- - https://andisheh-nou.org -

خامنه‌ای نمایندگان مجلس را از «جوزدگی» برحذر داشت و مخالفت خود را با تشنج میان قوای کشور اعلام کرد

خامنه ای روز یکشنبه ٢٢ تیرماه در ویدئودیدار خود با نمایندگان مجلس با اشارۀ تلویحی به اظهارات آنان در روزهای اخیر و تشنجات ایجاد شده در جلسات رسمی قوۀ مقننه، به آنها توصیه کرد «جو زده» نشوند و از «حاشیه سازی» پرهیز کنند. پیش از او، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس، در گزارشی طولانی خود به برنامه‌ها و رویکردهای مجلس یازدهم پرداخت و در این زمینه بر «توجه ویژۀ به نظارت» در کنار کار قانونگذاری تاکید کرد. او نیز که در روزهای اخیر به دلیل ناتوانی در ادارۀ مجلس و عدم کنترل نمایندگان مورد انتقاد قرار گرفته، پرداختن آنان به امور «حاشیه‌ای» را «خطا» خواند و بر «ضرورت همکاری با سایر قوا» تاکید کرد.

دیدار نمایندگان مجلس با رهبر جمهوری اسلامی ایران در آغاز دورۀ قانونگذاری این بار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود، زیرا آنان از ابتدای کار با اظهارات و رفتار خود در مجلس و خارج از آن کمر به رویاروئی با دولت حسن روحانی و شماری از آنها خواستار استیضاح و برکناری او شده‌اند.

هر چند این رویکردها، تنها یک سال پیش از پایان دورۀ ریاست جمهوری، بیش از کار نظارت و قانونگذاری، کارزاری سیاسی است، اما توسل به آنها، کار مجلس را، چنانکه علی خامنه‌ای نسبت به آن هشدار داد، به «مجادله و گریبان گیری و تشنج میان قوا» می‌کشاند.

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به همین تلاش‌ها تاکید کرد که «دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند» و افزود «در شرایط حساس سال آخر دولت و همچنین سال اول مجلس، باید دو قوه فضا را به گونه‌ای مدیریت کنند که به کار مهم کشور لطمه نخورد».

آیت‌الله علی خامنه‌ای در ویدیودیدار خود با نمایندگان، آنان را به «پرهیز از جوزدگی» فرا خواند و به آنها توصیه کرد به «مسائل کلیدی و اصلی کشور» توجه کنند و از پرداختن به «حاشیه‌ها و اولویت دادن به مسائل فرعی» پرهیز کنند. از نظر او مسائل اصلی کشور پس از پاسداری از «حریم اسلام» و نگهبانی از «دستاوردهای انقلاب اسلامی»، در موضوع اقتصاد، «تولید، اشتغال، مهار تورم، مدیریت نظام پولی و مالی، و عدم وابستگی اقتصاد کشور به نفت» و در زمینۀ اجتماعی «ازدواج جوانان و راههای تسهیل آن»، موضوع «فرزندآوری و جلوگیری از حرکت کشور به سمت پیری جمعیت» و نیز «مدیریت فضای مجازی در کوتاه مدت و میان مدت» و همچنین بحران «مسکن» در کشور است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان مجلس یازدهم را به «تعامل و هم افزایی قوا» فراخواند و گفت «روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد، یعنی سؤال و تفحص به عنوان حق مجلس وجود داشته باشد اما توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است». او بی آنکه نامی ببرد، اما با اشاره آشکار به رفتار نمایندگان با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، گفت «حضور وزرا در یک ماه اول آغاز به کار مجلس و ارائه گزارش از شرایط کشور، کار بسیار خوبی بود اما نباید به وزرا توهین و یا تهمتی زده شود».

وی به نمایندگان تاکید کرد که «از برخوردهای احساسی و غیرمنطقی پرهیز شود و بیان دیدگاه و نظر مخالف متین، خردمندانه، قوی و قابل توجیه باشد».

علی خامنه‌ای اجرای «دقیق و کامل […] مصوبات مجلس» را از سوی «دستگاه اجرائی و قوۀ قضائیه» را نیز لازم شمرد و تاکید کرد که «هیچگونه تعللی در این زمینه جایز نیست». او به نمایندگان یادآوری کرد که «در مصوبات [مجلس]، ظرفیت‌ها و واقعیت‌های کشور در نظر گرفته شود». او قوای کشور را از «مجادله و گریبان گیری و تشنج» برحذر داشت و آنان را به یکپارچگی در برابر «جبهه گسترده دشمن» فراخواند.

آیت‌الله خامنه‌ای، چنانکه در کلیۀ سخنرانی‌های خود اشارتی به آمریکا دارد، این بار نیز این کشور را «خبیث ترین و قبیح ترین» دشمن خواند و تاکید کرد که «حتی با وجود اختلاف سلیقه و نظر در داخل» در برابر این «دشمن یاوه‌گو، باید دست به دست هم بدهیم و یک سخن گفته شود».

آیت‌الله خامنه‌ای مجلس یازدهم را «از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس پس از انقلاب» خواند که آن را به «مجلسی بسیار خوب و امیدبخش» تبدیل کرده است.

وی برای حل مشکلات کشور خواستار استفاده از «ظرفیت‌های معنوی ملت» شد و «حضور با شکوه و خیره‌ کننده» آنان «در بدرقه سردار سلیمانی» را نمونه‌هایی از ظرفیت معنوی عمیق ملت ایران دانست. آیت‌الله خامنه‌ای که از سه دهه پیش جمهوری اسلامی ایران را رهبری می‌کند، بخشی از «مشکلات موجود را نیز ناشی از بی‌توجهی و کم‌توجهی مسئولان در طول سال‌های مختلف» دانست و تقویت «تفکر خوداتکایی و اعتماد به نفس ملی» و تضعیف «امیدهای واهی به بیرون مرزها و شرطی کردن اقتصاد کشور» را راه حل این مشکلات توصیف کرد.  

آیت‌الله خامنه‌ای به «واقعیت تلخ» مقابله با کرونا در کشور اشاره کرد و از همه خواست نقش خود را «به بهترین وجه ایفا کنند تا در کوتاه ‌مدت زنجیره سرایت را قطع کنیم و کشور را به ساحل نجات برسانیم».

پیش از سخنان علی خامنه‌ای، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس، در گزارشی به رویکردها و برنامه‌های مجلس یازدهم پرداخت و «اصلاح ساختار بودجه ریزی»، «نوسازی نظام مالیاتی»، «حمایت از قشرهای ضعیف»، «رفع موانع جهش تولید» و «تحول در حوزه تجارت خارجی» را مهمترین اهداف این دورۀ قانونگذاری دانست و «توجه ویژه به نظارت در کنار تقنین» را از دیگر رویکردهای مجلس خواهد.