱۴ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار گرفتند.»

رکورد شمار قربانیان کرونا در آذربایجان غربی

علی احمد آقاپور رئیس کارگروه اطلاع رسانی مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکب آذربایجان غربی، روز پنجشنبه گفت: «طی شبانه روز گذشته، شاهد فوت ٣۷ نفر در استان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا بودیم که رکورد جدیدی در شمار فوتی های این بیماری در استان محسوب می شود؛ همچنین تست کرونای ۱۶ فوتی روزهای گذشته در شهرستان های مختلف آذربایجان غربی نیز مثبت شده است».

وی افزود: «با اضافه شدن ۵۳ نفر دیگر به تعداد فوتی های ناشی از کرونا در آذربایجان غربی، این تعداد به ۲۵۲۹ نفر رسیده است».

وی ادامه داد: «در حال حاضر تعداد کل بستری‌های مربوط به بیماری‌های سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به ۱۵۷۴ نفر رسیده که از این تعداد، ۸۹۲ نفر مشکوک و ۶۸۲ نفر مبتلا به کرونا هستند».

وی افزود: «تعداد بستری‌شدگان در آی‌سی‌یو نیز ۳۰۵ نفر بوده که از این تعداد، ۸۸ نفر به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند.»

بر اساس آخرین گزارش ها، آذربایجان‌غربی طی حدود ۹ ماه شیوع بیماری کرونا در کشور، سه خیز شیوع را پشت سرگذاشته و به نظر می‌رسد شاهد تداوم خیز چهارم این بیماری در استان باشیم که البته به احتمال  زیاد خطرناک‌تر از گذشته خواهد بود.

وضعیت بحرانی کرونا در مازندران

با بحرانی شدن وضعیت سه شهر ساری، بهشهر و آمل، از ابتدای آذر این شهرها با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا با محدودیت و تعطیلی دو هفته ای مشاغل گروه ۲،۳ و ۴ رو به رو است این در حالیست که ۷۸۲ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های مازندران و بابل بستری هستند.

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اعلام کرد: «ظرف ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ۹۷ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند.»

وی با بیان اینکه هم اکنون ۶۳۵ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند، تصریح کرد: «از این تعداد، ۱۵۳ نفر با علائم حاد تنفسی در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند.»

بر اساس گزارش روابط‌ عمومی و امور بین ‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز در حال حاضر ۱۴۷ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های بابل بستری هستند و در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶ بیمارجدید بستری و ۳۹ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.