- - https://andisheh-nou.org -

روحانی: ایران و ترکیه باید در قبال توافق خیانت‌بار امارات و اسرائیل تصمیم واحدی بگیرند

اجلاس شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه به شکل مجازی آغاز به کار کرد. این شورا معمولاً همۀ جوانب روابط دو کشور را بررسی می‌کند. در جلسۀ نخست، حسن روحانی و رجب طیب اردوغان رؤسای جمهوری دو کشور، برقراری روابط سیاسی میان امارات متحد عرب و اسرائیل را خیانتی به جهان اسلام توصیف کردند. هر دو رئیس جمهوری همچنین بر لزوم گسترش روابط اقتصادی  و بازرگانی میان ترکیه و ایران تأکید کردند.

روز سه‌شنبه ١٨ شهریور/٨ سپتامبر، حسن روحانی در آغاز ششمین جلسه “شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه” که به صورت مجازی و با میزبانی تهران، برگزار شد، خطاب به رجب طیب اردوغان گفت: “ویروس کرونا باعث شد که امروز نتوانیم در تهران خدمت شما و همکارانتان باشیم… امیدوارم روز پایان این مشکل، شاهد حضور شما در تهران باشیم”.

به گفتۀ روحانی “ایران و ترکیه دو قدرت بزرگ در منطقه هستند و همواره دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌هایی نسبت به هر دو کشور وجود داشته و امروز هم وجود دارد، به همین خاطر راهی جز تقویت روابط دوستانه برای غلبه بر اینگونه توطئه‌ها وجود ندارد”.

روحانی برقراری روابط میان امارات متحد عرب و اسرائیل را “توافق خیانت‌بار کشور امارات” با اسرائیل دانست و گفت که این توافق “تهدیدی برای امنیت منطقه و لطمه به جهان اسلام و آرمان فلسطین است”.

روحانی سپس تأکید کرد که ایران و ترکیه باید در این مورد به طور هماهنگ و متحد عمل کنند. به گفتۀ او از آنجا که ایران و ترکیه “در بسیاری از مسایل جهان اسلام هم نظر و هم رأی هستند می‌بایست در این خصوص نیز تصمیم واحدی را اتخاذ کرده و همکاری نزدیکی داشته باشند”.

رجب طیب اردوغان نیز بدون اسم بردن از امارات گفت که توافق “برخی کشورهای منطقه با اسرائیل خیانت آشکار به جهان اسلام است”…

اردوغان همچنین در مورد رابطه با ایران تأکید کرد که “آنکارا اصرار دارد که حجم روابط اقتصادی دو کشور افزایش پیدا کند”. به گفتۀ او ترکیه همواره آمادگی سرمایه‌گذاری در ایران، در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، حمل و نقل و گردشگری است.