- - https://andisheh-nou.org -

آلمان و فرانسه یک هفته به ترکیه فرصت دادند تا به تحریکات خود در مدیترانه پایان بدهد

آلمان و فرانسه رفتارهای تحریک آمیز  ترکیه در شرق مدیترانه را محکوم کرده و گفتند : “اگر ترکیه راه گفتگو را برنگزیند هدف تحریم های اروپا قرار خواهد گرفت.”

ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجۀ فرانسه، در پایان گفتگوهای خود با همتایان آلمانی و لهستانی اش گفت : “ترکیه دائماً مرتکب اعمال تحریک آمیز و غیرقابل قبول می شود و ما حقیقتاً مایلیم که ترکیه مواضع خود را روشن کند و فرهنگ گفتگو را به کار بگیرد.”

در اظهاراتی مشابه هایکو ماس، وزیر امور خارجۀ آلمان، گفت که بازگشت کشتی اکتشافی ترکیه به آب های یونان در جستجوی منابع نفت و گاز یک اقدام تحریک آمیز جدید و غیرقابل قبول است. وزرای امور خارجۀ فرانسه و آلمان یادآور شدند که اتحادیۀ اروپا از ترکیه خواسته بود که به تحریکات خود تا نشست اتحادیۀ اروپا در دسامبر آینده خاتمه دهد، در غیر این صورت با تحریم های اروپا روبرو خواهد شد.

ژان-ایو لودریان در ادامه گفت : “توپ از این پس در زمین ترکیه است و ما آمادۀ پذیرش مناسبات قدرت هستیم در صورتی که ترکیه بخواهد به تحریکات خود ادامه بدهد، هر چند هدف واحد اروپا برقراری گفتگوی حقیقی با آنکارا است.”

هایکو ماس نیز اظهار داشت که اروپا حاضر است یک هفتۀ دیگر صبر کند تا ببیند آیا ترکیه تغییر رفتار می دهد و در پایان این مهلت اتحادیۀ اروپا دربارۀ رویکرد خود در قبال آنکارا تصمیم  خواهد گرفت.”

دوشنبۀ گذشته ترکیه بار دیگر کشتی اکتشافی خود را برغم اعتراض های یونان به شرق مدیترانه فرستاد. اقدام ترکیه که گویای اشتهای نفتی این کشور در شرق مدیترانه است امید کاهش تنش میان ترکیه و یونان را نقش بر آب کرد.

رهبران اروپا امروز پنجشنبه شماری از نزدیکان رئیس جمهوری روسیه را به اتهام دست داشتن در مسموم کردن آلکسی ناوالنی هدف تحریم قرار دادند و به این ترتیب ارادۀ خود را مبنی بر صیانت از حقوق بین الملل به آگاهی رهبران کرملین رساندند.