- - https://andisheh-nou.org -

ناو جنگی و رافائل‌های فرانسه در دریای مدیترانه؛ ترکیه: اجازه نمی‌دهیم محدودمان کنند

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از کشورهای حوزه دریای مدیترانه خواست تا با گفتگو به فرمولی برای حفاظت از حقوق تمامی کشورهای ساحلی مدیترانه دست یابند او همچنین هشدار داد که ترکیه اجازه نمی‌دهد که این کشور را به سواحلش محدود کنند.

اردوغان همچنین با چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا تلفنی گفتگو کرد و طرح خود را برای گفتگو و دست یابی به یک فرمول ارائه داد.

مولود چاووش‌‌اوغلو٬ وزیر امور خارجه ترکیه نیز در نامه‌ای به جوزپ بورل٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همتایان اروپایی خود مواضع ترکیه در خصوص تنش‌های اخیر به وجود آمده در مدیترانه شرقی را توضیح داد.

وزیر خارجه ترکیه در این نامه نوشته است که:« یونان توافقی دریایی با مصر امضا کرده که حقوق فلات قاره‌ای ترکیه و لیبی را نقض می‌کند. روابط ترکیه با اتحادیه اروپا نیز نباید بیش از این قربانی جاه‌طلبی‌های یونان و بخش یونانی نشین قبرس شود.»

فرانسه ناو جنگی فرستاد ترکیه تهدید کرد

روز گذشته امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از ترکیه خواست تا دست از فعالیت‌های اکتشافی گاز در مدیترانه شرقی بردارد و گفت که کشورش موقتا حضور نظامی خود را در دریای مدیترانه شرقی تقویت خواهد کرد.

فرانسه ناو جنگی و دو جنگنده رافائل خود را به سمت شرق مدیترانه اعزام کرد و بر اساس گزارش‌ها با نیروهایی نظامی یونانی در جنوب جزیره کرت مانوری مشترک برپا کرد.

از سوی دیگر اردوغان نیز تهدید کرد که هرگونه حمله به کشتی اکتشافی‌اش، پاسخ و هزینه سنگینی را در پی خواهد داشت.