- - https://andisheh-nou.org -

ظریف: آمریکا بخواهد به برجام بازگردد مذاکره می‌کنیم

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه خواستار بازگشت آمریکا به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای وین شد و تاکید کرد که کشورش در این صورت به نقطه پیش از کاهش تعهدات برجامی باز خواهد گشت.

آقای ظریف با انتشار توییتی یاد آور شد که ایالات متحده همچنان عضو سازمان ملل است و در صورت عمل به آنچه در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده ایران نیز تعهدات خود در چارچوب برجام را عملی می‌کند.

در پیام وزیر امور خارجه ایران تصریح شده: «اگر سپس ایالات متحده بخواهد به برجام بازگردد،‌ ایران نیز آماده است تا در باره شرایط احیا جایگاه این کشور به عنوان مشارکت کننده در برنامه جامع اقدام مشترک،‌ مذاکره کند.»

در توییت تازه محمد جواد ظریف دو نکته موجود است. نخست اینکه در صورتی که آمریکا به وظایف خود در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کند نیازی به مذاکره میان دو طرف نیست و ایران نیز تعهدات برجامی خود را بدون شرط انجام می‌دهد.

این در حالیست که جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا که از پیش برای بازگشت کشورش به کلیه توافقنامه‌های بین‌المللی از جمله توافق هسته‌ای با ایران اعلام آمادگی کرده بود، پایبندی تعهدات ایران به مفاد برجام را یکی از شروط بازگشت کشورش به این توافق بین المللی عنوان کرده است.

نکته دوم در پیام وزیر امور خارجه ایران این است که هیچ شرطی جز پایبندی واشنگتن به تعهدات قطعنامه ۲۲۳۱ را برای مذاکره مطرح نکرده و آنطور که برخی مسئولان بلند پایه ایران از جمله رئیس جمهوری ایران پیش‌تر گفته بودند سخنی از غرامت خسارات ناشی از تحریم‌ها و عدم بهر‌ه‌مند شدن این کشور از امتیازهای تجاری برجام به میان نیامده است.

از سوی دیگر ابراز تمایل رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای بازگشت به برجام با استقبال دیگر طرف‌های این توافقنامه بین‌المللی همراه شده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام روز چهارشنبه در گفتگو با نشریه تایم بر لزوم تحقق مزایای اقتصادی توافق وین برای ایران تاکید و در عین حال عنوان کرده که احیای کامل توافق برجام آسان نخواهد بود.

طرح این نکته از سوی رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا احیانا با توجه دغدغه‌های حقوق بشری جو بایدن در خصوص ایران و نیز احتمال مطرح شدن شروطی جدید بر مبنای برنامه ‌موشکی و تحرکات منطقه‌ای تهران صورت گرفته است.

چراغ سبز مکرر تهران برای مذاکره با آمریکا

ایران پس از اعلام نتیجه ریاست جمهوری ایالات متحده که حکایت از پیروزی جود بایدن، نامزد دموکرات دارد تاکنون بارها به اشکال مختلف برای گفتگو با آمریکا اعلام آمادگی کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی که اینک کشورشان زیر سنگین‌ترین تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد خواهان بازگشت آمریکا به برجام و برداشته شدن فشار‌های اقتصادی موجود هستند.

تهران برای این‌ کار چاره‌ای جز گفتگو با سران جدید کاخ سفید ندارد؛ مسئله‌ای که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به شکل استفاده از فرصت موجود از آن یاد کرده است.

رئیس جمهوری ایران در تازه‌ترین واکنش به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته است که برای لغو تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده که طبیعتا لازمه آن گفتگو‌های رو در رو میان دو طرف است «هیچ کس حق فرصت سوزی ندارد.»

محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران همچنین در گفتگویی مفصل با روزنامه ایران تاکید کرده لغو تحریم‌ها تنها با سه فرمان اجرایی از سوی جو بایدن امکان پذیر خواهد بود.

آقای ظریف در این خصوص تصریح کرده: «اگر زمانی آقای بایدن مستقر شود و بخواهد تعهدات مبتنی بر قطعنامه ۲۲۳۱ امریکا را اجرا کند، ما هم می‌توانیم فوراً به تعهدات برجامی خود به صورت کامل برگردیم. این روند اصلاً زمانبر نیست. با چند قانون اجرایی از سوی رئیس جمهوری امریکا انجام‌پذیر است. این هم که گفته می‌شود آقای ترامپ مقرراتی گذاشته است که از سوی آقای بایدن قابل لغو نیست، همه این کار بازی‌هایی است که دولت آقای ترامپ در این مدت انجام داده تا بر افکارعمومی و امید مردم ما تأثیر بگذارد.»

توافق هسته‌ای با ایران یکی از موضوعاتی بود که بر کارزار انتخاباتی دو نامزد اصلی ریاست جمهوری آمریکا سایه انداخت و اینک پس از اعلام پیروزی جو بایدن امید‌ها را برای بازگشت واشنگتن به برنامه جامع اقدام مشترک و نیز تعهد دوباره تهران به مفاد این توافقنامه پر رنگ‌تر کرده است.