- - https://andisheh-nou.org -

اقای حجاریان، بن بست را بزک نکنیم؟ تقی رحمانی

سعید حجاریان که نماینده بخشی از اصلاح طلبان داخل نظام است در مقاله ای به خلاصه چنین می گوید. انقلاب خوب نیست. براندازی بدتر است و شدنی هم نیست.اصلاح طلبان باید در داخل نظام برای اصلاح بمانند.نامه سرگشاده هم ننویسند (البته بخوانید به رهبری نظام)تیم کارشناسی درست کنند و به نظام مشورت بدهند با امریکا هم مذاکره کنیم.
اما نکته یا نکات وارد برا تحلیل این است که در یخبندان سیاسی که نظام و خامنه ای به وجود اورده اند.وضع مردم بدتر شده است.
خلاصه بخشی ازمردم شورش می کنند این شورش گرسنه گان است که حجاریان و جناحش نه انان را می شناسد و نه برای انان برنامه دارد.فقط می تواند بگویند با صدای که به گوش انها هم نمی رسد اعتراض کار شما را بدتر می کند.اما شکم گرسنه که تحلیل بردار نیست.به مردم هم می گویید که انقلاب عملی نیست و براندازی هم خونین است.حجاریان حتی اشاره به درستی به اعتصاب و اعتراض مدنی هم نمی کند.
اما حجاریان برای اصلاح طلبان برنامه ارائه می دهد در نظام باید بمانیم. نامه سرگشاده به خامنه ای ننویسید کار بدتر می شود. اقا را با تیم های کارشناسی حمایت کنند اگرهم نصیحت انجام نشد اصلاح طلبان وظیفه اخلاقی خود را انجام داده اند.
سوال این است که با این برنامه حجاریان، با توجه به موضع خامنه ای، ایران به گرداب نمی رود؟سوال دیگر این که اصلاح طلبان در کنار مردم یا نظام می ایستند؟ البته حجاریان می گوید میان این دو.اما سوال مهمتر این است که چگونه می ایسند؟این نوع ایستادن مسئولیت زا است یعنی باید در موقع سختی هزینه بیشتری بدهند نه فقط رای جمع کنند و مقام بگیرنند.
تا کنون اکثر اصلاح طلبان پست و مقام را پذیرفته اند نه مسولیت حمایت از مردم را .
اقای حجاریان وظیفه اخلاقی اصلاح طلبان را نصیحت کارشناسی به نظام می داند وظیفه اخلاقی در کنار مردم ایستادن است با راهبرد مناسب ان.
البته حجاریان برای رفع تکلیف به اصلاح ساختاری اشاره ای گذار می کند.اما سوال این است که حتی موسوی و کروبی و رهنورد در این تحلیل حجاریان کجا قرار می گیرنند؟احتمالا انان از نظر حجاریان در افساید سیاسی قرار گرفته اند.چرا که اقا و هم اصلاح ساختار ها را عمده کرده اند که به تغییر ساختار ها می رسد.