- - https://andisheh-nou.org -

چین و روسیه وارد شورای حقوق بشر شدند؛ عربستان رأی نیاورد

عربستان سعودی  برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ناکام ماند اما چین، روسیه و کوبا آرای مور دنیاز را برای عضویت در این شورا کسب کردند.

به گزارش رویترز، سه‌شنبه ۲۲ مهرماه/۱۳ اکتبر، کشورهای روسیه، چین و کوبا علی‌رغم مخالفت‌های سازمان‌های حقوق بشری با رأی کشورهای عضو سازمان ملل متحد به‌عنوان اعضای جدید شورای حقوق بشر این سازمان انتخاب شدند. مخالفت‌ها به خاطر کارنامه نقض حقوق انسانی در این کشورهاست.

دیده‌بان حقوق بشر از جمله گروه‌هایی بود که علیه انتخاب عربستان سعودی به شورای حقوق بشر فعالیت می‌کرد. این گروه در این رابطه گفت که علیرغم اعلام برنامه‌های اصلاحی توسط عربستان سعودی، پادشاهی سعودی همچنان مدافعان حقوق بشر، مخالفان، و فعالان حقوق زنان را هدف سرکوب قرار می‌دهد. از جمله لجین الهذلول، فعال حقوق زنان ‎ که هم اکنون در عربستان سعودی زندانی سیاسی است.

مدیر سازمان دیده بان حقوق بشر، لوئیس شاربنو، با استقبال از رای نیاوردن عربستان سعودی گفت:

«عدم موفقیت عربستان در کسب کرسی در شورای حقوق بشر یادآور خوبی است که لازم است رقابت بیشتری در انتخابات سازمان ملل باشد. اگر نامزدهای دیگری وجود داشتند، چین، کوبا و روسیه نیز ممکن بود رای نیاورند.»

دیده‌بان حقوق بشر معتقد است که عربستان سعودی در برابر نقض حقوق انسان‌ها – از جمله قتل روزنامه‌نگار جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول – مسئولانه عمل نکرده است.

نامزدی چین هم به دلیل سوابق نقض حقوق بشر، در سطح بین‌المللی مورد انتقاد قرار گرفت. سازمان‌های حقوق بشری نگران وضعیت مسلمانان اویغور در منطقه شین‌جیانگ چین و همچنین سرکوب تظاهرات‌های دموکراسی خواهان در هنگ‌کنگ تحت حاکمیت چین هستند.

هفته گذشته در ششم اکتبر، ۳۹ کشور عضو سازمان ملل متحد، به رهبری آلمان با انتشار بیانیه‌ای نگرانی شدید خود را نسبت به وضعیت «اقلیت اویغورها» به اطلاع دبیرکل سازمان ملل رساندند. امضاکنندگان این بیانیه، شامل ایالات متحده آمریکا و بیشتر کشورهای اروپایی، از چین خواسته‌اند اجازه دهد ناظران مستقل و از جمله کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد وارد منطقه شین‌جیانگ شوند.

حمایت از پکن در مقایسه با رأی‌گیری سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۰ درصد کاهش یافت و عربستان سعودی هم تنها توانست رأی ۹۰ کشور دیگر را برای عضویت جلب کند که یعنی به نسبت دور قبل که انتخاب شد، ۴۰ درصد کاهش آرا داشته است. در سال ۲۰۱۶ عربستان ۱۵۲ رأی کسب کرده بود.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده  روز سه‌شنبه در واکنش به انتخاب‌های اخیر شورای حقوق بشر گفت: «مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر کشورهایی را انتخاب کرد که دارای سو پیشینه حقوق بشری هستند.»

دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ به دلیل آنچه که تعصب علیه اسرائیل و عدم اصلاحات عنوان کرد، شورای حقوق بشر را در میانه مدت دوره ترک کرد.

۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل هر سه سال یک بار مشخص می‌کنند که نمایندگان چه کشورهایی  ۴۷ کرسی شورای حقوق بشر را در اختیار بگیرند. اعضای شورا نمی‌توانند بیش از دو دوره متوالی خدمت کنند.

علاوه بر چین و کوبا و روسیه، کشورهای دیگری شامل پاکستان، ازبکستان، گابن، مالاوی، نپال، ساحل عاج، گابن، سنگال، اوکراین، مکزیک، بولیوی، فرانسه و بریتانیا نیز به جمع اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پیوستند. دوره سه ساله بعدی از اول ژانویه ۲۰۲۱ آغاز می‌شود.