- - https://andisheh-nou.org -

مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در ایران به رقم بی‌سابقه ۳۳۷ نفر در ۲۴ساعت رسید

اهدای ۲۵۰ دستگاه تنفس مصنوعی و تست کرونا از سوی سازمان جهانی بهداشت

وزارت بهداشت ایران، روز دوشنبه ۲۸ مهر، از شناسایی ۴۲۵١ بیمار جدید مبتلا به کرونا و درگذشت ٣٣٧ نفر دیگر در شبانه روز گذشته خبر داد و اعلام کرد که میزان موارد مرگ و میر در کشور به طور بی سابقه ای افزایش یافته است. علیرضا زالی فرماندۀ ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، تأکید کرد که پیک سوم کرونا در تهران همچنان روندی صعودی دارد و مدت زمان بستری مبتلایان در بیمارستان ها طولانی تر شده است.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز دوشنبه ٢۸ مهر، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ۴٢۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ۱۹۴۸ نفر از آنها بستری شده اند و تعداد ۴٧٧۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ۵٣۴ هزار و ۶۳١ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ۳۳۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به هزار و نفر رسیده است».

وی گفت: «۲۷ استان تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، کردستان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین استان های هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند».

او با اشاره به وضعیت کرونا در کشور، گفت: «در روزهای اخیر با افزایش بی سابقه موارد مرگ و میر ناشی از بیماری مواجهیم و وضعیت کنونی بیماری در کشورمان نتیجه سهل انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کاهش میزان استفاده از ماسک و همچنین بروز رفتارهای اجتماعی خطر آفرین در هفته‌های گذشته بوده است.»

علیرضا زالی : مدت زمان بستری مبتلایان به کرونا در بیمارستان ها طولانی تر شده است

علیرضا زالی فرماندۀ مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، روز دوشنبه با اشاره به شاخص‌های بسیار فزایندۀ بیماری در استان تهران، ضمن تحلیل تفاوت‌ها و نکات تمایز پیک سوم اپیدمی نسبت به پیک‌های گذشته، گفت: «امروز طی نامه‌ای به وزیر بهداشت درخواست کردیم تا برای تعطیلات هفته آینده تدابیری در زمینه ایجاد مداخلات منعی برای سفر و ایجاد مکانیزم جرایم اعمال شود».

او ضمن تشریح وضعیت تهران، گفت: «متاسفانه تهران در طول چند هفته اخیر، هیچ تغییری در شاخص‌های ابتلا ندارد و تقریباً طی روزهای اخیر میزان ابتلا، بستری، مراجعین سرپایی و میزان مرگ و میر کماکان شاخص بسیار فزاینده‌ای را نشان می‌دهد».

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که ما در تهران تماماً در پیک سوم اپیدمی به سر می‌بریم، تصریح کرد: «چند اتفاق در جریانات اخیر افتاده که ما را از پیک دوم متمایز می‌کند، اول اینکه بیماران در شرایط بدحال‌تری مراجعه می‌کنند، دوم اینکه مدت اقامت بیماران در بیمارستان‌ها نسبت به پیک اول و دوم، افزایش داشته و طولانی‌تر شده است».

او مراجعۀ دیرهنگام مبتلایان به مراکز درمانی را یکی از مهمترین دلایل این مسئله عنوان کرد و گفت: «بخشی از مبتلایان نیز به مراکز غیردولتی مراجعه می‌کنند و تا رسیدن به مراکز ارجاعی تخصصی درمانی کرونا ممکن است زمان بر باشد».

پیک سوم کرونا در تهران همچنان روندی صعودی دارد؛ افزایش مراجعۀ خانوادگی مبتلایان با حال عمومی نامساعد

علیرضا زالی فرماندۀ ستاد مقابله با کرونا در تهران، نکته متمایز پیک سوم نسبت به پیک‌های قبلی را مراجعه خانوادگی مبتلایان عنوان کرد و گفت: «اکثر بیماران در پیک سوم به صورت خانوادگی مراجعه می کنند؛ در صورتی که در پیک اول و دوم این الگو کمتر مشاهده می‌شد، به عبارت دیگر این روزها افراد یک خانواده جمیعاً با حال عمومی نامناسب و نامساعد مراجعه می‌کنند.»

او با بیان اینکه تعداد بیمارانی که از اورژانس مستقیماً وارد بخش مراقبت‌های ویژه می‌شوند، نسبت به دوره های قبل افزایش بیشتری را نشان می‌دهد، اظهار کرد: «به عنوان نمونه در روز گذشته در تهران ۱۶۲ بیمار مستقیما در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند و تقریبا حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مراجعین روزانۀ ما به مراکز درمانی استان تهران، نیازمند دریافت خدمات مراقبت‌های ویژه در بدو امر هستند و برخی پس از بستری در بخش و در سیر بیماری به این خدمات نیاز پیدا می‌کنند».

