- - https://andisheh-nou.org -

لغو سفر ظریف به آلمان در پی اعتراض‌های گسترده به اعدام نوید افکاری

به دنبال اعدام غیرمنتظرۀ نوید افکاری، کشتی گیر ٢٧ سالۀ ایرانی که در اعتراضات مرداد ٩٧ شرکت کرده بود، سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران، به آلمان که قرار بود روز چهارشنبه این هفته (١٦ اوت، ٢٦ شهریور) انجام شود لغو شد. روزنامه پرتیراژ “بیلد ام زونتاگ” نوشت که ظریف قرار بود علاوه بر آلمان به بریتانیا و فرانسه نیز سفر کند، اما احتمالا به خاطر اعدام نوید افکاری این سفرها نیز لغو شده است.

روزنامه آلمانی بیلد در گزارش خود نوشت: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی علت لغو سفر را مشکلات لجیستیکی عنوان کرده است»، اما فضای عمومی در آلمان به شدت علیه سفر ظریف برانگیخته شده بود و ایرانیان ضمن تظاهراتی علیه اعدام نوید افکاری در برلین تهدید کردند که اگر ظریف به این شهر وارد شود، برنامه سفر او را بر هم خواهند زد.

برای شرکت در تظاهرات علیه سفر ظریف تعداد زیادی از ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک و تلگرام و توئیتر فراخوان داده بودند. اما اعتراض‌ها به این محدود نمی‌شد. برخی از سیاستمداران و دانشگاهیان ایرانی تبار آلمان نیز در واکنش‌هائی مستقیم و انفرادی مخالفت خود را با دیدار هایکو ماس و ظریف اعلام کرده و از وزیرخارجه آلمان خواستار لغو این سفر شدند.

امید نوری پور سخنگوی ایرانی تبار سیاست خارجی حزب سبزها در مجلس فدرال از جمله سیاستمدارانی بود که لغو سفر ظریف را خواستار شد. وی به خبرگزاری آلمان گفت: «من معمولا می‌خواهم که افراد بیایند و حرف صحیح را بشنوند، اما چون اعتقاد ندارم که دولت آلمان نکات صحیح را در دیدار ظریف مطرح کند، بهتر می‌دانم که او به برلین نیاید».

بیژن جیرسرائی سخنگوی ایرانی تبار حزب دموکرات آزاد آلمان از این هم فراتر رفت و ضمن انتقاد  از نرمش آلمان و اتحادیه اروپا در برابر نقض شدید حقوق بشر در ایران گفت: «اعدام نوید افکاری به رغم اعتراضات و درخواست‌های گسترده جهانی برای آزادی او، باعث شرم اتحادیه اروپا و آلمان است».

دکتر بهروز خسروزاده استاد دانشگاه «جورج آگوست گوتینگن» و کارشناس مسائل ایران که با رسانه‌های آلمانی همکاری دارد، در پیامی که در فیس بوک منتشر کرد نوشت: «هایکوماس وزیرخارجه آلمان می خواهد روز چهارشنبه (١٦ اوت، ٢٦ شهریور) اینجا در آلمان از وزیرخارجه جمهوری اسلامی ظریف استقبال کند. تنها از اول اوت تا امروز ایران علاوه بر نوید افکاری ۵٠ زندانی سیاسی دیگر را اعدام کرده است. هایکو، دعوت خود را پس بگیر! به نام انسانیت عمل کن. به او بگو که شما با این کارتان شورش را در آورده‌اید».

امروز، دوشنبه ١٤ سپتامبر/ ٢٤ شهریور، سفارت آلمان در تهران، وزارت خارجه فرانسه و اتحادیه اروپا همصدا با هم اعدام نوید افکاری را به شدت محکوم کردند. خبرگزاری‌ها به نقل از یک سخنگوی اتحادیه اروپا نوشتند: «حقوق بشر در تعامل اتحادیه اروپا با ایران نقش محوری دارد».

همزمان، انجمن ورزشکاران آلمانی و داگمار فرایتاگ، رئیس کمیسیون ورزش در مجلس فدرال آلمان پیش تر از کمیته بین‌المللی المپیک خواستند دست به «اقدام عملی» علیه ایران بزند. برخی نهادهای بین‌المللی ورزشی نیز خواستار تحریم حضور ایران در رویدادهای ورزشی جهانی شدند.

رسانه‌های ایرانی از جمله آفتاب نیوز هم ضمن انعکاس گزارش روزنامه بیلد آلمان به نقل از وزارت خارجه جمهوری اسلامی نوشتند که علت لغو سفر ظریف مشکلات لجیستیکی بوده است. این رسانه‌ها در عین حال به نقل از منابع خارجی نوشتند که لغو سفرها می‌تواند ناشی از فضای پس از اعدام نوید افکاری باشد.