- - https://andisheh-nou.org -

کرونا در ایران: شرایط تهران در موج سوم شیوع کرونا کاملاً قرمز است؛ موارد ابتلا در بهبودیافتگان افزایش یافته؛ مرگ ٨ کودک در کرمانشاه

وزارت بهداشت ایران، روز یکشنبه ۳۰ شهریور، از شناسایی ۳۰۹۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا و مرگ ۱۸٣ نفر دیگر در شبانه روز گذشته خبر داد و اعلام کرد که همه‌گیری این ویروس، سراسر کشور را به وضعیت قرمز رسانده است. علیرضا زالی فرماندۀ ستاد مقابله با کرونا در پایتخت نیز با اشاره به اینکه تهران زودتر از موعد وارد موج سوم کرونا شده است، خواستار بازگشت محدودیت ها و دورکاری کارمندان شد.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز یکشنبه ۳۰ شهریور، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ۳۰۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ۱۲۷٢ نفر از آنها بستری شده اند و تعداد  ٣٨۹۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به  ۴۲۲ هزار و ۱۴۰ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ١٨۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۲۴ هزار و ۳۰۱ نفر رسیده است».

وی همچنین گفت: «۲۴ استان تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین استان های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند».

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: «در هفته گذشته شاهد افزایش موارد بستری و مرگ و میر در کشور نسبت به هفته سوم شهریورماه بوده‌ایم؛ بیشترین میزان بروز بستری موارد مثبت در هفته‌ چهارم شهریور در استان قم و کمترین میزان بروز در استان‌های سیستان و بلوچستان و فارس گزارش شده است. همچنین بیشترین میزان بروز مرگ و میر در هفته چهارم شهریور به ترتیب در استان‌های قم، چهار محال و بختیاری و اصفهان و کمترین میزان بروز موارد مرگ در استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان گزارش شده است».

علیرضا زالی: شرایط تهران در موج سوم کرونا کاملاً قرمز است؛ درخواست بازگشت محدودیت ها و دورکاری کارمندان

علیرضا زالی رییس ستاد مقابله با کرونا در پایتخت، با بیان اینکه تهران زودتر از موعد وارد موج سوم کرونا شده و اگر مداخلات جدی صورت نگیرد هفته های سختی را خواهیم داشت، گفت: «نامه ای از طرف ستاد کرونای استان تهران برای بازگشت محدودیت‌های کرونایی به ویژه دورکاری کارمندان در استان تهران به وزیر بهداشت ارسال شده است».

او با اشاره به اینکه شرایط تهران کاملاً قرمز است، گفت: «آمار روزهای اخیر نشان می دهد که در تهران وارد موج سوم شده ایم؛ به گونه ای که فاصلۀ بین موج دوم و موج سوم بسیار کوتاه بود و با توجه به اینکه از روز شنبه در حال رصد وضعیت هستیم، به نظر می رسد که آمار رو به افزایش است و در تطابق با شکل گیری موج سوم است».

وی با اشاره به دلایل شکل گیری موج سوم کرونا در تهران، افزود: «مزمن شدن بیماری و ماهیت فرسایشی آن باعث خستگی مردم شده و انگیزه‌ها برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کمرنگ‌تر شده است؛ همچنین حجم مسافرت‌های اخیر نیز بار بسیار زیادی در نقل و انتقال و چرخش ویروس داشت، البته اگرچه هنوز در رابطه با تفاوت ماهیت ویروس تهران و سایر استان‌ها مستندات کافی نداریم، اما به طور بالقوه این احتمال وجود دارد که چرخش‌های بین شهری ویروس‌ها زمینه را برای جهش ویروس آماده کند که این مسئله خطری است که همه متخصصان حوزه پزشکی نگران آن هستند».

وی شتاب در برخی از بازگشایی‌ها را عامل بعدی دانست و گفت: «با تغییر شرایط مشاغل آموزشی و با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها طبیعتا تعداد زیادی از افرادی که تا امروز در منزل بودند وارد عرصه شدند، که این مسئله نیز در افزایش انتقال و ابتلا تاثیرگذار بوده است».

رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران، تسامح در برخورد با افراد یا اماکنی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند را معضل جدی بعدی دانست و گفت: «متاسفانه هیچ محدودیتی در سفرها ایجاد نکرده ایم و همچنین اقدام و جرایم قطعی و بازدارنده در نظر گرفته نمی‌شود. این در حالیست که  حداقل در ۱۵۶ کشور دنیا از جرایم بازدارنده مانند زندان و جرایم نقدی استفاده می‌شود».

حجم بالای ابتلای مجدد به کرونا در بهبودیافتگان قبلی

علیرضا زالی فرماندۀ ستاد مقابله با کرونا در تهران، هشدار داد: «اگر این بیماری به جهشی برسد که منجر به افزایش بیماری‌زایی آن شود، ممکن است مرگ و میر در عرصۀ جهانی و از جمله کشور ما به طور چشمگیری افزایش پیدا کند».

او با بیان اینکه اکنون میزان بالایی از مراجعات و بستری کرونا در کشور و  تهران به مراکز درمانی، افرادی هستند که قبلاً یک بار مبتلا شده و مجدداً دچار عفونت شده اند، گفت: «بحثی که در رابطه با ایمنی جمعی داشتیم حتماً بحث غلط و پندار نادرستی است و اینکه بگوییم اگر ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم تهران و یا ایران مبتلا شوند، ایمنی ایجاد می شود، بحث درستی نیست».

 وی ادامه داد: «اکنون تجربۀ قم و سایر شهرهای ایران نشان می‌دهد افرادی که قبلاً در معرض ابتلا بودند الان مجدداً مبتلا می‌شوند،  بنابراین تنها راه موجود واکسن است که هنوز واکسن موثر، قطعی و کارا در دسترس نیست؛ متاسفانه اپیدمی کرونا خشن است و این ویروس مهاجم و ناجوانمردانه عمل می‌کند».

افزایش قربانیان کرونا در فارس

دورقمی شدن تعداد قربانیان کروناویروس در استان فارس، بار دیگر زنگ هشدار جدی به شهروندان این استان خصوصا شهر شیراز را به صدا درآورد. دکتر علی اکبری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، روز یکشنبه ۳۰ شهریور، تعداد قربانیان کروناویروس طی ۲۴ ساعت قبل را ۱۲ نفر اعلام کرد.

وی افزود: «اکنون تعداد قربانیان این بیماری در استان فارس به ۹۳۷ نفر رسیده است و بر اساس آخرین بررسی ها، ابتلای ۴۹ هزار و ۶۵۶ نفر قطعی شده است».

او اضافه کرد: «از مجموع ۷۴۳ بیمار بستری مشکوک و علامت دار به بیماری کرونا، ۷۷ بیمار در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند و وضعیت جسمانی آنان وخیم گزارش شده است».

او با بیان اینکه در استان‌های مجاور فارس، بیماری کووید۱۹ با شدت بالایی در مسیر صعودی است، هشدار داد که در برخی مناطق و شهرستان‌های استان فارس شاهد شدت گرفتن میزان ابتلا و شمار افراد بستری در بیمارستان‌ها هستیم؛ به عنوان نمونه در هفته گذشته در شهرستان کازرون ۱۲۸ بیمار مثبت قطعی، در شهرستان کوار ۵۹ مورد، شهرستان آباده ۵۴ مورد و در مرودشت ۵۳ مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده‌اند.

رکورد مرگ و میر روزانۀ ناشی از کرونا در قزوین

پیمان نامدار سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین، روز یکشنبه گفت: «آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان قزوین با فوت ١۱ بیمار در شبانه روز گذشته رکورد زده است».

وی افزود: «در هفته‌های اخیر، بیش از ۳۰۰ نفر در استان قزوین به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده اند که از میان آنها، بیش از ۵۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند».

وی با بیان اینکه وضعیت استان قزوین در سه هفته گذشته قرمز بوده است، افزود: «با وجود این موضوع متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی حداقل ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است و امروز شاهد عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط خیلی از اصناف، مراکز خرید، مطب ها وحمل و نقل و عمومی هستیم.

