- - https://andisheh-nou.org -

کرونا در ایران: تهران وارد موج چهارم کرونا شده است؛ اعمال محدودیت های شدید کرونا در ۴۳ شهر فوق قرمز کشور

وزارت بهداشت ایران، روز پنجشنبه اول آبان، از شناسایی ۵۴٧١ بیمار جدید مبتلا به کرونا و درگذشت ۳۰۴ نفر دیگر در شبانه روز گذشته خبر داد. حسن روحانی در جلسۀ ستاد ملی مقابله با کرونا، خواستار مجازات خاطیان مقررات بهداشتی شد و مقرر کرد در ۴۳ شهرستان فوق بحرانی کشور که بیشترین میزان ابتلا را دارند، از روز دوشنبه ۵ آبان به مدت یک هفته محدودیت های شدید اعمال شود.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز پنجشنبه اول آبان، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ۵۴٧١ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ٢٢۴۲ نفر از آنها بستری شده اند و تعداد ۴۸۹۵  نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به  ۵۵۰ هزار و ۷۵٧ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ۳۰۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به  ٣۱ هزار و ۶۵۰ نفر رسیده است».

وی گفت: «۲۷ استان تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، کردستان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند».

تأکید حسن روحانی بر مجازات خاطیان مقررات بهداشتی؛ اعمال محدودیت های شدید کرونا در ۴۳ شهر

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، روز پنجشنبه در جلسۀ رؤسای ستاد ملی مقابله با کرونا، با تاکید بر ضرورت پیگیری اعمال قانون و تشدید نظارت ها بر وقوع جرائم مرتبط با کرونا، به وزارتخانه های ارتباطات و بهداشت دستور داد که نیازمندی های این حوزه را به ویژه درخصوص یک برنامه کاربردی دقیق، پیگیری کنند.

وی همچنین با تاکید بر تشدید نظارت ها برای رعایت پروتکل های بهداشتی در ادارات و اتخاذ مجازات هایی  برای خاطیان گفت: «کمیته امنیتی و اجتماعی باید برای تقویت نظارت ها و اعمال قانون در بخش های حمل و نقل، کسب و کارها و فضاهای عمومی، برنامه ریزی کند».

وی کمیته های ستاد ملی، کمیته درمان و امنیتی و اجتماعی را به تدوین پروتکل سفر، پروتکل های جدید مراجعه به مراکز بزرگ تجمع یا مراکز شیوع بیماری و نحوه اجرا و جرائم مرتبط با این موارد برای ارائه به ستاد ملی، موظف کرد.

در این جلسه پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان و کمیته امنیتی – اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا مطرح و مورد تایید قرار گرفت که براساس این پیشنهاد مقرر شد از روز دوشنبه ۵/ ۸/ ۱۳۹۹ تا پایان آبان ماه نسبت به کاهش حضور کارکنان دولت و دستگاه های اجرایی در تهران به میزان ۵۰ درصد و ارائه خدمات به طور الکترونیکی، اقدام گردد.

همچنین بر اساس اعلام کمیته های درمان و اجتماعی – امنیتی، در ۴۳ شهرستان بحرانی کشور که بیشترین میزان ابتلا را دارند، از روز دوشنبه به مدت یک هفته محدودیت های شدید اعمال خواهد شد و در صورت لزوم در هفته بعدی هم اعمال خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران: موج چهارم کرونا وارد پایتخت شده است

زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه وارد موج چهارم کرونا شده‌ایم، گفت: «اجرای تعطیلی کامل تهران حداقل به مدت دو هفته جهت مقابله با کرونا ضروری است».

وی دربارۀ وضعیت کرونا در پایتخت، اظهار داشت: «شدت بحران کرونا به حدی رسیده که باید حتماً تعطیلات کامل دو هفته‌ای در پایتخت اجرا شود. آمار قربانیان کرونا طی چند روز اخیر از ۳۰۰ نفر در کشور عبور کرده و نیمی از جان باختگان مربوط به تهران است».

وی افزود: «به نظر می‌رسد با توجه به آمار، وارد موج چهارم کرونا شده‌ایم و جهت مقابله با این بحران ما تابع ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و امیدواریم اقدامات فوری جهت تعطیلی دو هفته‌ای تهران انجام شود».

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه به دلیل شرایط اقتصادی در حال حاضر مماشات با بحران انجام گرفته است، گفت: «باید به صورت جدی در مقابله با کرونا اقدامات اساسی انجام دهیم؛ جرایم مربوط به ماسک و بسته شدن مکان‌های تجاری و اصنافی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند باید به صورت دقیق مدنظر قرار گیرد ما در این زمینه هشدار داده‌ایم، ولی عملا پاسخی نگرفته‌ایم».

