- - https://andisheh-nou.org -

ماکرون: لوکاشنکو باید برود

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در واکنش به تحولات جاری در بلاروس پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور گفت که الکساندر لوکاشنکو باید از قدرت کنار برود.

رئیس جمهوری فرانسه در گفتگو با نشریه «لو ژورنال دو دیمانش» ضمن تاکید بر این موضوع تصریح کرد: «آنچه در بلاروس می گذرد بحران قدرت است؛ قدرت خودکامه و اقتدارگرا که نمی تواند منطق دموکراسی را بپذیرد و به زورمتوسل می شود. واضح است که لوکاشنکو باید برود.»

آقای ماکرون همچنین در این گفتگو تاکید کرد که تحت تاثیر آنچه وی «شجاعت تظاهرکنندگان در بلاروس» خواند، قرار گرفته است. رئیس جمهوری فرانسه در این خصوص به ویژه به «نقش احترام برانگیز زنان در تظاهرات هفتگی روزهای شنبه» اشاره کرد و ضمن ستایش از شهامت تظاهرکنندگان مخالف دولت در بلاروس گفت: «آنها می دانند با تظاهرات هفتگی به استقبال خطر می روند اما با این وجود برای زنده کردن دمکراسی در کشوری که برای مدت های طولانی از آن محروم است به جنبش اعتراضی خود ادامه می دهند.»

به گزارش یک سازمان غیردولتی در بلاروس بیش از ۹۰ نفر که اغلب آنان را زنان تشکیل می دادند روز شنبه در جریان تظاهرات بزرگ اعتراضی در این کشور دستگیر شدند.