- - https://andisheh-nou.org -

نيويورك ‌تايمز: تحريم‌هاي امريكا عليه ايران در دوران كرونا «بي‌رحمانه» است

«نيويورك‌تايمز» در گزارشي به تحريم‌هاي جديد امريكا عليه بانك‌هاي ايراني با هدف قطع كامل ارتباط مالي ايران با جهان در دوران كرونا پرداخته و نوشته: در حالي كه آمار قربانيان كرونا در ايران در حال افزايش است، دولت امريكا مخالفت خود را با درخواست ايران براي دريافت ۵ ميليارد دلار وام از صندوق بين‌المللي پول به منظور مبارزه با اين همه‌گيري اعلام كرده است. امريكا همچنين تحريم‌هاي بيشتري را عليه ايران كه پيش از اين هم با مشكل براي خريد داروهاي ضروري مواجه بود، وضع كرده است.
اين روزنامه امريكايي در ادامه نوشت: هفته گذشته دولت ترامپ ۱۸ بانك ايراني را كه همچنان ارتباطات بين‌المللي خود را حفظ كرده بودند، مورد تحريم قرار داد. از نظر دولت ترامپ، ايراني بودن خود به اندازه كافي جرم است. فهرست جديد تحريمي امريكا عليه ايران موسساتي مثل بانك مسكن را شامل مي‌شود كه در زمينه اعطاي وام مسكن فعاليت مي‌كند و بانك كشاورزي كه به كشاورزان وام مي‌دهد. به نوشته نيويورك‌تايمز، «باربارا اسلاوين» مدير ابتكار آينده ايران در شوراي آتلانتيك، كارزار «فشار حداكثري» امريكا عليه ايران را ساديسم توصيف كرده كه در قالب سياست خارجي ارايه مي‌شود.
در ادامه  اين گزارش آمده است: در گذشته تحريم بانك‌هاي ايراني بخشي از راهكار گسترده‌تر با هدف مجبور كردن ايران به موافقت با محدود كردن برنامه هسته‌اي آن بود كه متحدان اروپايي امريكا، روسيه و چين هم از آن حمايت مي‌كردند. اما دولت ترامپ از توافق حاصل از آن تحريم‌ها خارج شد و از آن زمان ايالات متحده تقريبا در شوراي امنيت سازمان ملل در تلاش براي افزايش فشار بر ايران تنها بوده است. ماهيت يكجانبه و فراسرزميني اين تحريم‌ها كه تهديدي براي ايران و هر شركتي در جهان كه با آن تجارت مي‌كند است، نزديك‌ترين متحدان امريكا را هم آزرده مي‌كند.  بنابر اين مطلب، تحريم‌هاي جديد عليه اين ۱۸ بانك در دوران همه‌گيري به خصوص از ساير تحريم‌ها بي‌رحمانه‌تر است. مقامات دولت ترامپ اصرار دارند تحريم‌ها كه در ماه دسامبر اجرايي مي‌شوند، در مورد غذا و دارو اعمال نخواهند شد. آنها همچنين مي‌گويند مراقب بوده‌اند معافيت‌هايي را براي شركت‌هايي كه مي‌خواهند لوازم ضروري به ايران بفروشند، در نظر بگيرند.
در ادامه نيويورك‌تايمز ادعاهاي مقامات امريكايي را زير سوال برده و مي‌نويسد: اما روند تاييد معافيت‌ها دست‌وپاگيرتر و زمانبر‌تر از آن است كه نيازهاي بهداشتي و درماني ايران در دوران كرونا را برطرف كند و حتي اگر اين شركت‌ها معافيت فروش تجهيزات پزشكي مورد نياز را به ايران دريافت كنند، ايران همچنان براي پرداخت پول به آنها با مشكل روبروست زيرا ايران به دليل تلاش‌هاي دولت ترامپ براي ممانعت از خريد محصولات ايراني به خصوص نفت از سوي ساير كشورها و همچنين به اين دليل كه تحريم‌هاي بانكي امريكا دستيابي ايران به درآمد حاصل از صادرات اين كشور را دشوار كرده، با كمبود ارزهاي احتياطي مواجه است. به نوشته اين نشريه، شكي نيست كه اين سياست اقتصاد ايران و مردم آن را با مشكل مواجه كرده، اما به هدف خود در تسليم شدن تهران در مقابل واشنگتن دست نيافته است.
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: اين سياستي است كه در طول زمان بازه كمتري به همراه دارد و هرچه امريكا از قدرت و نفوذش بيشتر استفاده كند، اشتياق بيشتري  براي ايجاد  سازوكارهاي مالي جايگزين در سراسر جهان به وجود خواهد آمد كه در نهايت واشنگتن را از نفوذ جهاني خود محروم خواهد كرد و توقف انباشت تحريم‌ها عليه ايران در دوران همه‌گيري اقدام عاقلانه‌تري از سوي مقامات  امريكايي خواهد بود. 
ترجمه: خبرگزاري فارس