- - https://andisheh-nou.org -

کرونا در ایران: موارد ابتلا و بستری در مازندران ٤ برابر شده است؛ ٢٦ استان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند

سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه ١٣ مرداد، از مرگ ٢١٥ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در شبانه روز گذشته خبر داد و اعلام کرد که ٢٦ استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار کرونا قرار دارند. این در حالیست که آمار مراجعه به بیمارستان های تهران افزایش یافته و  موارد ابتلا و بستری در مازندران، ٤ برابر شده است. از سوی دیگر، نمایندۀ مردم بهشهر در مجلس تأکید کرد که «اگر عزاداری محرم منجر به گسترش و شیوع بیشتر بیماری شود، از نظر شرعی مشکل دارد و حرام است».

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز دوشنبه ١٣ مرداد، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ٢٥٩٨ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ١٣٠٤ نفر از آنها بستری شده اند و تعداد ٤١٠٤ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ٣١٢ هزار و ٣٥ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ٢١٥ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به  ١٧ هزار و ٤٠٥ نفر رسیده است».

٢٦ استان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند

سخنگوی وزارت بهداشت ایران، در تشریح استان های در وضعیت قرمز گفت: «استان های مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند».

وی افزود: «همچنین استانهای فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، قم، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.»

سیما سادات لاری با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴ استان در وضعیت قرمز و ۱۲ استان در وضعیت هشدار قرار دارند، افزود: استانهای فارس، ایلام، لرستان و هرمزگان از وضعیت قرمز به وضعیت هشدار تبدیل شده اند اما متاسفانه استان های مرکزی، گیلان و یزد از وضعیت هشدار به وضعیت قرمز تبدیل شده اند؛ یعنی موارد ابتلا و بستری تعداد بیشتری از شهرستان های آنها روند افزایشی داشته است که از مردم می خواهیم از سفرهای غیرضروری به این استان ها خودداری کنند».

شدت بالای ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در کل کشور

بنابر اعلام کمیتۀ اپیدمیولوژی کووید-۱۹ منتشر شده در سایت وزارت بهداشت، در روند کشوری بیماری، موارد ابتلا و مرگ بالا است و روند ثبات با شدت بالای ابتلا و مرگ در ٦ استان زنجان، لرستان، اردبیل، فارس، تهران و آذربایجان شرقی دیده می شود.

همچنین روند صعودی یا شروع پیک در چهار استان مازندران، اصفهان، البرز، چهارمحال و بختیاری و روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی در استان یزد ایجاد شده است و به نظر می رسد سه استان بوشهر، مرکزی و همدان، اخیراً یک پیک اپیدمی را تجربه کرده اند. از سوی دیگر، در چهار استان خوزستان، آذربایجان غربی، گلستان و خراسان جنوبی، روند نزولی و در سه استان هرمزگان، کردستان و گیلان، تغییرات مختصر نزولی به همراه روند ثبات نسبی مشاهده شده است. این در حالیست که در هشت استان ایلام، کرمانشاه، خراسان شمالی، سمنان، کهگیلویه و بویر احمد، کرمان، خراسان رضوی و قزوین، ناسازگاری داده ها اجازۀ تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی دهد.

موارد بستری و ابتلا به کرونا در مازندران، ٤ برابر افزایش یافته است

‌ستاد اطلاع‌رسانی فرماندهی مدیریت و کنترل بیماری کرونا در مازندران در اطلاعیه ای اعلام کرد: «‌استان مازندران از تیر ماه با موج شدید شیوع بیماری مواجه شده است، به طوری که ٢٠ شهرستان در وضعیت قرمز و ٢ شهرستان در وضعیت هشدار قرار دارند».

براساس این اطلاعیه، موارد بستری و ابتلا به کرونا در این استان ظرف شش هفته گذشته بیش از ٤ برابر افزایش پیدا کرده ‌و شیب صعودی وضعیت بستری و ابتلا به بیماری در این استان نگران کننده است. در این اطلاعیه به کلیۀ شهروندان توصیه شده که از هر‌گونه سفر غیرضروری به استان مازندران به طور جدی خودداری شود.

قم در آستانۀ وضعیت قرمز کرونا قرار دارد

سیامک محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، روز دوشنبه گفت: «با روندی که امروز در استان وجود دارد و بی‌توجهی عمومی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بدون شک قم تا پایان هفته جزو استان‌های با وضعیت قرمز کرونایی قرار خواهد گرفت.»

وی با هشدار نسبت به روند صعودی ابتلا به کرونا، تأکید کرد: « وضع تجمع مردم در بوستان‌ها، تالارها، مراکز فروش و غیره به‌شدت خطرناک و نگران‌کننده است و اگر همین روند خطرناک در قم دنبال شود تا چند هفته دیگر بخش درمان استان با یک مشکل جدی روبه‌رو خواهد شد».

وی تصریح کرد: «در بین فوت‌شدگان کرونایی در قم، مواردی از کودکان نیز وجود دارد و نباید احساس شود این ویروس خطرناک در کمین کودکان یا ورزشکاران نیست؛ به طوریکه بیمارستان حضرت معصومه به کودکانی که به کرونا مبتلا می‌شوند، اختصاص‌یافته است».