وی گفت: «بر اساس آمار‌هایی که من شنیده‌ام فقط ۴۰ درصد مردم تهران درباره کرونا نگران هستند در حالی که این آمار در فروردین بالای ۸۰ درصد بود که به نوعی می‌توان گفت، کاهش ترس شهروندان از کرونا و بی‌محابا عمل کردن سبب افزایش آمار‌های مبتلا و متوفیان کرونا شده است واین اتفاق در حالیست که هنوز دارو و واکسن تعریف شده‌ای برای کرونا وجود ندارد و باید پروتکل‌ها با دقت رعایت شود.»

وزیر راه : پروازهای داخلی از اول آبان، با ۶۰ درصد ظرفیت انجام می شود

وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی از اول آبان‌ماه، برای مهار کرونا موظف به رعایت ظرفیت ۶۰ درصدی هواپیماها هستند، گفت: «به‌زودی قیمت‌های جدید بلیت اعلام خواهد شد».

دو هقته پیش، انجمن شرکت‌های هواپیمایی از نرخ‌های جدید هواپیما که در آن متوسط افزایش قیمت‌ها به ۸۰ درصد می رسید رونمایی کرد. بهانه افزایش ناگهانی قیمت ها از سوی شرکت‌های هواپیمایی، مصوبه ستاد مبارزه با کرونا برای انجام پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت و هم‌چنین قیمت دلار بود.

با این حال وزیر راه و شهرسازی سه روز بعد از اعلام قیمت‌های جدید در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا از ابطال نرخ‌نامه جدید شرکت‌های هواپپمایی خبر داد و گفت: «افزایش قیمت اعلام شده از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتبر نیست و قیمت‌های جدید که قرار بود از اول آبان‌ماه اعمال شود، لغو شده است».

فردای همان روز جلسات شرکت‌های هواپیمایی با ریاست سازمان هواپیمایی آغاز و قرار شد تا اول آبان ماه بلیت هواپیما با قیمت نرخ‌نامه شهریور سال گذشته به فروش برسد و قرار شد نتیجه نهایی در جلسه ای با حضور وزیر راه و شهرسازی اعلام شود.

ابتلای ۳۰۰ نفر از کادر درمان بیمارستان امام خمینی تهران به کرونا

علی دهقان منشادی معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی در تهران، درباره مشکلات تامین تجهیزات حفاظتی تصریح کرد: «تأمین تجهیزات حفاظتی مانند ماسک، مواد ضدعفونی کننده، دستکش و غیره، بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌‌های دولتی از نظر بودجه با مشکلاتی مواجه اند، شرایط سخت دارند و اگر دولت و وزارت بهداشت بتوانند در این زمینه کمک بیشتری کرده و این وسایل را به رایگان در اختیار بیمارستان‌‌ها قرار دهند، بهتر است چراکه در حال حاضر خرید این تجهیزات، هزینه سنگینی را به بیمارستان تحمیل کرده است؛ هزینه‌ای که تا پیش از این نبود و ما نمی‌توانیم این هزینه را تامین کنیم.»

وی دربارۀ خستگی و ابتلای کادر درمان به کرونا نیز گفت: «در این ۸ ماه گذشته، حدود ۳۰۰ نفر از پرسنل ۱۲۰۰ الی ۱۳۰۰ نفری ما مبتلا شده‌اند. هر گاه شیوع و آمار بیماری در جامعه شدت گرفته است، در بیمارستان نیز به همین میزان افزایش موارد ابتلا داشته‌ایم و موج درگیری ما در بیمارستان، مشابه و موازی با موج درگیری جامعه با بیماری بوده است و در همه بیمارستان‌ها نیز به همین صورت است.»

افزایش موارد بستری و مرگ ناشی از کرونا در گیلان

ارسلان سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، روز پنجشنبه با اشاره به آغاز موج سوی پاندمی کرونا در گیلان گفت: «در پی افزایش شمار مبتلایان به بیماری کرونا، تعداد فوتی‌ها نیز در گیلان به شکل قابل‌توجهی افزایش‌یافته است».

وی افزود: «متأسفانه علیرغم هشدارهای مکرر متخصصان حوزه سلامت مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برخی از مردم همچنان نسبت به این هشدارها بی‌توجهند».

وی با بیان اینکه ویروس کرونا به گفته کارشناسان دارای جهش‌هایی شده و سرعت انتشار آن نیز بیش‌ازپیش است، افزود: «آمارها نشان از سیر صعودی مجدد ویروس کرونا در گیلان خبر می‌دهد و نمودارها نشان می دهند که موج سوم پاندمی کرونا در گیلان در حال شکل‌گیری است».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان، با بیان اینکه اکنون ۳۸۹ بیمار در کل بیمارستان‌های استان بستری هستند، گفت: «طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۴ بیمار جدید در بیمارستان‌های استان بستری‌شده‌اند».

او در ادامه تصریح کرد: «متأسفانه با فعال‌تر شدن ویروس کرونا در استان و شیوع آن تعداد بستری‌ها به‌صورت صعودی در حال افزایش و تعداد ترخیصی‌ها نیز از مراکز بیمارستانی در حال کاهش است».

