- - https://andisheh-nou.org -

اعدام ناگهانی و دفن شبانه نوید افکاری؛ جامعه جهانی و فعالان حقوق بشر این اقدام «جنایتکارانه» را «محکوم» کردند

خبر اعدام ناگهانی نوید افکاری،‌ کشتی‌گیر ۲۷ ساله که پس از اعتراضات مرداد ۹۷ در شیراز بازداشت شده بود و به قتل یک کارمند حراست شیراز هم متهم بود، واکنش جامعه جهانی را به همراه داشت. منابع نزدیک به خانواده نوید افکاری، از خاکسپاری شبانه او، ساعاتی پس از اجراء حکم اعدام «تحت تدابیر امنیتی» خبر دادند. 

حکم اعدام نوید افکاری، با وجود درخواست‌های فعالان حقوق بشر و جامعه جهانی برای توقف حکم، که بطور ناگهانی در روز شنبه ۱۲ سپتامبر/۲۲ شهریور، به اجرا درآمد، واکنش جامعه جهانی و داخل ایران را به همراه داشت. 

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در واکنش به اعدام نوید افکاری، این اقدام جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم کرده و آن را اقدامی «بی‌رحمانه» برشمرد. 

 جو بایدن، نامزد حزب دموکرات آمریکا در انتخابات روز سوم نوامبر، «اعدام بی‌رحمانه نوید افکاری توسط (رژیم) ایران را وحشتناک» خواند. جو بایدن در حساب کاربری خود در توییتر تاکید کرد: هیچ کشوری نباید فعالان و معترضان را به خاطر فعالیت و تظاهرات مسالمت‌آمیز بازداشت، شکنجه و اعدام کند. جو بایدن در ادامه این پیام خطاب به مقامات جمهوری اسلامی ایران نسبت به «لزوم آزادی دیگر زندانیان سیاسی از جمله نسرین ستوده و آمریکایی‌هایی که بطور ناعادلانه  زندانی شدند»، تاکید کرده است. 

کلی کرافت، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز در یک پیام توییتری، ضمن اعلام همدردی با خانواده نوید افکاری، نوشت: بی‌اعتنایی و بی‌احترامی مداوم حکومت ایران به جان انسان‌ها را محکوم می‌کنیم. سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد تاکید کرد: صدای مردم ایران خاموش نخواهد شد.

 اتحادیه اروپا هم در واکنش به اعدام ناگهانی نوید افکاری این اقدام را به شدید‌ترین وجه محکوم نموده و تاکید کرد: «این اتحادیه به صراحت مخالفت خود را نسبت به استفاده از مجازات اعدام در هر شرایطی اعلام می‌کند». هم منبع تصریح کرد: «مساله حقوق بشر از موضوعات محوری تعامل اتحادیه اروپا  با ایران خواهد بود».

عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای اعدام ناگهانی و پنهانی نوید افکاری، بدون اطلاع قبلی به خانواده و وکیل وی، پس از محاکمه‌ای ناعادلانه را تمسخر عدالت برشمرد و خواستار واکنش فوری جامعه جهانی شد.

سازمان حقوق بشر ایران هم اعدام نوید افکاری را «بر اساس قوانین بین‌المللی و قوانین حاکم بر جمهوری اسلامی ایران، اقدامی جنایتکارانه» خواند و تاکید کرد: «مسئولیت این جنایت بیش از هر کس بر عهده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران و ابراهیم رییسی، رییس قوه قضایی این کشور است. 

 حکم اعدام ناگهانی نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله، روز شنبه ۱۲ سپتامبر، از سوی برخی منابع نزدیک به دستگاه قضایی ایران منتشر و مورد تایید قرار گرفت. 

نوید افکاری به اتهام قتل یک مامور امنیتی و حضور در تظاهرات مرداد ۱۳۹۷ در شیراز به دو بار اعدام، حبس و شلاق محکوم شده بود. 

اعلام صدور حکم اعدام نوید افکاری واکنش‌های جهانی را به همراه داشت. جامعه جهانی ورزشی، نهادهای مدافع حقوق بشر و برخی از شخصیت‌های سیاسی از جمله دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، از رهبران جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده بودند تا اجراء حکم اعدام نوید افکاری را متوقف نمایند.

پیکر نوید افکاری، بر اساس گزارش‌های منابع نزدیک به خانواده افکاری و برخی تصاویر منتشر شده، شامگاه شنبه ۲۲ شهریور و «تحت تدابیر امنیتی» به خاک سپرده شد.