- - https://andisheh-nou.org -

هزاران تن از شهروندان اسرائیل علیۀ بنیامین نتانیاهو تظاهرات کردند و خواستار کناره گیری او شدند

هزاران تن از شهروندان اسرائیلی روز شنبه بیست و پنجم ژوئیه بار دیگر در بیت المقدس در مقابل اقامتگاه شخصی و دفتر کار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تظاهرات کردند. معترضان ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت کنونی کشور به دلیل تشدید موج جدید شیوع ویروس کرونا و پیامد‌های آقتصادی آن، بار دیگر بنیامین نتانیاهو را به فساد و سوء مدیریت متهم کردند و خواستار استعفای وی شدند. 

در پی تشدید چشمگیر پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا در اسرائیل، هزاران شهروند این کشور روز شنبه بیست و پنجم ژوئیه باردیگر دست به یک تظاهرات گسترده زدند. خبرگزاری فرانسه نوشته است که تظاهرکنندگان اسرائیلی علیه فساد و نحوه مدیریت بحران کرونا توسط دولت بنیامین نتانیاهو شعار دادند.

به گزارش رسانه‌های محلی، تجمعات اعتراضی روز گذشته در بیت المقدس، تل‌آویو، قیساریه و چندین شهر دیگر این کشور برگزار شد. شمار زیادی از تظاهرکنندگان در مقابل منزل شخصی و دفتر کار بنیامین نتانیاهو در بیت المقدس گردآمدند و  خواستار کناره گیری وی شدند.

تظاهرکنندگان اسرائیلی بازهم شعارهای چون «تو فاسد هستی»، «ما از تو به سر آمده‌ایم» را علیه نخست‌وزیر این کشور فریاد زدند. بنایمین نتانیاهو به فساد، رشوه خواری و سوء استفاده از اعتماد عمومی متهم شده است.  نخستین جلسه دادگاه بررسی پرونده وی، اندکی بیش از دو ماه پیش برگزار شد.

علاوه بر این، معترضان اسرائیلی نخست وزیر این کشور را به سوء مدیریت در بحران کرونا متهم می‌کنند. از حدود چهار میلیون شاغل اسرائیلی بیش از یک میلیون کار خود را به دلیل شیوع ویروس کرونا از دست داده‌اند، تا جایی که نرخ بیکاری در اسرائیل طی ماه‌های اخیر از ۳.۴ درصد به ۲۷ درصد افزایش یافته و موجب نارضایتی شدید مردم این کشور شده است.

از سوی دیگر، بر اساس تازه ترین آمار، تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر از جمعیت ۹ میلیونی اسرائیل به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و از این میان ۴۵۵ نفر جان خود را در اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند. 

بر اساس گزارش تارنمای شبکه «اآی ۲۴ نیوز»، نیروهای امنیتی و پلیس اسرائیل در نخستین ساعات بامداد روز شنبه و پیش از آغاز تظاهرات در مقابل محل سکونت بنیامین نتانیاهو مستقر شده بودند. آن‌ها یک مرد را که قصد داشت خود را به منزل نخست وزیر نزدیک بازداشت کردند. 

در پی تشدید تجمعات اعتراضی در نزدیکی اقامتگاه بنیامین نتانیاهو، یاکوف پری، رئیس پیشین سازمان امنیت و اطلاعات داخلی اسرائیل  ضمن ابراز نگرانی گفته است که تظاهرات و شورش های اخیر ممکن است موجب ترور رهبران سیاسی کشور شود.