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با اذعان به اینکه فاصله بین پیک دوم و سوم اپیدمی تقریبا به نقطه افول قطعی نرسید، گفت: «در حالی که شروع پیک دوم بعد از یک افول نسبی نسبت به پیک اول بود، ولی پیک دوم و سوم به هم متصل شده و یک حالت پیوستگی پیدا کردند، این یک حالت نگران کننده است و حتی پیک سوم در تهران هنوز حالت صعودی تلقی می‌شود و دچار کاهش شاخص نشده است».

وی در ادامه با اشاره به نکته مهم بعدی در این رابطه، عنوان کرد: «میزان  قله بستری و میزان افزایش مرگ و میر در تهران خیلی سریع‌تر از پیک اول و دوم حاصل شده است؛ به عبارت دیگر اگر موارد و تعداد کلی بستری در بخش‌های عادی و مراقبت‌های ویژه در پیک دوم مثلا بین سه تا چهار هفته طول کشید، این بار در عرض کمتر از ۱۰ روز به این عدد و آمار رسیدیم که نشانه گسترش بیشتر بیماری در شهر تهران است».

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری: در بدترین شرایط هستیم؛ افزایش ابتلای کادر درمان در موج سوم

پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در تهران، روز دوشنبه در مورد وضعیت بیمارستان در رابطه با شدت مراجعۀ بیماران کرونایی گفت: «وضعیت بیمارستان اصلاً خوب نیست و میزان موارد بستری و مرگ و میر هم افزایش پیدا کرده است، در واقع الان در بدترین شرایط هستیم و امیدواریم بدتر از این نشود».

وی افزود: «تعداد مراجعه‌کنندگانی که بیماری در آنها شدت دارد، بسیار بیشتر شده است که این می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، یا به دلیل تغییر نوع ویروس است که یک مقدار تهاجمی‌تر شده و یا به این دلیل است که مردم دیرتر به بیمارستان مراجعه می‌کنند».

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در مورد میزان ابتلا در بین کادر درمان گفت: «در موج سوم تعداد پرسنلی که به ویروس کرونا دچار شدند، افزایش پیدا کرده است و ، اگر ۹ ماه یک کار تکراری را انجام دهیم، حتماً خسته می‌شویم، آن هم اگر یک کار تکراری پرخطر باشد».

او ضمن اشاره به عوارض ابتلا به کرونا گفت: «عارضۀ عمدۀ این بیماری، همان درگیری‌های ریوی است، همان ضایعه‌های ریوی که تشدید می‌شود، ولی امکان دارد عوارض قلبی و مغزی و عوارضی در دیگر نقاط بدن نیز ایجاد کند و به همین دلیل در بین کادر درمان بیمارستان، افرادی هستند که چندین ماه است نتوانسته اند برای کار به بیمارستان برگردند، وقتی ریه‌ها تخریب شود و ریه وابسته به دستگاه شود، نیروها امکان آمدن به سرکار را نخواهند داشت و مجبور هستند در خانه بمانند و از اکسیژن استفاده کنند».

وی افزود: «به طور کلی  همیشه در بیمارستان کمبود پرسنل داشتیم و شیوع کرونا در این شرایط مزید بر علت شد، تا الان هم نیروی پرستاری به ما اضافه نشده است».

اهدای ۲۵۰ دستگاه تنفس مصنوعی و تست کرونا توسط سازمان جهانی بهداشت به ایران

سازمان جهانی بهداشت (WHO) به منظور تقویت تلاش‌های نظام سلامت کشور، در پاسخ به فوریت بهداشتی همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، تعداد ۱۵۰ دستگاه تنفس مصنوعی و ۱۰۰ دستگاه تروموسایکلر پیشرفته برای انجام آزمایش پی سی آر (PCR) به جمهوری اسلامی ایران تحویل داد.

دستگاه‌های مذکور به آزمایشگاه‌های مرجع در ۲۴ استان از جمله اردبیل، البرز، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، چهار محال و بختیاری، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، گیلان، مرکزی، هرمزگان و یزد ارسال خواهند شد.

آزمایش پی سی آر معیار قطعی تشخیص کووید-۱۹ است. اضافه شدن دستگاه‌های اهدایی به ارزش بیش از ۲.۸ میلیون دلار، که با کمک‌های بشردوستانه کشور آلمان و دیگر شرکای بین‌المللی خریداری شده است، ظرفیت انجام آزمایش شبکه ملی آزمایشگاه‌های کشور را افزایش خواهد داد.

تأثیر آلودگی هوا بر مرگ و میر ناشی از کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت، در رابطه با آلودگی هوا و تاثیر آن بر ابتلا و مرگ میرهای ویروس کرونا بیان کرد: «نتایج بررسی‌های انجام شده در برخی از کلانشهرهای کشور نشان داده که به ازای هر ۱۰ میکروگرم افرایش غلظت ذرات معلق و کوچکتر از ۲.۵ میکرون تا ۶ درصد، دی اکسید نیتروژن تا ۱۵ درصد و ازن تا ۷ درصد، احتمال مرگ بر اثر ویروس کرونا را افزایش می‌دهد».‌

وی با اشاره به خطر آلودگی هوا در فصل پاییز و همزمانی آن با شیوع کرونا افزود: «از مردم می‌خواهیم در روزهایی که هوا آلوده‌تر است، تردد کمتری در بیرون از خانه داشته باشند».

