- - https://andisheh-nou.org -

آمریکا موفق به تصویب قطعنامۀ خود در شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نشد

قطعنامۀ پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت برای تمدید تسلیحاتی ایران رای لازم را به دست نیاورد و به تصویب نرسید. این طرح با کسب ١١ رای ممتنع و تنها ٢ رای موافق و نیز ٢ مخالف از تصویب بازماند. در پی اعلام نتایج این رای گیری، مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای از اینکه «این شورا نتوانسته است کلیۀ مسئولیت‌های خود را به اجرا گذارد، ابراز تاسف کرد و قطعنامۀ پیشنهادی کشور خود را متنی «معقول» توصیف نمود.

شورای امنیت روز پنجشنبه پس از دریافت متن تجدید نظر شده قطعنامۀ پیشنهادی آمریکا آنرا به رای گذاشته و از اعضای شورا خواسته بود آراء خود را در مهلتی ٢٤ ساعته اعلام دارند. با اینکه بسیاری از کشورها مخالفت خود را با قطعنامۀ پیشنهادی واشینگتن اعلام کرده بودند، آمریکا خواستار رای گیری در بارۀ آن شد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، اندکی پس از اعلام نتیجۀ رای‌گیری با انتشار بیانیه‌ای بر «مسئولیت شورای امنیت سازمان ملل متحد در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی» تاکید کرد و نوشت این شورا با رای امروز خود «در انجام این ماموریت اساسی خود شکست خورده» است.

وی تاکید کرد که قطعنامۀ شورای امنیت در تحریم تشلیحاتی ایران قدمتی ١٣ ساله داشته و عدم تمدید آن اینک «به اصلی ترین حامی دولتی تروریسم اجازه می‌دهد به خرید و فروش نامحدود سلاح‌های متعارف بپردازد». او تصمیم شورای امنیت را «برای دفاع از صلح و امنیت بین‌المللی غیرقابل توجیه» دانست.

مایک پمپئو در بیانیۀ خود یادآوری کرده است که «شورای امینت درخواست‌های مستقیم بسیاری از کشورها در خاورمیانه، از جمله شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس و اسرائیل را که از اقدامات ایران در خطر دارند» نادیده گرفته است.

این بیانیه تاکید می‌کند که آمریکا «تلاش خود دنبال می‌کند تا اطمینان یابد که رژیم تروریستی [ایران] نمی‌تواند آزادانه به خرید و فروش سلاح‌های تهدید کنندۀ خاورمیانه و اروپا بپردازد».

تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه  ایران  در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد و ایالات متحده آمریکا که از ماه‌ها پیش در این زمینه هشدار داده و خواستار تمدید این تحریم شده بود.