- - https://andisheh-nou.org -

کرونا در ایران: شمار مرگ و میر و ابتلا روند فزایندۀ خود را دنبال می‌کند

وزارت بهداشت، روز پنج‌شنبه ۱۲ تیر/ ۲ ژوئیه اعلام کرد که در شبانه روز گذشته، ٢۶۵٢ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند و ١٤٨ نفر نیز جان خود را ازدست داده‌اند. بر اساس آخرین گزارش‌ها، به طور کلی روند ابتلا در ٢٢ استان صعودی است و استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز قرار دارند. معاون درمان وزارت بهداشت ایران، از توقف عمل های جراحی که صرفاً جنبۀ زیبایی دارند، به علت روند رو به افزایش مبتلایان به کرونا خبر داد.

 سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز پنجشنبه ١٢ تیر، اعلام کرد:«بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ٢۶۵٢ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ١۵٩۵ نفر از آنها بستری شده اند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ٢٣٢ هزار و ٨٦٣ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ١٤٨ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را ازدست داده‌اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ١١ هزار و  ١٠۶ نفر رسیده است».

سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفت: «تا کنون تعداد ١٩٤ هزار و ٩٨ نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و تعداد ٣٠٩٧ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های “آی‌ سی‌ یو” قرار دارند».

وی افزود: «استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز قرار دارند». بر اساس آخرین گزارش‌ها، روند ابتلا در استان‌های تهران، اصفهان، فارس، گیلان، مازندران، لرستان، ایلام، زنجان، اردبیل، همدان، کرمان، گلستان، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویر احمد، صعودی است.

معاون درمان وزارت بهداشت: زمانی که کشور آلوده است، هیچ استانی سفید باقی نمی‌ماند

دکتر قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت ایران، با اشاره به اینکه این بیماری تا آخر امسال با ماست، گفت: «تعریف وضعیت‌های قرمز، نارنجی و سفید برای استان‌ها و شهرستان‌ها از نظر ابتلا به کرونا نسبی است و اتفاقاً نگرانی ما در مورد استان‌های سفید بیشتر است، زیرا اوج شیوع در آنها هنوز اتفاق نیفتاده است.»

وی افزود: «کرونا به گونه ای نیست که وضعیت ابتلا به آن امروز قرمز و فردا سفید شود، بلکه هنوز در پیک اول آن قرار داریم، تجربۀ جهانی نشان می‌دهد هر محدودیتی که نادیده گرفته شود، این بیماری به شکل سینوسی افزایش می‌یابد.» وی تأکید کرد: «کودکان نیز از نظر چرخۀ انتشار، مهم هستند؛ هر استان باید با توجه به رفتارشناسی خاص خود، نسخۀ متفاوتی را برای مدیریت شیوع ویروس بپیچد. زمانی که کشور آلوده است، هیچ استانی نمی‌تواند بگوید که سفید هستم و سفید باقی می‌مانم».

توقف عمل های جراحی زیبایی به دلیل کرونا

قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت ایران، از توقف عمل‌های جراحی که صرفاً جنبۀ زیبایی دارند، به علت روند رو به افزایش مبتلایان به کرونا و لزوم مدیریت مجدد تخت های بیمارستانی خبر داد.

وی روز پنجشنبه ۱۲ تیر/ ۲ ژوئیه در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی، رییس مرکز آموزشی پژوهشی درمانی سل و بیماری‌های ریوی دکتر مسیح دانشوری، رییس مرکز آموزشی تحقیقاتی و درمانی قلب شهید رجایی و رییس مرکز قلب تهران، اعلام کرد: «با عنایت به روند رو به افزایش بیماران در اپیدمی کرونا و لزوم مدیریت مجدد تخت‌های بیمارستانی و جلوگیری از گسترش بیماری و حفظ سلامت بیماران و کادر درمانی کشور، دستور فرمایید از انجام عمل‌های جراحی که صرفاً جنبه زیبایی (غیر درمانی) داشته تا اطلاع ثانوی خودداری شود». این در حالیست که انجام عمل‌های ترمیمی که لغو یا تأخیر آن باعث آسیب جسمی یا ناتوانی در بیماران می‌شود، همچنان بلامانع است.

