- - https://andisheh-nou.org -

ابراز نگرانی صلیب سرخ از نقض آتش‌بس میان ارمنستان و آذربایجان: مناطق جنگ‌زده نیاز به کمک فوری دارند

در حالیکه وزیر امور خارجه روسیه از تلاش برای ایجاد سازوکار به منظور نظارت بر آتش‌بس در قره‌باغ سخن گفته است، گزارش‌ها حاکی از آن است که دومین آتش‌بس مورد توافق برای پایان دادن به دور اخیر درگیری‌ها در قره‌باغ از سوی طرفین درگیر در جنگ مراعات نشده است. همزمان، سازمان‌های حقوق‌بشری نسبت به شرایط بحرانی انسانی در مناطق جنگی به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند. 

با وجود توافق جدید برای پایان دادن به درگیری‌ها و برقراری آتش‌بس در قره‌باغ، دو طرف درگیر در این بحران،  آذربایجان و ارمنستان، یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند. توافق جدید برای برقراری آتش‌بس در قره‌باغ از صبح یک‌شنبه ۱۸ اکتبر، اجرایی شد. 

الهام علی‌اف، رییس‌جمهوری آذربایجان، روز دوشنبه ۱۹ اکتبر/۲۸ مهر، ارمنستان را به نقض توافق آتش‌بس متهم کرد. ارمنستان هم ساعاتی پس از اعلام اجرایی شدن آتش‌بس، آذربایجان را به نقض توافق متهم نمود. 

الهام علی‌اف، رییس‌جمهوری آذربایجان، عصر یک‌شنبه ۱۸ اکتبر، در حساب کاربری خود در توییتر، نوشت: نیروهای مسلح آذربایجان، پرچم این کشور را بر پل تاریخی خداآفرین نصب کردند. الهام علی‌اف، با شعار زنده باد مردم آذربایجانِ تاکید کرد: قره‌باغ متعلق به آذربایجان است. 

پل خداآفرین بر روی رود ارس، در نزدیکی مرز با ایران، به تازگی از تصرف نیرونهای ارمنستان آزاد شده است. 

ابراز نگرانی صلیب سرخ نسبت به وضعیت جنگ‌زدگان

به گزارش خبرنگار ویژه رادیو بین‌المللی فرانسه، وضعیت ساکنان مناطق جنگی به شدت نگران کننده است. سازمان صلیب سرخ جهانی، نسبت به نیاز فوری به کمک‌های انسانی برای ده‌ها هزار نفر از ساکنان مناطق جنگی هشدار داده است. 

به گفته مدیر منطقه‌ای صلیب سرخ برای آسیا و اروپا، ‌نیازهای ساکنان مناطق جنگ‌زده به سرعت در حال افزایش است، ده‌ها هزار نفر به کمک‌های پزشکی و محصولات ضروری اولیه‌ نیاز دارند. 

مدیر منطقه‌ای صلیب سرخ برای آسیا و اروپا، با بیان اینکه طی هفته‌های آینده، کمک‌های ضروری به این منطقه می‌رسد، گفت: از مواد خوراکی تا پوشاک برای ساکنان منطقه در راه است، اما بطور قطع، با وجود شیوع کووید ۱۹، بحران بهداشتی هم یکی از مشکلات کنونی است و سازمان صلیب سرخ، محصولات بهداشتی، از صابون تا مواد ضدعفونی کننده را در اختیار ساکنان مناطق جنگ‌زده قرار می‌دهد.

در حالیکه آتش‌بس مورد توافق میان نمایندگان سیاسی دو طرف درگیر، مورد رعایت قرار نگرفته است، سازمان‌های حقوق‌بشری در تلاش هستند تا طرفین درگیر را به لزوم برقراری و رعایت‌ آتش‌بس ترغیب نمایند. 

مدیر منطقه‌ای صلیب سرخ برای آسیا و اروپا تاکید کرد: باید برای نجات جان ساکنان منطقه و جمع‌آوری اجساد افرادی که در این جنگ جان خود را از دست دادند، آتش‌بس برقرار شود.

نگرانی روسیه از اعزام جنگجویان از سوریه و لیبی به جنگ قره‌باغ

معاون وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید: با وجود حضور صدها جنگجوی خارجی در درگیری‌های قره‌باغ، به زودی یک گروه دیگر از این جنگجویان خارجی از سوریه یا لیبی به این منطقه اعزام خواهند شد. 

میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، با بیان اینکه روسیه از حضور این شبه‌نظامیان در منطقه قره‌باغ نگران است، مدعی شد: از روز جمعه گذشته حدود یک هزار «تروریست» به جمهوری آذربایجان وارد شده است. 

این مقام وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد: حضور این جنگجویان برای روسیه قابل قبول نیست. 

درگیری‌های اخیر در منطقه قره‌باغ میان نیروهای ارمنستان و آذربایجان، خونبارترین درگیری از سال ۱۹۹۰ تاکنون در این منطقه است.