مازندران در آستانۀ شروع پیک جدید ویروس کرونا

کرونا همچنان در مازندران جولان می دهد و به گفتۀ فرمانده عملیات ستاد فرماندهی کنترل کرونا در استان مازندران، در حال حاضر استان در آستانۀ شروع پیک جدید بیماری است و چند شهر در وضعیت هشدار و قرمز قرار دارند و در صورت جدی نگرفتن این بیماری و اصول بهداشتی توسط مردم ، مازندران در وضعیت غیر قابل کنترلی قرار می گیرد که ماه ها ادامه پیدا می کند.

همچنین در حال حاضر، ۶۵۸ بیمار کرونایی در بیمارستان های تحت حمایت دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند.

سید عباس موسوی رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، روز پنجشنبه گفت: «ظرف ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ۱۱۶ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شده اند.»

وی افزود: «هم اکنون ۵۰۴ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند که از این تعداد ۱۲۱ نفر با علائم حاد تنفسی در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند».

بر اساس گزارش روابط‌ عمومی و امور بین ‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز در حال حاضر، ۱۵۴ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های بابل بستری هستند؛ بر اساس این آمار، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷بیمارجدید بستری و ۳۷ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

شمار جان باختگان کرونا در البرز از مرز ١۵۰۰ نفر گذشت

دکتر محمد فتحی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز، روز پنجشنبه گفت: «مجموع کل  موارد بستری از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز ، ۲۰ هزار و ۹۴۴ نفر است.

وی در خصوص آخرین وضعیت کرونا در البرز گفت: «از دیروز تا امروز اول  آبان ماه، ۱۴۶ بیمار با علائم کووید- ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند».

وی افزود: «مجموع کل  موارد بستری شامل  قطعی، محتمل و مشکوک، از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز، ۲۰ هزار و ۹۴۴ نفر است».

او با بیان اینکه در حال حاضر،  تعداد ۸۱۳ نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک، در مراکز درمانی بستری هستند، افزود: «از این تعداد، ابتلای ۴۲۷ نفر به بیماری  کووید ۱۹، تا این تاریخ قطعی شده است».

وی افزود: «متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به ۱۵۱۱ نفر رسیده است».

رئیس بیمارستان شریعتی مشهد: آمار تلفات کرونا افزایش خواهد یافت

سعید اشکانی‌فر رئیس بیمارستان شریعتی مشهد، روز پنجشنبه در خصوص وضعیت کادر درمان گفت: «در حال حاضر در وضعیت و فصل مناسبی قرار نداریم. کادر درمان در هر صورت وظیفه خود را باید انجام دهند اما این کار، وظیفه دردناکی است. مشاهدۀ مردم روی تخت بیمارستان و ویروسی که زجر تنفسی به همراه دارد و با وجود اینکه بیشترین میزان اکسیژن را به مریض می‌دهی اما همچنان احساس خفگی دارد، دردآور است و جسم و روح کادر درمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد». 

وی افزود: «معمولاً میان هر پیک، وقفه‌ای داریم و در این مدت سعی می‌کنیم پرسنل را ریکاوری کنیم اما ۱۲ ساعت کار در لباس پوشیده و بدون منفذ، کار سنگینی است».

وی با اشاره به افزایش آمار تلفات و مبتلایان به کرونا تصریح کرد: «آمار تلفات و مبتلایان قطعاً بیشتر خواهد شد. احتمال می‌دهیم مردم اگر رعایت کنند، باز هم آمار مبتلایان افزایش یابد؛ تاکیدات ما بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به این دلیل است که شیوع بیماری و میزان تلفات فوران نکند. چون در فصل سرماخوردگی و بیماری‌های ریوی قرار داریم و درکنار آنها کرونا هم وجود دارد، اگر مردم رعایت نکنند قطعاً صدمات زیادی خواهیم دید».

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: جاده های کشور، دو روز قبل از شروع تعطیلات بسته شود

همایون سامیح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، روز پنجشنبه با بیان اینکه بسیاری از بیمارستان‌های دولتی ICU  و تخت‌ها  را ۳ تا ۴ برابر اضافه کردند، عنوان کرد: «امروز  بیمارستان‌ها سرویس ICU به بیماران می‌دهند اما پولی از سوی بیمه به آنها پرداخت نمی‌شود ولی با این وجود خدمات خود را ادامه می‌دهند». 

وی تأکید کرد: «مشکل اساسی ما فرهنگی است؛ مردم هنوز رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگرفتند و همین باعث می‌شود تعداد بیماران ما بسیار زیاد شود و فوتی‌ها افزایش باید، متاسفانه تا زمانی که این اشخاص خودشان مبتلا نشوند، متوجه خطرات بیماری نمی‌شوند.»

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات دولت برای تعطیلات پیش رو، بیان کرد: «از دو روز قبل از شروع تعطیلات، باید تمام راه‌ها را ببندند و دو روز بعد از تعطیلات باز کنند، البته به نظر من مجوز راه ندادن به شهرها می‌تواند به مدت یک هفته یا بیشتر تمدید شود».

ار.اف.ای