- - https://andisheh-nou.org -

تظاهرکنندگان در لبنان وزارت امور خارجۀ این کشور را را اشغال و «ستاد فرماندهی انقلاب» نامگذاری کردند؛ نخست وزیر خواستار برگزاری انتخابات پیش رس پارلمانی شد

تظاهرات شهروندان لبنان در اعتراض به بحران اقتصادی و مالی این کشور که با انفجارهای بندر بیروت انگیزه و جان تازه گرفته است، شنبه ٨ اوت/ ١٨مرداد، با ورود نظامیان بازنشسته در کنار و به حمایت از تظاهرکنندگان احتمالاً در حال ورود به مرحلۀ تازه‌ای است. در زد و خوردهای روز شنبه میان تظاهرکنندگان و مردم یک مامور پلیس کشته شد. حسان دیاب، نخست وزیر لبنان، در برابر گستردگی ناخرسندی‌ها‌، در یک گفتار تلویزیونی اعلام کرد که «تنها برگزاری انتخابات پیش رس پارلمانی می‌تواند خروج از بحران ساختاری کنونی را ممکن سازد». تظاهرکنندگانی که ساختمان وزارت امور خارجۀ کشور را اشغال کرده و «ستاد فرماندهی انقلاب» نام گذارده‌اند، این پیشنهاد را ناکافی دانسته و یکبار دیگر خواستار پایان دادن به «نظام سیاسی کنونی» کشور هستند.

تظاهرات هزاران معترض لبنانی که روز شنبه، چهار روز پس از انفجار بزرگ در بندر بیروت، در اعتراض به وضعیت جاری در این کشور به خیابان‌های پایتخت آمدند، به خشونت کشیده شد. صلیب سرخ لبنان از زخمی شدن ۱۱۰ معترض در این تظاهرات خبر داد و اعلام کرد که بیش از ۳۰ نفر از زخمی‌شدگان به بیمارستان‌ها منتقل شدند. خبرگزاری رویترز از تایید شلیک گلوله توسط پلیس به سوی معترضان لبنانی خبر داده و همچنین پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور استفاده کرده است. بگزارش رسانه‌های محلی در زد و خوردهای جاری یک مامور پلیس کشته شده است.  

تظاهر کنندگان ساختمان های وزارت امور خارجه و وزارت انرژی را اشغال کرده و در هر یک مستقر شده اند. آنان ساختمان وزارت امورخارجه را «مرکز فرماندهی انقلاب» نام گذاری کردند. اقدام این گروه از معترضان به صورت زنده از تلویزیون لبنان پخش شد.

این در حالی است که چند روز پیش، وزیر امورخارجه لبنان در اعتراض به شرایط موجود سیاسی در این کشور از مقام خود کناره‌گیری کرد.

خبرگزاری فرانسه از انتشار بیانیه‌ای از سوی سامی الرماح، یک ژنرال بازنشسته خبر داده که در آن نوشته شده است: «ما وزارت امورخارجه را به عنوان مرکز فرماندهی انقلاب گرفتیم.»

خبرگزاری رویترز گزارش داد که تصاویر میشل عون، رئیس جمهوری لبنان نیز به آتش کشیده شده است.

تظاهرکنندگان ناخرسند از دولت و نظام سیاسی لبنان تصاویر میشل عون را پاره کرده و لگد مال می کنند ـ ٨ اوت ٢٠٢٠
تظاهرکنندگان ناخرسند از دولت و نظام سیاسی لبنان تصاویر میشل عون را پاره کرده و لگد مال می کنند ـ ٨ اوت ٢٠٢٠ AP – Hussein Malla

خبرگزاری فرانسه نیز از تجمع تظاهرکنندگان در میدان شهدای بیروت خبر داده که محل اعتراضات ضددولتی از اکتبر سال گذشته به این سو بوده است.

اعتراضات لبنان که با اعتراض به فساد و ناکارآمدی نظام حاکم آغاز شده بود، اکنون با پیامدهای انفجار اخیر ابعاد تازه‌ای یافته است.

مردم معترض لبنان سهل‌انگاری و ناکارآمدی مقام‌های حکومتی را عامل این انفجار می‌دانند و از عملکرد نهادهای دولتی پس از این انفجار نیز رضایت ندارند.

پیشتر میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، انجام هرگونه تحقیق بین‌المللی درباره علت یا علل انفجار بیروت را رد کرده است. او همچنین از بررسی احتمال «مداخله خارجی» در این انفجار خبر داد.