- - https://andisheh-nou.org -

کرونا در ایران: با مرگ ۲٧٢ نفر رکورد آمار روزانۀ مرگ و میر در کشور شکسته شد؛ وخیم ترین وضعیت کرونا در تهران طی هشت ماه اخیر

وزارت بهداشت ایران، روز دوشنبه ۲۱ مهر، از شناسایی ۴۲۰۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا و درگذشت ۲۷٢ نفر دیگر در شبانه روز گذشته خبر داد. علیرضا زالی فرماندۀ ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به شروع پیک سوم کرونا در کشور، تأکید کرد که «این پیک خیلی هولناکتر، عظیمتر و با دامنۀ عمیقتر از پیک‌های قبلی به نظر می رسد و تا پایان فصل سرما باید در انتظار پیک های بعدی کرونا باشیم». این در حالیست که وضعیت کرونا در تهران بحرانی است و ظرفیت بیمارستان های پایتخت تقریباً تکمیل شده است.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز دوشنبه ۲۱ مهر، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ۴۲۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ٢۰۶٣ نفر از آنها بستری شده اند و تعداد ۴۵۳۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ۵۰۴ هزار و   ۲۸١ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ٢٧۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به  ۲۸ هزار و ۸۱۶ نفر رسیده است».

وی گفت: «۲۶ استان تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین استان های هرمزگان، کردستان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند».

علیرضا زالی: تا پایان فصل سرما باید در انتظار پیک های کرونا باشیم

علیرضا زالی فرماندۀ ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به ابتلا و مرگ شماری از پرستاران کادر درمان و با تأکید بر شروع پیک سوم کرونا در کشور، گفت: «به نظر می رسد این پیک خیلی هولناکتر، عظیمتر و با دامنه عمیقتر از پیک‌های قبلی باشد». 

وی افزود: «پیش بینی می‌شود با افزایش تعداد بیماران بدحال‌تری نسبت به هفته‌های گذشته روبه رو باشیم».

اوبا اشاره به فشار مضاعفی که در مواجهه با بیماران بدحال به پرستاران وارد می شود، گفت: «تقریبا می‌توان گفت وضعیت هیچ بیمار کرونایی در بیمارستان قابل پیش بینی نیست و ممکن است بیماری که امروز با حال عمومی خوب و وضعیت تنفسی مطلوب به بیمارستان مراجعه کرده است، فردا سرنوشت متفاوتی پیدا کند.»

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه رفتار این ویروس در تهران سینوسی است، یادآور شد: «تا پایان فصل سرما باید در انتظار پیک‌های کرونا باشیم، حتی اگر هفته آتی به آرامش برسیم باید بدانیم که این آرامش گذراست، همچنین بررسی‌ها نشان داده که فاصله بین پیک‌ها در حال کوتاه شدن است».

وی ادامه داد: «اگر بین پیک اول و پیک دوم چند هفته فرصت ریکاوری وجود داشت، پیک دوم و سوم به یکدیگر وصل شد و ریکاوری صورت نگرفت.» رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: «خستگی مزمن نیروهای انسانی و همچنین مواجهه با کثرت انتشار ویروس، باعث افزایش احتمال ابتلای نیروهای پرستاری به کرونا می‌شود».

عضو کمیتۀ ستاد مقابله با کرونا: شاهد وخیم ترین وضعیت کرونا در تهران طی هشت ماه اخیر هستیم

مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیتۀ علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز دوشنبه گفت: «وضعیت کرونا در تهران بسیار نگران کننده است و در هفت یا هشت ماه اخیر، با این وضعیت مواجه نشده بودیم».

وی افزود: «ادامۀ این روند، این وضعیت می تواند تعداد موارد بستری و مرگ و میر را به طور چشمگیری افزایش دهد». وی تصریح کرد: «این وضعیت، سبب شده تا ظرفیت برخی از بیمارستان های تهران تقریباً تکمیل باشد و به سختی امکان پذیرش بیمار جدید را داشته باشند؛ به همین دلیل، معاونت درمان وزارت بهداشت و آموزش پزشکی طی بخشنامه ای پذیرش بیماران غیر اورژانسی را تا اطلاع ثانوی در شهر تهران ممنوع کرد تا ظرفیت پذیرش افزایش یافته و شرایط خدمت دهی بهتر به بیماران کرونایی فراهم شود».

عضو کمیته علمی ستادملی مقابله با کرونا، تأکید کرد: «در ابتدای شیوع بیماری، تصور می شد که کودکان به این بیماری مبتلا نمی شوند، اما الان تعداد زیادی از آنان در بیمارستان های کودکان از جمله مرکز طبی کودکان تهران بستری هستند و این موضوع نشان می هد هیچ کسی در امان نیست».

