- - https://andisheh-nou.org -

سرگردانی ‌کارگران‌ بیکار شده کنتورسازی قزوین برای دریافت مطالبات معوقه و مقرری بیکاری

تعدادی از کارگران کارخانه کنتورسازی قزوین که از فروردین ماه سال جاری همزمان با تعطیلی کارخانه بیکار شده‌اند، هنوز موفق به دریافت معوقات مزدی و مقرری بیمه بیکاری خود نشده‌اند.

کارخانه کنتورسازی در قزوین از فروردین ماه سال جاری به بهانه حفظ سلامتی کارگران؛ همزمان با شیوع کرونا؛ تعطیل اعلام شد و از آن زمان تاکنون کارگران پیگیر مشخص شدن وضعیت معوقات مزدی و برقرار ی مقرری بیمه بیکاری خود شده‌اند.

یکی از کارگران کارخانه کنتورسازی گفت: از آغاز سال جاری تعدادی از کارگران که قرار بود بعد از تعطیلی کارخانه از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند، هنوز سرگردانند و امکان دریافت مطالبات  معوقه مزدی خود را علارغم داشتن حکم قضایی نیز ندارند.

به ادعای این کارگر؛ وضعیت پیش آمده در حالی‌ست که هفته گذشته کارگران بیکار شده برای پیگیری وضعیت مطالبات خود یک روز مقابل ساختمان استانداری استان قزوین تجمع کردند و مسئولان قول پیگیری دادند.

وی در ادامه درباره جزئیات معوقات مزدی خود و همکارانش گفت: ما از سال ۹۵ تا پایان سال ۹۸ حدود ۲۶ ماه مطالبات مزدی عقب افتاده داریم که حدود ۹ ماه از این مطالبات مربوط به سال ۹۸ است. در سال جاری نیز حقوق‌مان علارغم اینکه تا پایان فروردین ماه با کارفرما قرارداد داشتیم، پرداخت نشده است. همچنین طی سال‌های گذشته کارفرما چندین بار درهای کارخانه را با قفل و زنجیر بست و به بهانه‌های مختلف سعی در تعطیلی کارخانه داشت که با پیگیری کارگران و فشار مسئولان درهای کارخانه برای تولید باز شد.

این کارگر در ادامه درباره روند پیگیری حقوقی دریافت مطالبات خود و همکارانش گفت: بعد از اعلام تعطیلی کارخانه همه کارگران به صورت مجزا به اداره کار شهرستان البرز شکایت کردند و اداره کار حکم به پرداخت مطالبات ما داد اما کارفرما تمکین نکرد و پرونده برای اجرای احکام به مراجع قضایی انتقال پیدا کرد.

به گفته وی؛ پس از پیگیری‌های حقوقی سرانجام توانستیم هفته پیش حکم مصادره اموال کارخانه را برای دریافت طلبمان بگیریم اما کارفرما تمکین نمی‌کند و با موانعی که ایجاد کرده تاکنون موفق شده جلوی حکم کارگران را بگیرد.

کارگر کارخانه کنتورسازی اظهار داشت: طبق حکم صادره بدهی کارفرما به کارگران چندین میلیارد تومان است این درحالی‌ست که کارگران تلاش دارند طلب خود را از طریق فروش بخشی از دارایی‌های شرکت جبران کنند اما در این زمینه نیز پیگیری‌های آنها مثمرثمر نبوده است.

این کارگر درباره برقرار نشدن مقرری بیمه بیکاری کارگران کنتورسازی نیز گفت: کارفرما سه ماه حق بیمه سال ۹۸ و یک ماه حق بیمه فروردین ماه سال جاری کارگران را به تامین اجتماعی پرداخت نکرده است به همین دلیل تا زمانی که تامین اجتماعی مطالبه خود را وصول نکند، امکان برقراری مقرری بیمه بیکاری کارگران نیز فراهم نمی‌شود.

 به گفته وی؛ به دلیل پرداخت نشدن چند ماه حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی، بازنشستگی شماری از کارگران که دارای سوابق ۲۰ ساله هستند نیز به تاخیر افتاده است.

وی در خاتمه با تاکید بر پیگیری مسئولان استانی درباره وضعیت کارخانه کنتورسازی و کارگرانش گفت: خارج شدن شرکت از مدیریت بخش خصوصی یکی از مطالبات اصلی کارگران کنتورسازی است و اگر نهادی؛ دولتی باشد که بتواند از این کارخانه حمایت کند؛ قطعا بخش اعظم مشکلات ما برطرف خواهد شد