وی افزود: «رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری آیین‌های ماه محرم باید دقیقا طبق شیوه‌نامه‌های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا رعایت شود». او بابیان این‌که روند بستری و تست‌های مثبت کرونایی در قم همچنان صعودی است، اظهار داشت: «بیمارستان‌های فرقانی، کامکار، شهید بهشتی و حضرت معصومه، بیمارستان‌های هدف در پذیرش بیماران کرونایی هستند که با تداوم شرایط کنونی باید تخت‌های دو بیمارستان دیگر نیز برای بستری افراد کرونایی خالی شود».

اکثر شهرهای آذربایجان شرقی در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند

علیار راستگو معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی آذربایجان شرقی، گفت: «اکثر شهرهای استان در وضعیت قرمز هستند و براساس آخرین آمار  ۷۷۰ نفر در کل استان بستری شده اند». وی افزود: «شمار مبتلایان قطعی ما از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا کنون، ۲۴ هزار و ۳۰۹ نفر بوده‌اند».

وی ادامه داد: «ویروس کرونا به نوعی پنهانی عمل می‌کند و معمولاً در جایی که رعایت نمی‌شود، پس از ده الی ۱۵ روز خود را بروز داده و آمار ابتلا را تغییر می‌دهد». وی تأکید کرد: «مراسم هایی مانند عروسی و ترحیم را اکیدا توصیه کرده‌ایم که برگزار نشود؛ همچنین استخرها، موزه‌ها و غیره تعطیل هستند».

وی درباره سفر به استان آذربایجان شرقی گفت: «اینکه آمار بیماری در استان ما افزایش پیدا کرد، دو علت اساسی دارد، اول جابجایی و رفت و آمد درون استانی است و همچنین با توجه به اینکه استان آذربایجان شرقی یکی از بزرگترین استان‌ها به عنوان قطب تجاری، گردشگری و اقتصادی شمال غرب کشور به شمار می رود، این امر باعث می‌شود که رفت و آمد به استان زیاد شده و این موضوعات بر افزایش بیماری موثر بوده است».

روزانه ١٠٠ بیمار کرونایی به بیمارستان سینا در تهران مراجعه می کنند

محمد طالب‌پور رئیس بیمارستان سینا، روز دوشنبه گفت: «به دلیل شیوع بالای ویروس کرونا در جامعه، درصد درگیری پرسنل بیمارستان به عنوان جزئی از جامعه نیز خیلی بالاتر رفته به طوریکه نزدیک به یک سوم آنها درگیر این بیماری هستند و همین نشان می‌دهد که میزان شیوع در بین مردم جامعه چقدر بالاست». وی افزود: «به طور متوسط، روزانه ۱۰۰ بیمار کرونایی به این بیمارستان مراجعه می‌کنند».

وی تصریح کرد: «با وجود اینکه خستگی مفرط برای پرسنل آزاردهنده شده، اما عدم رعایت مردم آزاردهنده‌تر خواهد بود، چون فشار این بیماری واگیردار به پرسنل بیمارستان وارد می‌شود در صورتیکه این افراد نه درآمد مالی مناسبی دارند و نه تسهیلات خاصی در اختیارشان قرار می‌گیرد و فقط به دلیل شرایطی که پیش آمده احساس مسئولیت می‌کنند.»

وی با انتقاد از عدم رعایت پروتکل‌ها از طرف مردم گفت: «یک فرد که به کرونا مبتلا می‌شود به نوعی  بی‌احتیاطی دلیل مبتلا شدنش بوده که این موضوع هم عامل خستگی کادر درمان می‌شود و هم جای یک مریض غیرکرونایی را اشغال می‌کند زیرا فردی که به دلیل بیماری قلبی باید بستری شود، در این شرایط به بیمارستان نمی‌آید، اما یک جوان که اصلا از ماسک استفاده نکرده و بی‌مبالاتی خودش منجر به ابتلا شده، بستری می‌شود. این موضوع خیلی انسانی نیست و آنهایی که رعایت نمی‌کنند، در برابر بیماران غیرکرونایی مسئول هستند».

رئیس بیمارستان سینا ادامه داد: « بیماران کرونایی همه تخت‌ها را اشغال می‌کنند و ظرفیت ما هم به اندازه‌ تعداد تخت‌های بیمارستانی است، در بیمارستان بیماران کرونایی و غیرکرونایی داریم که بیماران غیرکرونایی به دلیل ترس از ابتلا اصلا مراجعه نمی‌کنند و تخت‌های بیمارستان را بیماران کرونایی اشغال می‌کنند، در واقع این مسئله یک معامله غیرمنطقی است که رخ داده است.»

گلایۀ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز از استانداری نسبت به برگزاری نمایشگاه ها

 عباسعلی درستی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با ابراز تأسف از برپایی برخی نمایشگاه ها در استان آذربایجان شرقی، گفت: «تبریز هم اکنون در وضعیت نارنجی قرار داشته و فعالیت گروه‌های سه و چهار در شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع است که نمایشگاه‌ها نیز جزو گروه چهارم هستند».