اعمال محدودیت در ٩ شهرستان خوزستان

رضا نجاتی، سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان، از اعمال محدودیت در ۹ شهر و مرکز استان از ۱۲ تیرماه خبر داد. وی اظهار داشت: «این محدودیت‌ها در مرکز استان و شهرهای آبادان، امیدیه، دزفول، رامهرمز، اندیمشک، ماهشهر، شوش، شوشتر و مسجدسلیمان اعمال می‌شود».

رضا نجاتی گفت: «بر این اساس، فعالیت دانشگاه‌ها، مدارس، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، مدارس شبانه روزی، حوزه‌های علمیه، زبانسرا، کتابخانه‌ها، خانه‌های بازی، مهد کودک‌ها، استخرهای سرپوشیده، سینماها، تئاتر، موزه‌ و باغ موزه، کافه ها، قهوه‌خانه و چایخانه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، مساجد و مصلاها و برگزاری آزمون‌های حضوری ممنوع است. همچنین کاهش فعالیت حمل و نقل دورن شهری را خواهیم داشت».

وی افزود: «همچنین برگزاری مراسم اجتماعی، مذهبی، فرهنگی، همایش و فعالیت باغ وحش‌ها و پارک‌های شهربازی، مراکز تفریحی آبی و باشگاه های ورزشی پرخطر مانند کشتی، جودو و کاراته ممنوع است. همچنین در این مدت برگزاری مراسم ترحیم و عروسی در سراسر استان خوزستان ممنوع است».

او در ادامه گفت: «این اعمال محدودیت‌ها به مدت یک هفته است و پس از آن مجدداً وضعیت بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود؛ اما بازار و ادارات تعطیل نشدند و طبق روال قبلی فعالیت خواهند داشت».

ابتلا به کرونا در استان فارس شتاب گرفت

عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس روز پنجشنبه ۱۲ تیر درباره وضعیت کرونا در استان فارس گفت: «طی روزهای اخیر، روند گسترش کرونا در این استان سرعت بیشتری گرفته است».

 وی افزود: «استان فارس تا یکی ۲ هفته اخیر، بهترین وضعیت را در زمینه مقابله با کرونا در کشور داشت اما در حال حاضر به غیر از شیراز، ۵ شهرستان استان شامل جهرم، لارستان، گراش، خنج و اوز، در آستانۀ قرمز شدن قرار دارند و به همین دلیل محدودیت‌هایی را نیز بر اساس تصمیمات ستاد ملی کرونا در این شهرستان‌ها ایجاد کرده‌ایم.»

او در ادامه گفت: «هم‌اینک حدود ۵۰درصد از تخت‌های “آی.سی.یو” در این استان اشغال شده و ورود بیماران نسبت به گذشته افزایش یافته است».

١٧ محدودیت کرونایی جدید در کرمانشاه اعمال می‌شود

هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه گفت: «۱۷ محدودیت و ممنوعیت جدید کرونایی از شنبه ۱۴ تیر برای مهار و مقابله با کرونا در استان اعمال می‌شود». وی افزود: «در استان فعلاً شرایط خوبی نداریم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای همه مردم الزامی است و حتماً باید برای حفظ سلامت یکدیگر در محل‌های تجمع از ماسک استفاده کنیم.»

وی با بیان اینکه کرونا را نباید در بیمارستان‌ها مدیریت کنیم و پیشگیری بر این مهم مقدم است، گفت: «در واقع مهار و کنترل کرونا بستگی به رفتار مردم دارد و با مشارکت بیشتر برای انجام توصیه‌های بهداشتی می‌توانیم خسارت‌ها را به حداقل برسانیم».

