- - https://andisheh-nou.org -

حق‌الناس با قرائت رهبری و جنتی: ردصلاحیت‌های فله‌ای و قلع و قمع گسترده کاندیداها‬

به نظر می‌رسد ستاد مهندسی انتخابات، همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، بی‌رحمانه‌ترین سطح حذف را برگزیده است تا در سخت‌ترین شرایط هم از کسب اکثریت مجلس و خبرگان مطمئن باشد. به طوری که گزارش‌ها نشان می‌دهد در حوزه‌های مختلف انتخابیه، این ستاد آشکارا به چینش کاندیدا به نحوی پرداخته که از پیروزی نامزد مورد نظر خود مطمئن باشند.

اخبار رسمی و غیررسمی که از نتیجه بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت می رسد، حاکی از همان برخوردی است که کلمه از دو روز قبل خبر داده بود: ردصلاحیت های گسترده و فله‌ای، قلع و قمع نامزدهای انتخاباتی منتقد، تحول‌خواه، اصلاح‌طلب و حتی بسیاری از اعتدال‌گرایان و نمایندگان فعلی منتقد احمدی‌نژاد. برخلاف وعده رهبری مبنی بر رعایت حق‌الناس و دعوت وی برای شرکت همه مردم و حتی مخالفان نظام در انتخابات، هیات‌های نظارت بر انتخابات که به شورای نگهبان وابسته هستند، اکثر کاندیداهای انتخابات مجلس را ردصلاحیت کردند.

هرچند هنوز جزئیات بررسی صلاحیت‌ها به طور رسمی اعلام نشده، اما گزارش‌های رسیده از استان‌ها حاکی از آن است که اکثر قریب به اتفاق نامزدهای منتقد، جریان‌های غیر وابسته به حاکمیت،تحول‌خواهان، اصلاح‌طلبان و حتی بخش های قابل توجهی از اعتدال‌گرایان از مانع بررسی صلاحیت‌ها عبور نکرده اند.

به نظر می‌رسد ستاد مهندسی انتخابات، همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، بی‌رحمانه‌ترین سطح حذف را برگزیده است تا در سخت‌ترین شرایط هم از کسب اکثریت مجلس و خبرگان مطمئن باشد. به طوری که گزارش‌ها نشان می‌دهد در حوزه‌های مختلف انتخابیه، این ستاد آشکارا به چینش کاندیدا به نحوی پرداخته که از پیروزی نامزد مورد نظر خود مطمئن باشند.

این ردصلاحیت ها در حالی است که پس از دعوت رهبری برای شرکت مخالفان در انتخابات، برخی تصور می‌کردند شورای نگهبان برای حفظ ظاهر هم که شده، دایره ردصلاحیت ها را بیش از گذشته بسط ندهد و در حذف رقیبان -ولو تا حد اندکی- تقوا پیشه کند.

اما این اتفاق نیفتاد و حالا بار دیگر فعالان سیاسی با صحنه‌آرایی تازه‌ای مواجه‌اند انتخابات را به انتصابات تبدیل کرده و دولت روحانی هم در برابر قانون‌شکنی دیگری قرار گرفته که کیان نظام و اصل جمهوریت را هدف قرار داده است. آیا روحانی خواهد توانست در برابر این تلاش عجولانه جنتی و همفکرانش برای تعیین زودهنگام نتیجه انتخابات بایستد؟

استاندار تهران: انتظار این میزان رد صلاحیت‌ها را نداشتم

در همین باره استاندار تهران با اشاره به جلسه صبح روز یکشنبه خود با وزیر کشور درباره اعلام بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای مجلس شورای اسلامی گفت: به شخصه این میزان رد صلاحیت‌ها را انتظار نداشتم.

وی تاکید کرد: نباید اجازه دهیم فضا، فضای آلوده‌ای باشد. باید اجازه دهیم افراد مسوول در وزارت کشور با شورای نگهبان مذاکره کنند و افرادی که صلاحیت‌شان احراز نشده و احیانا حقی از آن‌ها ضایع شده است، در مدت ۲۰ روز صلاحیت‌شان دوباره بررسی شود و به عرصه انتخابات بازگردند.

فرماندار دزفول گفته است که در روند بررسی صلاحیت ها عمدتا اصلاح طلبان از چرخه خارج شدند که جای تاسف دارد و به آزاد بودن و پرشور بودن انتخابات لطمه وارد خواهد کرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان نیز خبر داده است که ۷۰ درصد کاندیداهای اصولگرا تایید صلاحیت شدند ولی فقط  ۱۷ درصد کاندیداهای اصلاح طلب تایید شده اند.

