- - https://andisheh-nou.org -

رییس کمیسیون اروپا: ناقضان حقوق بشر را می‌توانیم تحریم کنیم

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهریور) پس از نخستین سخنرانی جامع سالیانه خود در برابر نمایندگان پارلمان اروپا، به پرسش‌های اختصاصی یورونیوز درباره بحران بلاروس، تنش در شرق مدیترانه و کرونا پاسخ داد.

بلاروس

یورونیوز: شما در این نخستین سخنرانی، در زمینه سیاست خارجی بسیار جدی سخن گفته و از جمله تأکید کردید که در کنار مردم بلاروس هستید. اتحادیه اروپا از زمان همه‌پرسی ۱۹۹۶ در بلاروس، تقریبا هر اقدام این کشور را با تحریم پاسخ داده است. امروز که لوکاشنکو (رئیس جمهوری بلاروس) در برابر روسیه کاملا منفعل و تسلیم به نظر می‌رسد، فکر می‌کنید تحریم چه چیزی را تغییر می‌دهد؟

فن درلاین: اعضای اتحادیه در حال حاضر مشغول گفتگو درباره تحریم کسانی هستند که در خشونت‌های پس از انتخابات در بلاروس مسئولیت داشته‌اند، در حالی که مردم به شکلی مسالمت‌آمیز در خیابان حرف خود را می‌زنند. ما نیاز به ساز و کاری داریم که مطابق آن، اگر حقوق بشر (در اعتراضات بلاروس) نقض شده باشد، تحریم‌ها را سریع‌تر عملی کنیم. از همین رو کمیسیون اروپا به عنوان عضوی از سند ماگینتسکی (قانون تحریمی آمریکا علیه روسیه) پیشنهاد اعمال تحریم را به پارلمان ارائه خواهد کرد.»

ترکیه و بحران شرق مدیترانه

یورونیوز: ولی ما شاهد چنین تصمیمی در مورد ترکیه نبوده‌ایم. آیا همان طور که در سخنرانی خودتان نیز به این موضوع اشاره کردید، رهبران اروپایی نباید علیه ترکیه به دلیل ایجاد تنش با یونان در منطقه قبرس و شرق مدیترانه تحریمی علیه این کشور اعمال کنند؟ آیا از این می‌ترسید که اتحادیه در زمینه سیاست‌های مهاجرتی با بحران روبرو شود؟

فن درلاین: سند ماگینتسکی که گفتم قرار است در قالب آن پیشنهاد تحریم بدهیم، یک سند جامع است. بنابراین هر جایی که حقوق بشر نقض شود، کمیسیون اروپا توانایی دارد که با ساز و کاری ویژه که به صورت افقی و همه‌گیر و آسان قابل اجراست، این گونه تحریم‌ها را به اجرا بگذارد. در این مورد، در حال حاضر گفتگوها در جریان است. من به روشنی هر چه تمام‌تر گفتم که اعضای اتحادیه ما یعنی قبرس و یونان از پشتگرمی کامل ما بهره‌مند هستند. این موضوع در مورد حاکمیت مشروع آنها هم صدق می‌کند. در حال حاضر گفتگوهای بسیاری در این زمینه در جریان است و این چیز خوبی است، زیرا در گذر زمان تنها با گفتگو می‌توان به راه حلی پایدار در موضوع مورد مناقشه دست یافت.

یورونیوز: آیا گزینه تحریم همچنان روی میز است؟

فن درلاین: امروز درباره این موضوع بحث نمی‌کنیم.

کرونا

یورونیوز: آخرین پرسش من درباره کروناست. شما در سخنرانی خود از کرونا و چند تریلیون یورویی که برای مبارزه با آن هزینه کرده‌اید گفتید و نیز از هزاران کسب و کاری که از کرونا آسیب دیده و تعطیل یا کساد شده‌اند. تازه بیم موج دوم کرونا هم هست. هر کشوری روشی را برای مقابله با کرونا در پیش گرفته. شما چگونه آنها را متقاعد می‌کنید تا به آرزوی بلندپروازانه شما برای یکپارچگی در سیاست‌های کرونایی تن بدهند؟