- - https://andisheh-nou.org -

بانک مرکزی – کاهش شدید درآمد در سال ۹۸

درآمد سرانه سال ۹۸

بانک مرکزی در پیامی با اشاره به کاهش درآمد ایرانیان در سال ۹۸  اعلام کرد درآمد ملی و سرانه ایرانیان پارسال بدترین وضع را در شانزده‌سال گذشته داشته است. بانک مرکزی  کاهش درآمد ملی ایران در سال ۹۸ (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰) را به ۹/ ۳۹۳هزارمیلیاردتومان  برآورد کرد که در قیاس با سال ۹۷، افت ۸/ ۵ درصدی داشته است. درآمد سرانه هر ایرانی در سال گذشته به قیمت‌های جاری در حدود ۵/ ۲۲میلیون‌تومان بوده است.با توجه به جمعیتِ ۸۳ میلیونی کشور در سال گذشته، درآمد سرانه هر ایرانی به قیمت ثابت سال ۹۰، به ۷/ ۴ میلیون تومان افول کرده. عددی که در قیاس با سال ۹۷، افت ۷ درصدی را نشان می‌دهد.

درآمد سرانه سال ۹۸ کم‌ترین میزان در ۱۶سال گذشته بوده؛ درآمد سرانه هر ایرانی پارسال؛ در قیاس با سال ۹۰ بیش از ۳۵درصد افت داشته است. یعنی یک‌سوم از درآمد ایرانیان از بین رفته و حتی در قیاس با سال ۸۳ نیز ۱۷درصد کاهش داشته است.

عامل اصلی افت درآمد

درآمد ملی  از سال هشتادچهار، کم‌ترین میزان را داشته و به عبارتی در فاصله ۱۵ سال، درآمد ملی ایرانیان هیچ تغییری نکرده و نسبت به ابتدای دهه ۹۰، در حدود ۲۹ درصد کاهش داشته است. ظاهراً اوج‌گرفتن تورم در دهه ۹۰ و از سوی دیگر  افول حجم اقتصاد ایران در اثر تحریم، بیش‌ترین تاثیر را بر افت درآمد ایرانیان داشته است.

اگر مجموع درآمد ملی را به تعداد جمعیت کشور تقسیم کنیم، درآمد سرانه به دست می‌آید که میانگین درآمد شهروندان آن کشور است.پس‌انداز ناخالص ملی نیز پارسال با افت ۴/ ۲ درصدی به ۱۷۵هزارمیلیارد تومان رسیده که دست‌کم از سال ۹۲ تاکنون این‌‌اندازه کاهش نداشته است.

پس‌انداز ناخالص ملی از حاصل جمع چهار عددِ «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص»، «تغییر در موجودی انبار»، «خالص صادرات کالاها و خدمات» و «خالص درآمد عوامل تولید از خارج» حساب می‌شود.تشکیل سرمایه ثابت ناخالص افت ۹/ ۵‌درصد افت کرده و بیش‌تر از همه، این افت، در بخش دولتی بوده. سرمایه‌گذاری دولتی در بخش ماشین‌آلات،۱۰/۸ و در بخش ساختمان، ۲۴/۸درصد افت داشته. خالص صادرات نیز در سال گذشته به ۳/ ۹۶هزارمیلیاردتومان رسیده که در قیاس با سال ۹۷، ۲۷ درصد افت داشته است.