- - https://andisheh-nou.org -

گزارش سازمان ملل: تغییرات آب و هوایی، علت اصلی دو برابر شدن فجایع طبیعی در ٢٠ سال گذشته بوده است

سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۱٢ اکتبر هشدار داد که تغییرات آب و هوای عامل اصلی دو برابر شدن بلایا و فجایع طبیعی در جهان طی بیست سال گذشته بوده است. گزارش سازمان ملل نشان می دهد که از سال ٢٠٠٠  میلادی تاکنون بیش از یک میلیون و ٢٠٠ هزار نفر در اثر این فجایع جان باخته اند و این تغییرات بیش از ٣ هزار میلیارد دلار خسارت به بار آورده است.

گزارش دفتر کاهش خطرات فجایع طبیعی سازمان ملل متحد نشان می دهد که طی ۲۰ سال گذشته، ۷ هزار و ۳۴۸ بلایای طبیعی در جهان ثبت شده است. این رقم تقریبا دو برابر بلایای طبیعی ۲۰ سال گذشته یعنی از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۹ بوده است.

مامی میزوتوری دبیر کل این نهاد سازمان ملل امروز در  یک نشست خبری گفت: «همه گیری کووید- ۱۹ دولت‌ها و مردم را در مورد خطراتی که ما را احاطه کرده اند هشیار کرد. اکنون آن‌ها می‌توانند این موضوع را درک کنند که همان قدر که کووید -۱۹ وحشتناک است، مخاطرات تغییرات آب و هوا می‌تواند بسیار وحشتناک تر باشد.»

این گزارش به خطرات اپیدمی شناسی مانند ویروس کرونا اشاره نمی‌کند، ولی اعلام می کند که گسترش بلایای طبیعی به افزایش فجایع آب و هوایی وابسته است.

 بر اساس این گزارش خسارت اقتصادی بلایای طبیعی از سال ٢٠٠٠  تا کنون حداقل ٣ هزار میلیارد دلار برآورد شده است، اما رقم واقعی این خسارات بسیار بیشتر است. زیرا بسیاری از کشورها، به ویژه در آفریقا و آسیا، اطلاعات کاملی در مورد تأثیرات اقتصادی این فجایع ارائه نداده اند.

 سیل و طغیان رودخانه ها دو برابر شده اند و طوفان ها  موجب ایجاد بیشترین فجایع طی دو دهه گذشته بوده اند. سازمان ملل برآورد می کند که افزایش امواج گرما بدترین مشکل جهان برای دهه آینده خواهد بود.