- - https://andisheh-nou.org -

رد فرجام‌خواهی: تأیید احکام اعدام مرتبط با اعتراضات آبان‎

بر پایۀ خبرهای انتشار یافته از سوی رسانه‌ها، سه جوان به‌نام‌های “امیرحسین مرادی” متولد ۱۵ مردادماه ۱۳۷۳ (۲۶ ساله)، “سعید تمجیدی “متولد اول خردادماه ۱۳۷۱ (۲۸ ساله)، و “محمد رجبی “متولد ۲۱ مردادماه ۱۳۷۳(۲۶ ساله)، به‌علت شرکت در اعتراض‌های آبان‌ماه ۱۳۹۸ به گرانی بنزین به اعدام محکوم شدند و حکم‌شان در دیوان عالی کشور تأیید شد.مصطفی نیلی، وکیل دادگستری که در پرونده سه بازداشت شده محکوم به اعدام در ارتباط با اعتراضات آبان ۹۸ اعلام وکالت کرده است، می نویسد: «متأسفانه احکام اعدام موکلینم در مرحله فرجام‌خواهی در دیوان ‌عالی کشور تأیید شده است. تاکنون اجازه ورود در پرونده به ما داده نشده است ولی امیدواریم بتوانیم با درخواست اعاده دادرسی حکم مزبور را نقض کنیم.»…
رژیم ولایت فقیه حاکم بر میهن بلاکشیدۀ ما با سرشت آزادی‌گرای جهان معاصر در سدۀ بیست‌ویکم در تضاد آشکار قرار دارد. این رژیم خودکامه و قرون‌وسطایی هیچ‌گونه قرابتی با دمکراسی و انسان‌دوستی نمی‌تواند داشته باشد. تجربۀ سال‌های اخیر وجود این تضاد سرشتی را به‌گونه‌ای عریان در برابر قضاوت عام، هم در داخل و هم در خارج از کشور، گذارده است. اکنون دیگر همه می‌دانند که بالغ بر هشتاد میلیون ایرانی بدون داشتن حقوق سیاسی و مدنی چیزی مثل زندگی را سپری می‌کنند. در کشور ما هیچ‌یک از مواد منشور حقوق بشر مصوب سازمان ملل متحد مراعات نمی‌شود. همۀ سازمان‌های بین‌المللی رسمی و غیررسمی از شیوه‌های رایج آدمکشی در جامعۀ ما باخبر هستند. در این ارتباط ، ” وکلای امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی از تایید احکام اعدام آنها در دیوان عالی خبر داده و افزوده‌اند که درخواست اعاده بازرسی و عفو ارائه کرده‌اند.”

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری که در پرونده سه بازداشت شده محکوم به اعدام در ارتباط با اعتراضات آبان ۹۸ اعلام وکالت کرده است، از تأیید حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی در مرحله فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور خبر داد. «متأسفانه احکام اعدام موکلینم در مرحله فرجام‌خواهی در دیوان ‌عالی کشور تأیید شده است. تاکنون اجازه ورود در پرونده به ما داده نشده است ولی امیدواریم بتوانیم با درخواست اعاده دادرسی حکم مزبور را نقض کنیم.»

اعتماد آنلاین، پیشتر از قول بابک پاک‌نیا، یکی از این وکلا نوشته بود که یکی از قضات دیوان، حکم را به دلیل آن که متهمان منکر اقاریر خود شده‌ بودند، تایید نکرده است. پاک نیا در توییتی با انتشار خبر تایید احکام، رسیدگی را واجد نواقص متعدد خواند.

دو هفته قبل، برخی رسانه‌ها از تایید حکم اعدام سه معترض ناآرامی‌های آبان در دیوانعالی خبر دادند اما مقامات قضایی، این خبر را تکذیب یا تایید نکردند. وکلای پرونده گفته بودند که امکان دسترسی به پرونده موکلان خود را نداشته‌اند.

احکام بدوی امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، چهار ماه و نیم قبل از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی صادر شده بود. دادگاه انقلاب این سه نفر را  به اتهام “مشارکت در تخریب و تحریق به قصد مقابله با نظام” به اعدام، ۳۸ سال زندان و ۲۲۲ ضربه شلاق محکوم کرد.

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، در جریان تظاهرات در خیابان ستارخان تهران دستگیر شده‌اند. مرادی و رجبی ۲۵ ساله و دیپلمه هستند. تمجیدی ۲۷ سال دارد و دانشجوی رشته برق بوده است.

۲۰ تیر ۹۹