- - https://andisheh-nou.org -

حمله لفظی تند اردوغان علیه مکرون درباره اسلامگرایی و جنگ قره‌باغ

در حالی که دولت پاریس در هفته‌های اخیر و به ویژه پس از سربریدن یک معلم فرانسوی به دست یک اسلامگرای افراطی، تدابیری را برای مهار اسلامگرایان در فرانسه در نظر گرفته است، تهران و آنکارا علیه این سیاست پاریس موضع‌گیری کردند. همچنین در حالی که فرانسه خواستار آتش‌بس میان نیروهای آذری و ارمنی در جنگ قره‌باغ و حل مسالمت‌آمیز این مناقشه است، ترکیه به عنوان حامی دولت باکو، از موضع فرانسه در قبال جنگ قره‌باغ شدیدا انتقاد کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئيس جمهوری ترکیه، روز شنبه در نشست حزب عدالت و توسعه گفت: «به رئیس‌جمهور فرانسه که با میلیون‌ها نفر از پیروان ادیان مختلف چنین رفتار می‌کند چه چیزی می‌توان گفت، او به روان‌درمانی نیاز دارد.»

اردوغان مدعی شد که «فرانسه پشت پرده فجایع و اشغال سرزمین‌های آذربایجان قرار دارد.» پیشتر فؤاد اوکتای، معاون رئيس‌جمهوری ترکیه در توئیتی مکرون را نماینده «ذهنیت استعماری» خوانده بود. همچنین مقام‌های ترکیه بارها از ارمنستان به عنوان کشور «اشغالگر» و از قره باغ به عنوان «سرزمین های اشغالی» نام برده است.

همزمان سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز شنبه به اظهارات اخیر مقام‌های فرانسوی درباره مهار اسلامگرایی در فرانسه اشاره کرد و آن را «غیر قابل توجیه» خواند. او گفت: «بدون شک موضع غیرقابل توجیه مقامات فرانسوی، پاسخ مناسب و مدبرانه به افراطی‌گری و خشونتی که در جای خود محکوم است، نمی‌باشد و بیش از پیش موجب تنفرپراکنی می‌گردد.»

این مقام وزارت امورخارجه ایران همچنین بدون ذکر نام کشور خاصی، «صاحبان تفکر افراطی و انحرافی در جهان اسلام» را «از شرکای سیاسی نزدیک به غرب و آمریکا» معرفی کرد. پیشتر محمدجواد لاریجانی، معاون پیشین امور بین الملل قوۀ قضائیه ایران از اظهارات اخیر امانوئل مکرون انتقاد کرده بود.

امانوئل مکرون چهارشنبه گذشته در مراسم ادای احترام به ساموئل پَتی، دبیر تاریخ در یکی از دبیرستان‌های فرانسه که روز جمعه هفته گذشته بدست یک افراط گرای چچن به قتل رسید، خطاب به آموزگاران حاضر و از ورای آنان به همۀ معلمان کشور تاکید کرد که فرانسه مبارزه با تاریک اندیشی را «برای دفاع از آزادی، از اندیشه و تعقل که شما از این پس مظهر آن هستید، دنبال می‌کند.» او خطاب به ساموئل پَتی نیز گفت «آقای آموزگار، ما درس آزادی شما را دنبال می‌کنیم و کاریکاتور را کنار نمی‌گذاریم، حتی اگر دیگران عقب نشینی کنند».

پیشتر نیز ماکرون با تأکید بر “تقسیم‌ناپذیر” بودن نظام جمهوری، گفت که هیچگونه گرایش جدایی‌طلبانه را نمی‌پذیرد و با اشاره به اسلام‌گرایی افزود: “در فرانسه، برای کسانی که گاه به نام خدا و گاه به کمک قدرت‌های بیگانه، قصد تحمیل قوانین گروه خود را دارند، هیچ جایی نیست”.