رئیس ستاد انتخابات استان فارس گفته است: صلاحیت حدود ۷۳ درصد از کل داوطلبان از سوی هیئت نظارت شورای نگهبان در فارس احراز نشده است.

شکرالله حسن‌بیگی رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی گفت: ۵۶ درصد از نامزدهای انتخاباتی استان مرکزی رد صلاحیت شدند.

محمدرضا میرزایی رئیس ستاد انتخابات استان سمنان از ردصلاحیت ۵۷ درصد داوطلبان خبر داد.

در استان اصفهان نیز از ۵۰ نفر کاندیداهای نجف آباد و تیران و کرون فقط ۸ نفر تایید شدند. همچنین کلیه اصلاح طلبان سمیرم رد صلاحیت شده‌اند.

در همین حال استاندار هرمزگان در واکنش به ردصلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات مجلس گفت: انتظار چنین برخوردی را نداشتیم، چراکه مفهوم انتخابات حضور سلایق مختلف در یک فضای رقابتی است و نمی‌توان با چنین نگاه تنگ نظرانه‌ای به توسعه و پویایی کشور کمک کرد.

از مجموع ۱۰۱ نفر ثبت‌نام کننده برای انتخابات مجلس در هرمزگان تنها ۳۱ نفر تایید صلاحیت شدند که با احتساب ۱۲ نفری که انصراف داده بودند جمع ردصلاحیت‌های استان به ۷۰ نفر رسید.

رییس مجلس هم از لیست رد شدگان متعجب شد

روز گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس نهم که برای انتخابات دهم تایید صلاحیت نشده اند با علی لاریجانی رئیس مجلس دیدار کردند. این نمایندگان با حضور در دفتر لاریجانی از وی خواستند که به موضوع رد صلاحیت نمایندگان مجلس فعلی ورود کند. رئیس مجلس با مشاهده نام برخی نمایندگان در لیست رد شده ها اظهار تعجب کرده است.

حسین مرعشی نیز در گفت و گو با خبرآن لاین خبر داده است: بر اساس اخباری که به ما رسیده هیات های نظارت شورای نگهبان در استان ها در بررسی صلاحیت کاندیداها بعضا خارج از ضوابط قانونی برخورد کرده و شاهد رد صلاحیت و عدم احراز صلاحیت طیف گسترده ای از نامزدها بوده‌ایم. به طوری که در خیلی از حوزه‌های انتخابیه حتی یک نفر از کاندیداهای اصلاح طلب را تایید نکرده اند.

استاندار خوزستان در حمایت از اصلاح طلبان استعفا داد؟

از صبح امروز برخی رسانه‌‌ها خبر دادند که استاندار خوزستان به دلیل رد صلاحیت‌های گسترده از سوی شورای نگهبان در این استان استعفا داده است.

خبرنگار فارس در تماس‌های مکرر با استاندار خوزستان تلاش کرد تا درباره صحت این خبر کسب اطلاع کند ولی مقتدایی از پاسخگویی در این زمینه خودداری کرد.

مقتدایی روز گذشته در جلسه ستاد انتخابات خوزستان گفته بود: فرمانداران در هر جا که احساس می کنند نمی توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند، بهترین خدمتی که می توانند انجام دهند این است که از سمت خود استعفا دهند؛ همانگونه که من نیز اگر روزی ببینم که حرف غیرمنطقی در میان است، استعفا می دهم.

اسامی تعدادی از چهره‌های شناخته شده و نمایندگان فعلی مجلس را که تا به حال منتشر شده به تفکیک استان به شرح زیر است:

ایلام

داریوش قنبری، احمد شوهانی نماینده ایلام

کرمان

ابراهیم جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری

تهران

محمدجواد حق‌شناس، محسن هاشمی، فاطمه هاشمی، محمود میرلوحی، محمد صوفی، رسول منتجب‌نیا، محسن رهامی، فاطمه مقیمی، عباس علیخانی، مرتضی اشراقی، علی مطهری، ابوالفضل شکوری، سمیه طهماسبی، نصرت‌الله تاجیک، حمیدرضا رسایی، سید علی‌اکبر محتشمی‌پور، مهدی نوبخت، شهربانو امانی، شهاب‌الدین صدر، جواد اطاعت، محمدجواد حق‌شناس، الیاس حضرتی، محمدعلی وکیلی، علی باقری، سجاد سالک، مجید فراهانی

