- - https://andisheh-nou.org -

پدر جولیان آسانژ در برلین: پسرم را نجات دهید

پدر جولیان آسانژ برای بار دوم به برلین آمد تا از زمامداران آلمانی برای آزادی پسرش یاری بخواهد. روند بازجویی از جولین آسانژ در لندن پایان یافته و این احتمال قوت گرفته است که او به مقام‌های آمریکایی تحویل داده شود.

جان شیپتن، پدر جولیان آسانژ این هفته بار دیگر به برلین آمده بود. او یک بار نیز در اکتبر ۲۰۱۹ پیش از محاکمه پسرش در لندن به برلین آمده بود تا از زمامداران آلمانی برای آزادی پسرش که در لندن بازداشت شده است، یاری بخواهد. 

تصمیم دادگاهی که در لندن آسانژ را محاکمه کرده در ژانویه ۲۰۲۱ اعلام خواهد شد و آنگاه این خطر وجود دارد که بنیادگذار استرالیایی ویکی‌لیکس به آمریکا تحویل داده شود.

پدر آسانژ در برلین با سران بسیاری از احزاب و فراکسیون‌ها دیدار کرد و از آنها یاری خواست.

کمتر کسی به محاکمه‌ای عادلانه و منصفانه برای جولیان آسانژ در ایالات متحده باور دارد. طبق کیفرخواستی که دادگستری آمریکا علیه آسانژ صادر کرده، گفته شده که او اسنادی درباره عملیات نظامی آمریکا در عراق و افغانستان منتشر کرده است که بر جنایات جنگی توسط سربازان آمریکایی گواهی می‌دهند. بر این پایه آسانژ دشمن ملت و “خائن” شناخته می‌شود.

محاکمه آسانژ در لندن با همبستگی وسیع محافل سیاسی و اجتماعی با او همراه شد. اینک پدر ۷۶ ساله آسانژ می‌کوشد پشتیبانی پارلمان اروپا را جلب کند و معتقد است که خطر تحویل او به مقام‌های آمریکا همچنان وجود دارد.

جان شیپتن مقام‌های دادگستری بریتانیا را متهم می‌کند که آسانژ را طبق قوانین جاری خود محاکمه نمی‌کنند، “و گرنه او تاکنون آزاد شده” بود.

جولیان آسانژ سه ماه آینده را همچنان در زندان خواهد بود. او تنها یک بار در ماه برای ۴۰ دقیقه اجازه ملاقات دارد که معمولا شریک زندگی و دو فرزندشان به دیدارش می‌روند.

همبستگی با جولیان آسانژ

مکافات “افشاگری سیاسی”

کنشگران افشاگر از همه سو زیر فشار قرار دارند. برای نمونه ادوارد سنودن، که گوشه‌هایی از فعالیت جاسوسی “بنیاد امنیتی ملی” آمریکا، NSA را افشا نمود، تحت تعقیب قرار گرفت و هیچ کشور غربی حاضر نشد به او پناهندگی بدهد، تا این که او ناگزیر شد روسیه را به عنوان تبعیدگاه خود انتخاب کند.

هایکه هنزل و سویم داغدلن، از اعضای ارشد حزب چپ آلمان از شیوه محاکمه آسانژ در لندن انتقاد می‌کنند و آن را یک “مضحکه قضائی” می‌خوانند. آنها می‌گویند حتی اگر بریتانیا به تحویل آسانژ حکم دهد، این به معنای اجرای حکم نیست و آلمان می‌تواند با استفاده از نفوذ خود از آن جلوگیری کند.

به گفته آنها: «آلمان که مدعی است در سیاست خارجی خود همیشه از ارزش‌های حقوق بشری پیروی می‌کند، نباید در این مورد خاموش بماند».

اما به نظر می‌رسد که هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان از حزب سوسیال دموکرات، دقیقا تصمیم گرفته که در این مورد خاموش بماند. ماس نه به شیوه ناپسند بازداشت آسانژ اعتراض دارد و نه به شیوه غیرانسانی بازجویی از او.

به طور کلی وزیر امور خارجه آلمان در شیوه برخورد با بنیادگذار ویکی‌لیکس هیچ ایرادی نمی‌بیند. او اعتقاد دارد که محاکمه آسانژ در چارچوب حقوقی سنجیده‌ای انجام گرفته است و به آن ایرادی وارد نیست.

به نظر ماس عملکرد جولیان آسانژ در چارچوب آزادی نشر و بیان قابل طرح است، اما در هرحال نمی‌توان به رویه قضائی دادگستری بریتانیا ایرادی وارد کرد.

DW