وی ادامه داد: «روند ابتلا به کرونا در استان قزوین شیب صعودی دارد تا جایی که در هفته اخیر بین ۱۴۴ تا ۱۵۰ تست مثبت قطعی در استان قزوین داشتیم و روند صعودی که امروز شاهد آن هستیم، حاصل عدم مدیریت صحیح دو هفته آخر مرداد و هفته اول شهریور بود که به دلیل تعطیلات با سیل عظیم مسافرت ها همراه شده بود».

کرونا جان ۸ کودک کرمانشاهی را گرفت؛ افزایش موارد بستری و مرگ در میان جوانان

دکتر ابراهیم شکیبا رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه، از جان باختن هشت کودک کرمانشاهی بر اثر ابتلا به کرونا از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون خبر داد و با اشاره به سیر افزایشی کرونا در استان گفت: «این سیر افزایشی در کشور هم شروع شده و عملا در آستانه موج سوم کرونا قرار گرفته ایم».

وی با اشاره به شناسایی ۷٣۷ مادر مبتلا به کرونا در استان گفت: «از این تعداد، ۳۲٠ نفر بستری شدند که ٣٣ نفر از آنها در مراکز درمانی و ۲۹۷ نفر در خانه بستری شده اند و طی این مدت دو مورد فوت مادر باردار مبتلا به کرونا داشته ایم».

او در ادامه با بیان اینکه کرونا کوچک و بزرگ نمی شناسد گفت: «طی مدت شیوع بیماری، ۷٢۰۹ کودک مشکوک به کرونا در استان شناسایی شده اند که از این تعداد، ١۷٨ نفر آنها بستری شده و متاسفانه ۸ نفر از آنها جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند».

او میانگین سن ابتلا به کرونا در مردان را ۴۳ سال و در زنان ۴۴.۵ سال، اعلام و تصریح کرد: «در حال حاضر بیشترین سن ابتلا به این بیماری در استان ۳۰ تا ۵۰ سال است و متاسفانه سن ابتلا به سمت جوانان در حال پیشروی است»‌.

دکتر محمودرضا مرادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با اشاره به سیر صعودی کرونا در کشور و استان گفت: «از ۱۰ شهریور تاکنون تعداد بستری‌های کرونا در استان از ۱۷۰ نفر به ۳۶۲ نفر رسیده است و هم اکنون ۶۷ نفر از مبتلایان کرونا در ICU بستری بوده و ۲۱ نفر هم از لوله گذاری تنفسی استفاده می کنند».

وی با اعلام اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۲ بیمار جدید در مراکز درمانی استان بستری شدند، افزود: «روند بیماران بستری نسبت به ترخیصی‌ها در حال افزایش است و روزانه حدود ۲٠ نفر بیشتر می‌شوند».

او تصریح کرد: «در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ١١هزار و ۹۶۵ نفر در استان بستری شده اند و متاسفانه تاکنون ۵۷۳ نفر در استان جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند؛ همچنین ۳۳۹ نفر نیز بر اساس تشخیص از طریق سی تی اسکن جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند».

زنجان در وضعیت قرمز کرونا

بر اساس آخرین اخبار در کشور، استان زنجان به لحاظ شیوع بیماری کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد و بر اساس آخرین گزارش ها، ۱۴ مورد مثبت ابتلا به بیماری کرونا از لحاظ آزمایشگاهی در شبانه روز گذشته به ثبت رسید که اکنون مجموع موارد مثبت کرونا به ۳۵۸۶ مورد رسیده است.

در حال حاضر، ۳۳۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون مجموع بیماران کرونایی بستری در استان به ۱۰ هزار و ۸۹۱ نفر رسیده است.

همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳ بیمار مبتلا به کرونا در این استان جان خود را از دست داده‌اند؛ که تاکنون مجموع بیماران فوت شده در اثر کرونا به ۴۷۷ نفر رسیده است.