مینو محرز: وضعیت بسیار بحرانی است و برخی بیماران حتی به بستری شدن هم نمی‌رسند

مینو محرز عضو کمیتۀ علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، هشدار داد که «در صورت تداوم شرایط فعلی، قطعاً میزان مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به کرونا افزایش خواهد یافت». وی تصریح کرد: «متاسفانه وضعیت شیوع کرونا بسیار بد است، به طوری که تخت خالی برای بستری مبتلایان جدید وجود ندارد و حتی ممکن است بیماران برای بستری در نوبت قرار گیرند».

وی افزود: «بسیاری از بیمارستان‌ها در سطح تهران درگیر هستند و بیمارستان‌های معین هم از بیماران کرونایی پر شده‌اند. حتی برخی بیمارستان‌های خصوصی نیز ظرفیت‌هایی را برای بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده‌اند».

او با بیان اینکه بسیاری از بیماران به صورت سرپایی درمان می‌شوند، گفت: «افرادی که بدحال هستند، نیاز به بستری دارند که در حال حاضر برای آنها هم جا به اندازه کافی برای بستری وجود ندارد.»

او نسبت به مسافرتها هشدار داد و گفت: «بدون توجه به کرونا مسافرت می‌رویم، اما وقتی برمی‌گردیم، تمام اعضای خانواده مبتلا شده‌اند. در حال حاضر بسیاری از بیماران ما افراد مسن با بیماری‌های زمینه‌ای هستند که مرگ و میر هم در این گروه بالاست. زیرا قدرت سرایت ویروس زیاد شده و همه یکدیگر را مبتلا می‌کنند. در حال حاضر می‌بینیم که مردم خانوادگی به کرونا مبتلا می‌شوند، نه اینکه فقط یک نفر از اعضای خانواده مبتلا شود».

وی دربارۀ احتمال افزایش روزانۀ آمار مرگ و میر ناشی از کرونا با توجه به اینکه چند روز است که میزان مرگ‌های کرونایی بیش از ۲۰۰ مورد بوده است، گفت: «قطعا در صورت تداوم این شرایط میزان مرگ و میرها افزایش می‌یابد. متاسفانه برخی بیماران حتی به بستری شدن هم نمی‌رسند و می میرند؛ وضعیت بسیار بحرانی است. بر همین اساس هم ستاد کرونا هشدار داده است».

آمار مرگ و میر کرونا در ماه آذر ممکن است به ۹۰۰ نفر در روز برسد

پیام طبرسی عضو علمی ستاد حکومتی مقابله با کرونا در تهران، در واکنش به برخی اظهارنظرها که شمار قربانیان کرونا در ایران را بیش از آمار رسمی وزارت بهداشت می‌دانند گفت: «آمار روزانۀ مرگ و میر مطمئناً بیشتر است».

 وی افزود: «برخی افراد با وجود داشتن همه علائم بیماری، تستشان منفی است. اگر این افراد را هم به آمار اعلام شده اضافه کنیم، مرگ ومیر روزانۀ ما حدود دو تا دو و نیم برابر خواهد شد. بسیاری از دانشگاههای دنیا مثل دانشگاه واشنگتن سایتهای اپیدمیولوژیک دارند. در حال حاضر هم این سایتها پیش‌بینی کرده‌اند آمار روزانه مرگ ومیر ما در آذرماه ممکن است به ۹۰۰نفر هم برسد».

جریمه برای افرادی که از ماسک استفاده نمی کنند و مبتلایانی که از قرنطینه خارج می شوند

در روزهای اخیر، دولت برای استفاده نکردن از ماسک در بیرون خانه، جریمه تعیین کرده و نحوه شناسایی متخلفان در استان تهران نیز اعلام شده است. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «همه افراد وقتی از منزل خارج می‌شوند و در جامعه حضور پیدا می‌کنند باید از ماسک استفاده کنند، اگر کسی از ماسک استفاده نکند، ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود تا ظرف دو هفته به حسابی که اعلام می‌شود واریز شود.»

همپنین طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، اگر فرد مبتلا به کرونا از قرنطینۀ خانگی خارج شود، ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود. استانداری تهران هم گفته است که استفاده از ماسک از درب منازل اجباری است و تمام محدودیت‌های هفته گذشته را نیز تا ۲۵ مهر تمدید کرده است.

روحانی با بیان اینکه اصناف نیز مکلف به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هستند، گفت: «صاحبان اصناف موظفند ضمن رعایت نکات بهداشتی، تنها به افرادی خدمت ارائه کنند که این دستورالعمل‌ها را رعایت کرده باشند و اصنافی که این مقررات را رعایت نکنند، ابتدا تذکر دریافت می کنند و در مرحلۀ بعد، ٣۰۰ هزار تومان جریمه، در مرحلۀ سوم یک میلیون تومان جریمه و در مرحلۀ چهارم، کسب و کار آنها پلمب خواهد شد».