خراسان رضوی

همه چهره‌های اصلاح‌طلب و تحول‌خواه از جمله غلامرضا انصاری عضو فعلی شورای شهر تهران، ابراهیم اصغرزاده نماینده پیشین مجلس و سیدحسن رسولی استاندار پیشین خراسان

کرمانشاه

سهراب دل‌انگیزان عضو شورای کرمانشاه کارگزاران، شهاب تجری از بنیاد باران کرمانشاه، جهانبخش امینی، موسوی اجاق، مصطفی محمدی، رئوف قادری از نمایندگان ادوار، صید ستار عزیزی و صید احمد عزیزی، قدرت احمدیان، مرضیه نظری نیا و علی ططری، حیدری‌طیب نماینده فعلی کرمانشاه، منوچهری نماینده اورامانات، فتح الله حسینی نماینده قصر شیرین و سرپل، حجت‌الله دمیاد استاندار احمدی‌نژاد و نادر نوروزی ریس ستاد قالیباف

بوشهر

محمد دادفر نماینده مجلس ششم، محمدمهدی پورفاطمی نماینده دشتی و تنگستان

خراسان جنوبی

جواد هروی نماینده فعلی قائنات، محمدرضا آقا ابراهیمی عضو ارشد حزب اتحاد ملت، علی ‌آهنی از مدیران دولت خاتمی، عابدی نماینده مجلس ششم نهبندان، منصور تاجری

اردبیل

علی محمد غریبانی نماینده پیشین اردبیل و استاندار پیشین استان آذربایجان غربی، ولی آذروش، نماینده مجلس ششم، اکبر نیکزاد، از چهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد،
ناصر نصیری فرماندار استعفا داده پارس‌آباد مغان و نماینده سابق گرمی، کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل

آذربایجان شرقی

ارسلان فتحی پور نماینده کلیبر، شکور اکبر‌نژاد و اکبر اعلمی، نمایندگان سابق تبریز در مجلس شورای اسلامی و مصطفی مولوی رئیس ستاد میرحسین موسوی

مازندران

محمد دامادی نماینده فعلی ساری در مجلس، یوسف‌نژاد معاون مستعفی وزیر اقتصاد و امور دارایی، شجاعی، عبدالله حسینی از چهره‌های نزدیک به دولت در آمل، سیدهادی حسینی نماینده قائمشهر

گیلان

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی و حسن تامینی لیچانی نمایندگان فعلی رشت، صفر نعیمی رز نماینده آستارا

همدان

علی حسینی نماینده مجلس ششم نهاوند، محمد کاظمی نماینده مجلس ششم ملایر و داستان سابق تهران، فاضل شهبازی، استاندار کردستان در دولت احمدی‌نژاد و حیدریان عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی پزشکان، افخمی عضو ارشد حزب اتحاد ملت همدان

فارس

حجت الاسلام سیدرضی حسینی المدنی نماینده دوره سوم مجلس شورای اسلامی در لامرد و مُهر، قاسم مقیمی، مهدی موسوی نژاد نماینده دشستان

اصفهان

علی اکبر ابرقویی نژاد، قدرت الله نوروزی فرماندار اسبق اصفهان، علی یارمحمدیان عضو حزب اتحاد ملت، مرتضی مبلغ معاون وزیر کشور دولت خاتمی، محمد آقایی، نسرین صحراییان همسر شهید و کمال جلال الدینی عضو ارشد اتحاد ملت، مجید منصوری نماینده لنجان، عبدالله تمینی نماینده شادگان

کردستان

حامد قادرمزی نماینده فعلی قروه، محمد بیاتیان نماینده بیجار، سالار مرادی نماینده سنندج، نعمت‌الله منوچهری نماینده پاوه

آذربایجان غربی

محمدقسیم عثمانی نماینده فعلی بوکان

قم

محمدرضا اسماعیلی مقدم، صحفی

خوزستان

جواد سعدون زاده نماینده فعلی آبادان، محمدباقرشریعتی نماینده فعلی بهبهان، ولی‌الله شجاع‌پوریان نماینده سابق بهبهان و عضو شورای شهر تهران، محمدسعید انصاری نماینده آبادان، شمس الله بهمئی نماینده رامهرمز، حجت الله درویش پور نماینده ایذه و باغ ملک

چهارمحال و بختیاری

صلاحیت جلیلی سرقلعه نماینده لردگان

گلستان

محمد جواد نظری مهر نماینده فعلی بندرگز و بندرترکمن، عبدالکریم رجبی نماینده مینودشت

از گروه سیاسی کلمه