- - https://andisheh-nou.org -

گفتگو یوسف بهمنی، نماینده کارگران هفت‌تپه با امتداد

امتداد-محمد جعفری : به رغم گذشت چند هفته از پایان اعتصابات کارگران هفت‌تپه که با حضور برخی از نمایندگان کمیسیون اصل 90 مجلس صورت گرفت، مطالبات کارگری در این شرکت، همچنان معوق مانده و خبری از تحقق وعده‌های داده شده به کارگران نیست.

یوسف بهمنی، نماینده کارگران و یکی از سخنرانان اعتراضات کارگری هفت‌تپه به اشاره به وضعیت کنونی در این شرکت در گفتگو با امتداد، بیان داشت: با گذشت چند هفته از پایان اعتصابات کارگران و در حالی که با حضور نمایندگان کارگران، بنا بود تا جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون اصل90 مجلس، نمایندگان دیوان محاسبات، وزیر اقتصاد و نمایندگان کارگری برگزار شود، چند هفته‌ای است که به بهانه‌های مختلف از برگزاری آن سر باز می‌زنند.

دیوان محاسبات به نفع کارگران رای داده و عنوان کرد که آقایان اسدبیگی، اهلیت و صلاحیت تولی‌گری هفت‌تپه را ندارند. با صحبتی که با نمایندگان کمیسیون داشتیم، بنا شد اگر وزارت اقتصاد در این رابطه، اقدام نکرد، نسبت به استیضاح وزیر اقدام شود که تاکنون خبری از این ماجرا نشده است. همچنین، بنا بود دیوان محاسبات از طریق دادستان کل بحث خلع ید را پیگیری کند که هنوز جوابی به ما داده نشده که این مسئله در چه پروسه‌ای قرار دارد.

بحث دیگر در خصوص وضعیت کارگران، ماجرای احکام قضائی بود که تا کنون، احضاریه‌ای برای من و سایر کارگران فرستاده نشده است. منتها برای 16نفر از کارگران، پرونده‌ای تشکیل شده و در مرحله تجدیدنظر اهواز بود که ماه‌هاست، اقدامی برای آن صورت نگرفته و در بلاتکلیفی به سر می‌بریم. همچنین برای من، محمد خنیفر، مسلم چشمه‌خاور و ابراهیم عباسی منجزی نیز در دادگاه شوش پرونده مفتوح وجود دارد که به آن هم، رسیدگی نشده است.

قول بازگشت به کار کارگران اخراجی از اساس،‌ بی‌پایه بود

در زمان مرحله بازدید و حضور نمایندگان کمیسیون اصل90 در شرکت هفت‌تپه، یکی از وعده‌ها، بحث بازگشت به کار کارگران اخراجی بود که ظاهرا از اساس بی‌پایه بوده است. چرا که آقایان گفتند که آقایان، محمد خنیفر، ایمان افضلی و سالار بیژنی برای پیگیری مسئله بازگشت به کار خود به ستاد خبری وزارت اطلاعات مراجعه کنند تا اقدامات لازم در این زمینه صورت بگیرد و با این حال، همکاران من تا چند ساعت در این محل معطل شده و حتی جوابی هم به آن‌ها داده نشد.

پلیس امنیت به شکل زننده‌ای با کارگران برخورد می‌کند

متاسفانه برای دومین بار هم است که پلیس امنیت با شکل فجیع و زننده‌ای با کارگران برخورد کرده و با ایجاد درگیری و بدون نشان دادن حکم ماموریت خود با بچه‎‌ها به شکل زننده‌ای برخورد می‌کنند. حتی در یک مورد، عباسی یکی از همکاران ما به مامورین عنوان کرد که باید حکم خود را به رویت کارگران برسانند تا همکاری از سوی ما صورت بگیرد و یکی از مامورین با رفتاری زننده، حتی اقدام به پاره کردن لباس کار عباسی کردند.

همانگونه که لباس نیروی انتظامی، حرمت و احترام داشته، لباس کارگر نیز، حرمت و احترام دارد و آیا کارگران می‌توانند و حق دارند تا به همان شکل که به لباس‌شان بی‌حرمتی شده به لباس مامور ناجا بی‌احترامی کنند؟

پلیس امنیت، مسئله اسماعیل بخشی را امنیتی جلوه می‌دهد

در خصوص مسئله اسماعیل بخشی هم، متاسفانه ما به هر دری زدیم به در بسته خوردیم و هر زمان که مسئله او را پرس و جو می‌کنیم، آقایان پلیس امنیت، ماجرای اسماعیل را امنیتی جلوه می‌دهند. حتی در ماجرای بحث بازگشت به کار کارگران اخراجی هم که تعدادی از بچه‌ها به ستاد خبری مراجعه کردند، نامی از اسماعیل برای این مسئله برده نشد و این در حالی است که دغدغه اول ما، اسماعیل بخشی بوده و خیلی برای ما و حقوق کارگران زحمت کشیده است.

متاسفانه، آقای صادقی و امثالهم در پلیس امنیت شهرستان، چه پرونده‌ای برای اسماعیل درست کرده‌اند که از هر مسیری برویم، به مسئله امنیتی برمی‌خوریم. ؟

حتی ما در همان جلسات با کمیسیون اصل 90 هم، هر زمان از بازگشت به کار اخراجی‌ها حرف می‌زدیم، مسئله امنیتی را پیش می‌کشیدند. حتی در جلسه‌ای، استاندار خوزستان به نیکزاد گفته بود که مسئله این افراد، امنیتی بوده است. مگر این کارگران، اسلحه حمل کرده یا بمب‌گذاری کرده‌اند؟

هم قوه قضائیه، هم دیوان محاسبات، هم کمیسیون اصل90 و هم سازمان بازرسی کل کشور برای حل مشکلات کارگران قول مساعدت دادند و متاسفانه، هنوز خبری از حل مسائل نبوده و حتی عوامل کارفرما، همچنان مشغول خرابکاری در شرکت بوده و نظم کار را هم به هم می‌زنند.

هنوز هیچ خبری از تحقق وعده‌های آقایان برای حل مشکلات هفت‌تپه نیست

آقایان برای حل مشکلات کارگران و رسیدگی به وضعیت هفت‌تپه، قول اقدام تا نیمه شهریورماه را داده بودند که هنوز هیچ خبری از تحقق این وعده‌ها نیست. الان هم، دستگاه ورود و خروج شرکت را از عمد، خاموش کرده‌اند و همه اضافه‌کاری‌های کارگران معلق شده است.

اگر کارگر به این نتیجه برسد که اعتصابات و اعتراضات را از سر بگیرد، حتما در این رابطه اقدام خواهیم کرد و تابع حرف کارگر هستیم.