- - https://andisheh-nou.org -

عادی سازی مرگ – مازیار گیلانی نژاد

نزدیک به یکصد و پنجاه روز از ورود بیماری کرونا به کشور می گذرد. به جز هیجانات و شوهای میدانی روزهای اول دولت در رابطه با مبارزه با شیوع کرونا، امروز عادی سازی مرگ شعار دولتمردان گشته است و دیگر حتا به توصه های پزشکان و وزیر بهداشت هم گوشی برای شنیدن وجود ندارد.

هزینه های سنگین برای زدن بیمارستانهای صحرایی، رژه های سرکوب کرونا، مُد شدن ابتلا به بیماری کرونا در میان مسوولین، امروز دیگر دیده نمی شود.مسوولین، رسانه های گروهی وظیفه خود را به عادی سازی مرگ تقلیل داده اند.

در ایران خودرو دیگر از تب سنجی خبری نیست، ماسک لازم برای کارگران ذوب آهنی بیش از دوماه است تهیه نشده، ابتلا به بیماری کرونا در شهرک صنعتی ساوه رو به گسترش است، مرگ های پی در پی در عسلویه و بوشهر و پارس جنوبی به دلیل رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی در هنگام کار و سرویس های کارگران و خوابگاها یشان، ضد عفونی نشدن خوابگاهها و سرویس های بهداشتی و نداشتن ماسک از جمله این موارد است.

داس کرونا سالمندان، بیماران زمینه ای چون قلب و عروق، کلیوی، سرطانی، بیماری های خاص را درو می کند. ماسک معمولی به دستور دولت از ٣٠٠ تومان به ٢٠٠٠ تومان افزایش یافت تا مرگ همچنان به سمت فقرا میل کند. از ضدعفونی کردن مرتب اتوبوس های شهری، مترو و معابر عمومی خبری نیست.

از بیمارستان ها خبر می رسد به جز کادر درمانی و خدماتی، بسیاری از بیماران عادی نیز به دلیل رعایت نشدن نکات بهداشتی در بیمارستانها که باید با یک جداسازی عادی از ابتلا به کرونا درمان باشند گرفتار این بیماری شده اند. هزینه پیشگیری از این بیماری برای خانواده های کارگری و مستمری بگیران بالاست. یک خانواده کارگری برای خرید ماسک و رعایت ضدعفونی کردن روزانه باید بیش از ١٠ هزار تومان هزینه کند، آن هم با حقوق حقیرانه ١ میلیون ٨٠٠ هزار تومانی. کافی است در معابر عمومی و محله های کارگری رفته و مشاهده کنید که چگونه خانواده های کارگری ماسک چندبار مصرف شده را بازهم مجبورند استفاده کنند.

سیستم سرمایه داری برای کاهش هزینه های آتی خود سالمندان، بی خانمان ها، حاشیه نشین ها و محله های کارگری را در برابر کرونا تنها گذاشته است.

دو طرز فکر برای مقابله با کرونا در جهان اجرا می شود یکی عادی سازی مرگ و همه گیری انسانهاست و دیگری قرنطینه های سختگیرانه که در چین و کوبا و ویتنام اجرا شده است. نه تنها مردم از مرگ جسته اند بلکه هزینه های دولت برای مقابله با این بیماری کمتر ازکشورهایی است که مردم کشورشان را در مقابل کرونا تنها گذاشته اند. عادی سازی مرگ در اروپا آغاز و در آمریکا به یک کشتار انسانها تبدیل شده است.

برای خروج از این بحران کمترین راه حل این است که ماسک رایگان در اختیار مردم گذاشت. به جای هزینه کردن برای کتک زدن پرستاران در مشهد می شد آنان را به کار گرفت و از نیروی انتظامی خواست که آنها هم به موج تولید ماسک در هر کوی برزن روی بیاورند.

مازیار گیلانی نژاد

تیرماه ١٣٩٩