وی افزود: «از هفته‌ها قبل طی مکاتباتی با استاندار خواهش کرده بودیم تا هیچ نمایشگاهی برگزار نشود، اما بنا به مصلحت‌ برخی نمایشگاه‌ها برپا شدند و متاسفانه خواهش ما را در این خصوص قبول نکردند».

وی تصریح کرد: «هم اکنون وضعیت ۱۳ شهرستان از ۲۱ شهرستان آذربایجان شرقی، نارنجی و قرمز است و شرایط بسیار شکننده است». وی در ادامه تاکید کرد: «از مردم خواهش می‌کنیم تا جایی که می‌توانند از شرکت در تجمعات و مکان‌های شلوغ و پررفت و آمد خودداری کنند».

در یک ماه اخیر این دومین نمایشگاهی است که در تبریز برپا می‌شود در تیرماه نمایشگاه ملزومات جهیزیه برگزار شد و هم اکنون نیز هفدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین آلات و صنایع وابسته در حال برگزاری است.

نمایندۀ مردم بهشهر: عزاداری محرم اگر به مردم ضرر برساند، حرام است

علامرضا شریعتی نمایندۀ مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد که عزاداری های ماه محرم باید در چارچوب پروتکل های بهداشتی برگزار شده و منجر به گسترش بیشتر بیماری نشود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه اظهار کرد: «اگر آنطور که باید، تمهیدات و تدابیر بهداشتی رعایت نشده و عزاداری منجر به گسترش و شیوع بیشتر بیماری شود، قطعا از نظر شرعی  مشکل دارد زیرا برگزاری عزاداری امری مستحب است اما اگر به گونه ای باشد که به دیگران زیان برساند، حرام است».

وی با بیان اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا نیز باید دستورالعمل جامعی برای برگزاری مراسم های عزاداری آماده کند و مردم نیز باید در رعایت این دستورالعمل ها کوتاهی نکنند، تصریح کرد: «در کنار عزاداری باید حفظ سلامت دیگران نیز مورد توجه قرار گیرد و دسته های عزاداری، روحانیون، سازمان تبلیغات اسلامی و مسئولان هیئت ها نیز باید مراسم های عزاداری را در چارچوب پروتکل های تهیه شده برگزار کنند».

٦ پیشنهاد برای تعطیلی تهران جهت عبور از پیک کرونا

شعبۀ تهران حزب ندای ایرانیان در بیانیه ای خواستار اقدامات فوری ستاد مقابله با کرونا در تهران، در برابر پاندمی کرونا شد. در این بیانیه آمده است: «با توجه به اخباری که از وضعیت خطرناک مبتلایان و درگذشتگان در روز جاری و روزهای گذشته از سوی مراکز خبری معتبر منتشر شده، شورای شعبه تهران حزب ندای ایرانیان از احزاب پیشرو در امور مدنی و اجتماعی،  پیشنهادات خود به منظورجلوگیری از پیشروی حداکثری و خطرناک پاندمی کرونا را به استانداری تهران و سایر دستگاه های ذیربط سطح استان  اعلام می دارد».

در این بیانیه پیشنهاد شده است: «به منظور مهار پاندمی و در راستای بهبودی افراد ناقل و درگیر شده کلیه سازمان ها ،موسسات، شرکت ها و دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون خدمات کشوری ، شرکت ها و موسسات نیمه خصوصی ، خصوص و کلیه اصناف (به غیر از صنوفی که خدمات ضروری (مواد خوراکی و بهداشت) ارائه می نمایند به مدت ۱۴روز در ایام سوگواری محرم تعطیل گردد».

همچنین در این بیانیه پیشنهاد شده که  در راستای عدم به وجود آمدن مشکلات در چرخه اقتصادی کشور، بانک ها و کلیه دستگاه هایی مانند سازمان برنامه و بودجه ، خزانه داری کل  و صندوق بازنشستگی کشوری که مسئولیت واریز اعتبارات دستگاه ها و یا واریز حقوق بازنشستگان، مستمری بگیران و شاغلین را بر عهده دارند، در صورت وجود بستر مناسب دورکاری ، از منزل نسبت به انجام وظیفه اقدام نموده و یا در صورت عدم وجود بستر مناسب تنها کارشناسان و مسئولان کلیدی با مدت زمان کاری اندک و با وسائط نقلیه مطمئنی که دستگاه مورد نظر تأمین می نماید در محل کار حضور پیدا کنند».

از پیشنهادات دیگر این بیانیه، برخورد کیفری با کلیه مدیران و مسئولان که از رعایت حضور حداقلی سر باز می زنند و همچنین مسدود شدن راه های ورودی و خروجی شهرستان های سطح استان و کلانشهر تهران به مدت ۱۴ روز، تعطیلی کلیه پارک ها و مراکز تفریحی تا دو هفته و ارائۀ خدمات غیر حضوری در کلیه مشاغل خصوصی است.