- - https://andisheh-nou.org -

شورای همکاری خلیج فارس خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد

شورای همکاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از شورای امنیت خواست تحریم‌های تسلیحاتی ایران تمدید شود. آمریکا برای این منظور قطعنامه‌ای تهیه کرده که انتظار می‌رود چین و روسیه آن را وتو کنند….

خبرگزاری بلومبرگ یک‌شنبه نهم اوت (۱۹ مرداد) گزارش داد به نسخه‌ای از نامه‌ای دست یافته که اعضای شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس روز گذشته برای دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل فرستاده‌اند.

در این نامه از شورای امنیت خواسته شده تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی، که مطابق برجام اکتبر سال جاری دوره پنج‌ساله آن خاتمه می‌یابد، تمدید شود.

این اقدامی همسو با تلاش آمریکا برای متقاعد کردن چین و روسیه برای عدم وتوی قطعنامه‌ای در این زمینه ارزیابی می‌شود. دولت دونالد ترامپ ماه گذشته پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم‌های ایران آماده کرده بود که به رای گذاشته نشد و اکنون با تغییرات جزئی دوباره در دستور کار قرار گرفته است.

بنابر این گزارش شش کشور عربی حاشیه خلیج فارس در نامه به شورای امنیت خواسته‌اند در کنار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی اقدام‌های دیگری که لازمه جلوگیری از “گسترش بی‌ثبات‌کننده تسلیحات ایران” است در دستور کار قرار گیرد.

کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در این نامه تاکید کرده‌اند که این اقدام‌ها می‌تواند مسدود کردن هدفمند دارایی‌ها و ممنوعیت سفر افرادی باشد که در ارسال، فروش یا انتقال تسلیحات و مواد مرتبط با آن از ایران یا به ایران مشارکت می‌کنند.
اعضای شورای همکاری خلیج فارس در نامه‌ای که به امضای دبیر کل این شورا، نایف فلاح مبارک الحجرف رسیده ادعا می‌کند که جمهوری اسلامی همچنان ارسال سلاح به تمام کشورهای منطقه را به عنوان بخشی از سیاست‌های توسعه‌طلبانه خود و مداختله در امور داخلی کشورهای عربی ادامه می‌دهد و با این کار منشور سازمان ملل را نقض می‌کند.