وی نیروی انتظامی، بسیج و ناظران و بازرسان وزارت بهداشت را مسئول نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در وسایل حمل و نقل عمومی معرفی کرده و گفت: «در تاکسی ها نیز اگر رانندۀ خودرو دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نکند، ۱۰۰ هزار تومان جریمه می شود و اگر مسافری بدون ماسک در تاکسی حضور یابد نیز، رانندۀ تاکسی به ازای هر مسافر ۲۰ هزار تومان جریمه می شود».

رکورد آمار مرگ و میر کرونا در البرز

دکتر محمد فتحی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز، روز دوشنبه گفت: «متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به  ۱۳۲۲ نفر رسیده است».

وی در خصوص آخرین وضعیت کرونا در البرز گفت: «از دیروز تا امروز ۲۱  مهرماه،  ۱۳۷ بیمار با علائم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شده اند».

وی افزود: «مجموع کل  موارد بستری شامل قطعی، محتمل و مشکوک، از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز،  ۱۹ هزارو ۵۶۱ نفر است».

او با بیان اینکه در حال حاضر  تعداد ۷۴۵ نفر شامل موارد  قطعی، محتمل و مشکوک، در مراکز درمانی بستری هستند، گفت: «از این تعداد، ابتلای ۳۴۲ نفر به بیماری  کووید ۱۹، تا این تاریخ قطعی شده است».

آمار جان باختگان کرونا در آذربایجان غربی، به بیش از ١۱۲۸ نفر رسید

دکتر جواد آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، گفت: «تعداد بیماران بستری کرونایی ۹۸۳ نفر است که از این تعداد ۲۲۷ نفر در بخش آی سی یو بستری بوده و ۵۸ نفر به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند».

وی افزود: «طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۵ نفر بستری جدید به بیماران بستری استان افزوده شده است و تعداد ۱۹ نفر بیمار کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در استان فوت شدند».

او ادامه داد: «تعداد کل بیماران فوت شده با تست مثبت کووید ۱۹ تا تاریخ ۱۹ مهر، به ۱۱۲۸ نفر رسیده است».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته در شهرهای ارومیه ۸ نفر، بوکان ۳ نفر، پیرانشهر یک نفر، تکاب یک نفر، سردشت یک نفر، مهاباد ۲ نفر، میاندوآب ۳ نفر براثر ابتلا به کووید ۱۹ فوت شدند».

او درباره گروه های سنی مبتلایان به بیماری کووید۱۹ بیان کرد: «گروه های سنی مبتلایان به کووید ۱۹ در استان بیماران زیر ۱۴ سال ۲.۴ درصد، بیماران ۱۵ تا ۵۴ سال ۷۰.۸ درصد و بیماران ۵۵ سال و بالاتر ۲۶.۸ درصد است».

محدودیت های کرونا در ۳۶ شهرستان فارس

عبدالرضا قاسم‌پور جانشین استاندار فارس در ستاد مقابله با کرونا، روز دوشنبه گفت: «با تصویب جلسۀ ستاد استانی مدیریت کرونا، محدودیت ها از چهارشنبه ۲۳ مهر ماه در ۳۶ شهرستان آغاز خواهد شد و تا پایان هفتۀ آینده ۲ آبان ادامه خواهد یافت».

وی افزود: «بازرسی و نظارت بر نحوه اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی واحد‌های صنفی، تولیدی، صنعتی، خدماتی، کارگاه‌های ساختمانی، طرح‌های عمرانی و ادارات تشدید می‌شود و مصادیق اعمال  محدویت، شامل دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه های علمیه، مدارش شبانه روزی، زبان سراها، کتابخانه‌ها وغیره است که این مراکز بایستی آموزش‌های خود را به‌صورت مجازی انجام دهند هرچند که ۸۰ درصد مدارس و سایر موسسات آموزشی، آموزش را مجازی ارائه می‌دادند».

معاون استاندار فارس بیان کرد: «تا پایان هفته آینده دانشگاه‌ها، مدارس، استخر‌های سرپوشیده، سینما، تیاتر ،موزه و باغ موزه ها ،تالار‌های پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و باشگاه‌های بدنسازی و برخی رشته‌های ورزشی مانند کشتی و کاراته و جودو و بازی‌های پربرخورد، تعطیل هستند».

وی افزود: «بر اساس مجوز ستاد ملی مدیریت کرونا و دستور استاندار فارس، در سراسر استان استفاده از ماسک در ادارات برای کارکنان و مراجعان الزامی است و برگزاری هرگونه مراسم مذهبی، همایش، ختم، برنامه اجتماعی و فرهنگی ممنوع است».

او در ادامه گفت: «مصوب شده تالار‌های پذیرایی، کافی شاپ ها، قهوه خانه‌ها از چهارشنبه به مدت ده روز تعطیل شوند و رستوران‌ها و فست فود‌ها و آب میره و بستنی فروشی ها فقط به صورت بیرون بر ارائه خدمت کنند.»