- - https://andisheh-nou.org -

لاوروف: روسیه با موضع ترکیه در مساله قره‌باغ موافق نیست

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو با سیاست‌ها و مواضع آنکارا در مناقشه قره‌باغ موافق نیست.

لاوروف روز چهارشنبه در گفت وگو با رسانه های روسی گفت: طرف روسی با مواضع آنکارا در مساله ناگورنو قره باغ موافق نیست.

 وی افزود: در مورد آنچه که به قره باغ مربوط می شود و نقش ترکیه در قره باغ، ما با مواضعی که ترکیه اتخاذ کرده است موافق نیستیم و چند بار هم الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان به این مورد اشاره کرده و هیچ راز و سری در این مساله وجود ندارد.

لاوروف گفت: این ادعا که راهکار نظامی برای مساله قره باغ وجود دارد و مجاز است را نمی پذیریم.

وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر راه حل سیاسی حل و فصل مناقشه قره باغ اظهار داشت: حل و فصل سیاسی مناقشه منطقه قره باغ امکانپذیر است و باید به موازات اجرای توافق های در میدان نبرد پیش برود.

لاوروف خاطرنشان کرد: سیاستمداران  و دیپلمات ها توافق برای آتش بس در قره باغ را اعلام کردند. برای اینکه این توافق با موفقیت اجرا شود، نظامیان در میدان نبرد تدابیر مشخص برای نظارت واقعی بر اوضاع و رعایت آتش بس ازسوی دو طرف مناقشه بکار می گیرند.

وی افزود: پیام اصلی ما این است که باید بدون فوت وقت نظامیان دیدار و درباره ساز و کار برای کنترل بر آتش بسی را که مورد توافق قرار دادیم و درباره آن هنوز مذاکره ای انجام نگرفته است، توافق کنند.

به گفته لاوروف، در قره باغ باید صلح بانان و ناظران روسی مستقر شوند اما سخن آخر با طرف های مناقشه است.

طی مذاکرات طولانی‌ که بامداد شنبه (۱۹ مهر) در مسکو به پایان رسید، طرفین در مورد آتش‌بس در قره‌باغ از ظهر روز شنبه ۱۰ اکتبر (۱۹ مهر) به توافق رسیدند.

 به رغم گذشت سه روز از اجرای توافق آتش بس میان باکو و ایروان، طرفین درگیری به حملات خود ادامه داده و یکدیگر را به هدف گیری مناطق غیرنظامی متهم کرده‌اند.  

وضعیت منطقه قره باغ  از ششم مهر (۲۷ سپتامبر) متشنج شده و ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به آغاز جنگ متهم کرده‌اند.

ادعای آمریکا در مورد نزدیکی به توافق تسلیحاتی با روسیه غیرمنصفانه است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: ادعای آمریکا مبنی بر نزدیکی به روسیه در مساله تسلیحات راهبردی و نزدیکی مواضع با مسکو در مورد مشارکت چین در این روند غیرصادقانه و غیرمنصفانه است.

وی افزود: به عقیده من آمریکا به دور از شیوه های دیپلماتیک و بطور آشکار می گوید که روسیه باید به ما (آمریکا) برای مجازات چین کمک کند و پکن را مجبور به خلع سلاح و راکد گذاشتن برنامه توسعه تسلیحاتی این کشور کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه به سودجویی و ادعاهای بی اساس و بدون رعایت موازین مقام های آمریکایی در این مورد اشاره کرد.

لاوروف یادآوری کرد که «مارشال بیلینگزلیا» نماینده آمریکا در امور کنترل تسلیحات مدعی شده است که واشنگتن با مسکو تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به توافق دست می یابد و روسیه تسلیحات هسته ای خود را راکد می کند.

مساله کنترل تسلیحات بزرگترین مساله در روابط روسیه و آمریکا است که بر مناسبات دو کشور سایه انداخته است.

«مارشال بیلینگزلیا» نماینده آمریکا در امور کنترل تسلیحات روز گذشته اعلام کرد که واشنگتن با روسیه بر سر برخی «مسائل اصولی» جهت تمدید پیمان کنترل تسلیحاتی موسوم به «استارت-۲» به توافق دست یافته است.  

وی گفت: ما در واقع تمایل داریم پیمان استارت-۲ را برای مدتی تمدید کنیم. آنها در مقابل با محدود کردن زرادخانه هسته‌ای خود موافقت کرده‌اند و ما هم به این مساله متمایل هستیم.

اعتبار استارت-۲ روز پنجم ماه فوریه سال ۲۰۲۱ بسر می رسد و باوجود اصرار روسیه برای تمدید این پیمان برای پنج سال دیگر، آمریکا با آن مخالفت می کند.

روسیه با هر شخص که رئیس جمهوری آمریکا شود همکاری می کند

لاوروف در ادامه گفت که روسیه با هر شخصی که رئیس جمهوری آمریکا شود و از حمایت مردم این کشور برخوردار شود همکاری می کند.

وی گفت: این موضع اصولی مسکو است و صرف نظر از نتایج انتخابات ریاست جمهوری، روابط با واشنگتن تغییر اساسی نمی کند.

لاوروف خاطرنشان کرد: مساله دیگر این است که در هر صورت طرف بازنده در انتخابات روسیه را متهم خواهد کرد. زیرا هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات از همینک گفته اند که روسها می خواهند رقیب آنها را به پیروزی برسانند.

وی ادامه داد: در یک مورد هم باید مطمئن باشیم و آن اینکه وضعیت در روابط ما تغییر اساسی نمی کند. ممکن است موارد غیرمنتظره ای رخ بدهد.  

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سوم ماه نوامبر برگزار می شود و ترامپ برای دومین بار نامزد انتخابات شده است و نتایج نظرسنجی ها حاکی از عقب ماندن وی از جو بایدن نامزد حزب دموکرات است.

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگر سخنان خود گفت که آمریکا در لیبی بسیار فعال است و می خواهد با اقدامات خود ترکیه و روسیه را تضعیف کند و (واشنگتن) بطور آشکار به این موضوع اشاره می کند.  

روسیه دیگر به غرب نگاه نمی کند

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه سخنان با رسانه های روسی گفت که روسیه دیگر نباید به سوی غرب نگاه کرده و به مواضع آنها توجه کند.

وی در توضیح این سخن خود خاطرنشان کرد: زمان آن فرا رسیده است که ما با ارزیابی های جداگانه کشورهای غربی یا مجموعه غرب در مورد خود قضاوت می کنیم لاوروف گفت: من فکر نمی کنم که ما باید دائم به این نکته توجه کنیم که غرب درباره ما چه می گوید.

روابط روسیه و کشورهای غربی شامل آمریکا و اتحادیه اروپا تیره است و غرب دهها بسته تحریم های اقتصادی و مالی در مورد روسیه و مقام های این کشور وضع کرده است.

ایرنا