- - https://andisheh-nou.org -

تداوم اعتراضات علیه بنیامین نتانیاهو در اسرائیل، همزمان با افزایش شیوع کرونا

حدود دو هزار نفر روز سه‌شنبه مقابل محل سکونت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در بیت‌المقدس تجمع کردند و خواستار برکناری او شدند. معترضان عدم موفقیت در مدیریت بحران شیوع ویروس کرونا در اسرائیل و همچنین اتهام‌های فساد مالی را که علیه نتانیاهو مطرح است، به عنوان دلایل این خواسته خود مطرح می‌کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، تظاهرکنندگان که ماسک به صورت داشتند، تا مقابل پارلمان اسرائیل راه‌پیمایی کردند و پلاکاردهایی را به دست گرفته بودند که روی آنها شعارهایی علیه نتانیاهو نوشته شده بود.

این تظاهرات در حالی است که نتانیاهو به تازگی پنجمین دوره نخست وزیری خود را آغاز کرده است. با این حال، شروع کار نتانیاهو در دوره جدید، همزمان با اعتراضاتی است که تقریبا به طور مرتب در اسرائیل نسبت به وضعیت شیوع ویروس کرونا صورت می‌گیرد. معترضان خواهان کمک‌های بیشتر دولتی برای مقابله با پیامدهای اقتصادی بحران شیوع این ویروس هستند.

همچنین اتهام‌های فساد مالی که علیه نتانیاهو مطرح است، خشم معترضان را افزایش داده است. دو ماه پیش، پس از ۱۷ ماه بحران انتخاباتی در اسرائیل، نخستین جلسه دادگاه بررسی پرونده اتهامات نتانیاهو در بیت‌المقدس برگزار شد. نتانیاهو هفتاد ساله اولین نخست وزیر در تاریخ اسرائیل است که به اتهام فساد، رشوه خواری و سوءاستفاده از اعتماد عمومی در زمان تصدی خود به پای میز محاکمه فراخوانده می‌شود.

تاکنون نتانیاهو از چندین طرح اقتصادی برای حل ابعاد مالی بحران شیوع کرونا خبر داده، اما معترضان معتقدند که کمک‌های اعلام شده، کافی نیست.

صاحبان رستوران‌های اسرائیلی به اعتراضات روز سه‌شنبه پیوستند و به طور رایگان از معترضان پذیرایی می‌کردند. رستوران‌داران اسرائیل از دولت می‌خواهند که مجوز ادامه فعالیت رستوران‌ها را صادر کند یا خسارت تعطیلی آنها را بپردازد.

با افزایش شیوع ویروس کرونا در روزهای اخیر در اسرائیل، دولت این کشور تدابیر تازه‌ای را برای مقابله با این افزایش اتخاذ کرده که یکی از آنها، بستن فروشگاه‌های غیرضروری از جمله رستوران‌هاست.