او در ادامه گفت: «با توجه به شیوع ویروس کرونا، افزایش ابتلا، بستری و فوت به علت کووید ۱۹، بهتر است که افراد از تردد بی‌مورد پرهیز کنند و حتما همانند این چند ماه که از شیوع کرونا می‌گذرد، طبق پروتکل‌ها از ماسک استفاده کنند.»

وی از شهروندان خواست که در خانه ماندن را همچنان به عنوان یک ضرورت اصلی در نظر بگیرند و تا حد امکان از روش‌های مجازی برای دیدارهای خانوادگی استفاده کنند.

روند صعودی ابتلا به کرونا در خوزستان

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، روز دوشنبه از پر شدن ۷۵ درصد ظرفیت تخت‌های ICU در نظر گرفته شده برای بیماران کرونایی در خوزستان خبر داد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت تخت‌های بیمارستانی پیش‌بینی‌شده برای بیماران مبتلا به کرونا، گفت: «در خوزستان، ١٣۰۰ تخت عادی و ۳۵۰ تخت ICU برای بیماران مبتلا به کرونا پیش‌بینی شده است که در حال حاضر حدود ۷۵ درصد تخت‌های ICU و ۵۰ درصد تخت‌های عادی در نظر گرفته شده برای بیماران مبتلا به کرونا، پر شده است».

وی با اشاره به روند افزایشی ابتلا به کرونا در خوزستان، در توضیح تفاوت پیک اول بیماری با پیک فعلی، تصریح کرد: «اکنون در این پیک، شاهد ابتلای جوانان بدون بیماری زمینه‌ای به کرونا هستیم».

وضعیت قرمز کرونا در ایلام

محمد کریمیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام، روز دوشنبه از افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان به تعداد ۱۳۴۹۲ نفر خبر داد.

وی  اظهار کرد: «در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ۲۴۵ مورد مثبت جدید ابتلا به کرونا در استان شناسایی شده است.»

وی افزود: «متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، ۷ مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان داشتیم  و مجموع فوت شدگان ناشی از ابتلا به کرونا تا این لحظه، ۳۱۵ نفر است».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در ادامه گفت: «هم‌اکنون ۲۱۰ نفر بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند و تاکنون ۱۲۲۴۲ بیمار بهبود یافته‌اند».

ابتلای افراد به کرونا برای بار سوم در کرمان؛ قرمز شدن چشم و سکسکه از علائم ابتلا به کرونا

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، روز دوشنبه درباره احتمال ابتلای مجدد به کرونا اظهار گفت: «مواردی را سراغ دارم که تاکنون سه بار به کرونا مبتلا شده و افراد زیادی دو بار مبتلا شده اند به ویژه در کادر پزشک و پرستار که با بیماران مواجه هستند؛ همچنین یک بیمار مبتلا در مرتبه دوم داشتیم که جان خود را از دست داد».

او تصریح کرد:  «از نیمه شهریورماه مجددا شیوع کرونا در استان کرمان رو به افزایش رفت و تفاوت شرایط کنونی با تابستان این است که این افزایش نسبت به قبل بیشتر است و می بینیم در همه خانواده ها مبتلا به کرونا وجود دارد که همین یک هشدار جدی است».

وی با اشاره به اینکه اکنون تعداد موارد مبتلا بیشتر است و تعداد مرگ ها نیز بیشتر شده، افزود: «این آمار فوتی مربوط به بیماران قطعی کووید ۱۹ است و با احتساب موارد مشکوک آمار فوتی ها یک و نیم تا دو برابر است».

وی بیان کرد: «موردی بوده که فقط با قرمز شدن چشم و درد چشم مواجه بوده و بعد مشخص شده کرونا گرفته و فردی ۲۴ ساعت سکسکه داشته و مشخص شده مبتلا به کرونا بوده یا فردی که در هفته دوم بیماری، دچار فلج پا شده است».

او با بیان اینکه کرونا رحم ندارد و علائم خیلی عجیب و غریبی دارد، گفت: «تب و لرز، گلودرد، لرز بدون تب، آبریزش بینی، سرفه، اسهال، استفراغ، تهوع و خستگی مفرط علائم شایع کرونا هستند. به طور متوسط ۳۰ درصد از مبتلایان حس بویائی خود را از دست می دهند و انتظار می رود یک تا دو ماه بعد حس آنها برگردد».

او تصریح کرد: «افرادی که علائم دارند باید در زمان دستشوئی رفتن مواد ضدعفونی کننده روی دستگیرۀ درب و شیر توالت بریزند، حوله آنها جدا باشد و سر سفره نیز با فاصله از دیگر افراد خانواده باشند. باید در منزل درب و پنجره را در روز باز گذاشته و تهویه هوا صورت بگیرد». او در ادامه گفت: «کرونا یک و نیم برابر بیش از آنفلوانزا مسری و پنج تا ۱۰ برابر کشنده تر است».