- - https://andisheh-nou.org -

یک مقام دولت آلمان خواستار اتحاد اروپا و آمریکا در جنگ سرد با چین شد

پیتر بایر، هماهنگ کنندۀ مناسبات آلمان با آمریکا و کانادا، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه، خواستار اتحاد اروپا و آمریکا “در جنگ سرد جدید با چین” شد، صرف نظر از اینکه پیروز انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری آمریکا چه کسی باشد.

پیتر بایر گفته است که نقاط مشترک اروپا و آمریکا بر اختلافات شان می چربد و به همین خاطر او اروپا و آمریکا را به اتحاد در مقابل چالش بزرگ چین فراخوانده است. بایر گفته است که “جنگ سرد جدید میان آمریکا و چین آغاز شده و سدۀ حاضر را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.”

پیتر بایر انکار نکرده که بعد از چهار سال تنش و اصطکاک میان دونالد ترامپ و آنگلا مرکل بر سر موضوعاتی نظیر ایران، ناتو، تجارت جهانی و تغییرات اقلیمی، همکاری با جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آسانتر خواهد بود. با این حال وی تصریح کرده است که پیروزی بایدن در انتخابات آیندۀ آمریکا لزوماً به معنای آغاز یک عصر طلایی نخواهد بود. به گفتۀ پیتر بایر با انتخاب جو بایدن اختلافات اروپا و آمریکا یک شبه از میان نخواهند رفت، هر چند به گفتۀ او مناسبات دو طرف معقول تر خواهد شد.

به گفتۀ پیتر بایر، اروپا و آمریکا بر سر چین و ایران منافع مشترک یا مشابه دارند و به همین خاطر، به گفتۀ او، ناراحت کننده است وقتی دو طرف نمی توانند بر سر مسائلی همچون حمایت از سازمان جهانی بهداشت و مقابله با ویروس کرونا، گرم شدن کرۀ زمین و مهار برنامۀ اتمی ایران با یکدیگر به توافق برسند.

هماهنگ کنندۀ مناسبات آلمان و آمریکا، سپس گفته است که انتخاب مجدد ترامپ به منزلۀ فروپاشی جهان غرب نخواهد بود و همه چیز تیره و تار نخواهد شد. او گفته است که انتخاب رئیس جمهوری آمریکا تنها عامل تعیین کنندۀ مناسبات دوستی اروپا و آمریکا نیست و همکاری اروپا و آمریکا از پایان دومین جنگ جهانی مناسبات دو طرف را بر پایۀ آزادی و دموکراسی، صلح و رفاه بنیان گذاشته است و “باید یادآوری کرد که اروپا این ارزش ها را از آمریکا آموخته است.”  

پیتر بایر در ادامه افزوده است که در تضاد با این ارزش ها، نظام حاکم بر چین بر “دیکتاتوری و فقدان آزادی مطبوعات و حقوق بشر، تجسس در زندگی خصوصی افراد به وسیلۀ فن آوری های اطلاعاتی، سرکوب مسلمانان کاشغر و ناراضیان هُنگ کُنگ و بی تفاوتی نسبت به تغییرات اقلیمی استوار شده است.”

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده که دوازده هزار نیروی نظامی خود را از آلمان خارج می کند. خروج نیمی از نیروهای آمریکایی از آلمان داو بزرگ امنیتی مهمی برای این کشور به شمار می رود.