- - https://andisheh-nou.org -

در ادامه برچیدن نمادهای نژادپرستی؛ مجسمه کریستف کلمب در شیکاگو به پایین کشیده شد

در ادامه جنبش هواخواهی عدالت اجتماعی و تبعیض نژادی در آمریکا دو مجسمه از «کریستف کلمب» کاشف آمریکا از دو منطقه در شهر شیکاگو به پایین کشیده شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای خبری نیویورک تایمز با انتشار این خبر نوشت : مجسمه کریستف کلمب روز جمعه (روز گذشته) از دو پارک در شهر شیکاگو برچیده شد.

نیویورک تایمز افزود: این تازه ترین رخداد در زمینه اعتراض به تبعیض نژادی است که در هفته های اخیر در آمریکا جریان دارد.

این گزارش حاکی است: در «گرند پارک» (Grant Park) شیکاگو با یک جرتقیل این مجسمه کریستف کلمب که در یک هفته اخیر صحنه درگیری بین معترضان و نیروهای پلیس بود، برداشته شد، برداشته شدن این مجسمه با تشویق مردم و بصورت زنده از شبکه تلویزیونی محلی پخش شد.

همچنین مجسمه دیگری از این کاشف ایتالیایی از پارک «آریگو پارک» (Arrigo Park) در این شهر برداشته شد.

[1]

یکی از شهروندان شیکاگویی دراین باره به رسانههای محلی گفت: این مجسمه به دلیل تلاش فعالان سیاهپوست و سرخپوست که از حقیقت واقعی تاریخی کریستف کلمب و اینکه نماینگر چه چیزی بوده از این دو پارک به پایین کشیده شدند.

نیویورک تایمز در ادامه  گزارش داد: «لُری لایتفوت» (Lori Lightfoot) شهردار شیکاگو در بیانیه ای اعلام کرد که برداشته شدن این مجسمه ها موقتی بوده و افزود؛ در پاسخ به راهپیمایی های اعتراض آمیزی که برای هردو طرف معترضان و نیروهای پلیس می توانست خطرآفرین باشد و همینطور به خاطر برخی افراد که تلاش دارند بطرزی خطرناک این مجمسه ها را به زیر کشند، این مجسمه ها برداشته می شوند.

به گزارش ایرنا، اعتراض های  سراسری در آمریکا که به دنبال قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست به دست پلیس سفید پوست ایالت مینه سوتا در پنجم خردادماه ۹۹، جرقه آن زده شد، اکنون به گفته رسانه های آمریکایی به جنبش عدالت خواهی و «جان سیاهان اهمیت دارد» بدل گشته و فروکش نکرده است.

درجریان اعتراض های ضد نژاد پرستی در آمریکا تاکنون چندن مجسمه که نمادی بردهداری در آمریکا بود از سوی معترضان به زیر کشیده شد و یا اینکه مقامات شهری خود اقدام به برداشتن این مجمسه ها کردند.

در نیویورک نیز شهردار این شهر از موزه تاریخ طبیعی خواسته است تا مجسمه تئودور روزولت که سوار بر اسب و  در طرفین آن یک فرد سیاهپوست و سرخپوست بصورت پیاده وی را همراهی می کنند، به دلیل القاء حس برده داری، برداشته شود.

چندین مجسمه نیز به دستور فرماندار ایالت کارولینای شمالی از محلشان برداشته شدند تا زد و خوردی میان معترضان و هواداران برتری نژادی ایجاد نشود. **۱۳۰۲**