- - https://andisheh-nou.org -

مدیریت افکار عمومی بوسیله شورای نگهبان- ولی فقیه – رییس جمهوری؟  نیما پاکزاد

حسن روحانی: از وزرای کشور و اطلاعات خواسته‌ام مجدانه با شورای نگهبان همکاری و رایزنی کنند!

یک روز پس از سخنان کاملا متناقض و ضد مردم سالاری از جانب آیت الله خامنه ای در مورد شرایط نامزد شدن و تشریح اهداف انتخابات مجلس،  حسن روحانی پنجشنبه 1 بهمن ماه در همایش استانداران، معاونان و مدیران کل سیاسی و انتخابات و فرمانداران سراسر کشور با تجلیل از فرمایشات دیروز ولی فقیه گفت: “انتخاباتی پرشور و با نشاط، به نمایش گذاشته شود”.

ولی فقیه دیروز اعلان کرد: “حتی کسانی هم که با نظام مسئله دارند در انتخابات شرکت کنند- این سخن به معنای آن نیست که بخواهند کسانی که نظام را قبول ندارند به مجلس بفرستند!”

سخنان امروز رییس جمهوری در مورد اینکه  مجلس خانه ملت است؛ نه خانه یک جناح” مسلما بوسیله برخی از نظریه پردازان، تلاش روحانی برای ایجاد تغییر بسوی مردم سالاری تلقی خواهد شد. اما واقعیت این است که رییس جمهور امروز نیز بار دیگر با کرنش کامل در برابر آیت الله خامنه ای  به اصل ولایت فقیه التزام نشان داد و گفت: ما هم به تبعیت از مقام معظم رهبری تأکید داریم که در بررسی صلاحیت‌ها باید مر قانون ملاک عمل باشد و نه مر سلیقه.

واضح است که حسن روحانی بخوبی می داند در قانون اساسی جمهوری اسلامی، مردم انتخاب اول در انتخابات را ندارند و این شورای نگهبان است که انتخاب اول را دارا است. رییس جمهوری بخوبی نیز می داند که شورای نگهبان هیچگاه مستقل از نظرات و حکم آیت الله خامنه ای عمل نمی کند و امتداد این اصل، یعنی تصمیمات اصلی مجلس نیز باید همواره هماهنگ با نظرات آیت الله خامنه ای باشند. 

روشن است که با اجرا در آمدن برجام و نزدیک شدن انتخابات، رقابت ها و قطب بندی های سیاسی شدیدتر می شوند، ولی اجرا باشکوه انتخابات اسفند ماه یک وجه مشترک بین تمام رقبای سیاسی است. لذا باید به این سخن رییس جمهوری به دقت توجه داشت ، وقتی می گوید: “از وزرای کشور و اطلاعات خواسته‌ام مجدانه با شورای نگهبان همکاری و رایزنی کنند…. همه باید دست به دست هم دهیم تا انتخاباتی پرشور برگزار شود و مردم ناامید نشوند. بگذاریم همه مردم پای صندوق‌های رأی بیایند. و پرسید:

آیا برای شرکت کردن حداکثری مردم در انتخابات، قرار است برخی از رد صلاحیت شده ها بواسطه رایزنی و میانجیگری ولی فقیه و رییس جمهوری، بوسیله شورای نگهبان احراز صلاحیت شوند؟

آیا رییس جمهوری به همراه ولی فقیه و شورای نگهبان با وجود قطب بندی های سیاسی، همگی در صدد مدیریت افکار عمومی با هدف  به “نمایش گذاشتن انتخاباتی پرشور و با نشاط” هستند؟

نیما پاکزاد

اندیشه نو