وی با بیان اینکه فقط با توصیه نمی‌شود کرونا را کنترل کرد و در برخی موارد باید قانون اعمال شود، افزود: «عمده‌ترین مشکلات ما در برگزاری مراسم‌های ترحیم، عروسی و دورهمی‌ها است».

افزایش شمار مبتلایان در گیلان

آبتین حیدرزاده، سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اعلام هشدار نسبت به شیوع مجدد کرونا ویروس در استان، گفت: «شمار مبتلایان به کرونا و تعداد بستری بیماران گیلانی در مراکز “آی.سی.یو” در حال افزایش است. وی با اشاره به افزایش میزان بیماران مبتلا به کروناویروس در گیلان، گفت: «روزانه ۵۰ نفر از گیلانیان در بیمارستان ها بستری می شوند؛ به گونه ای که مراکز “آی.سی.یو” در حال افزایش تعداد پذیرش، و ترخیص بیماران نیز در حال کاهش است».

وی با بیان اینکه بیماری کووید-۱۹ در استان فعال است، افزود: «آمارها نشان می دهد شیوع بیماری در بین جمعیت سالمندان در حال افزایش است و این احتمال می رود که میزان جانباختگان در گیلان افزایش پیدا کند». او با هشدار نسبت به افزایش شمار مبتلایان به کروناویروس در پی حضور در اجتماعات، تصریح کرد: «گزارش ها نشان می دهد، مراسمات عزا و حتی عروسی با جمعیت حدود ۵۰۰ نفر در سطح استان در حال برگزاری است که بدون اغراق می‌توان گفت بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر بدون علامت، مبتلا به این بیماری خواهند شد».

افزایش شمار مبتلایان در مازندران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، نسبت به بی‌تفاوتی جهت اجرای پروتکل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی در برابر ویروس کرونا در سطح عمومی استان هشدار داد و گفت: در صورت تداوم بی‌تفاوتی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی احتمال بازگشت به دوران پیک شیوع ویروس کرونا تقویت می‌شود.

دکتر حامد روحانی زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، از احتمال بازگشت استان به دوران پیک شیوع کرونا خبر داد و گفت: «با توجه به افزایش بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در استان‌های کشور از جمله مازندران در چند روز گذشته، آمار بیماران مراجعه‌کننده به بخش‌های سرپایی و بستری استان، به صورت معناداری افزایش پیدا کرده است».

وی با اعلام اینکه هم اکنون تعدادی از شهرهای استان وضعیت نامناسبی دارند، گفت: «در حال حاضر ۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و ۴ شهرستان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند و در شهرهای دیگر نیز تعداد بیماران در حال افزایش است.»

وی شهرستان آمل و بهشهر را به عنوان مناطق قرمز مازندران اعلام کرد و گفت: «شهرهای فریدونکنار ، محمودآباد ، قائمشهر و نوشهر، شهرهای نارنجی استان از نظر شیوع کرونا محسوب می‌شوند. »

زنگ خطر کرونا در بوشهر؛ مرگ افراد جوان و بدون بیماری زمینه‌ای

سعید کشمیری، دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر، گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته، ۷۱ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری‌ شده‌‌اند که در حال حاضر آمار بیماران بستری ۲۸۳ نفر است». وی افزود: «در حال حاضر ۱۲۵ مورد مثبت قطعی در بیمارستان‌های استان بستری هستند».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، از مرگ ۶ مورد دیگر در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: «متأسفانه آمار موارد فوت‌شده بر اثر کرونا در استان به عدد ۹۵ رسیده است و در بین فوتی‌ها در استان بوشهر افراد جوان و بدون بیماری زمینه‌ای نیز وجود دارد که این زنگ خطر بزرگی است». او با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۹ مورد در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: «از این تعداد در حال حاضر ۲۵ مورد با کمک دستگاه نفس می‌کشند و با توجه به تعداد زیاد موارد مراجعه‌کننده، برخی از بیمارستان‌های استان بوشهر مجبور شدند بخش‌های جدیدی را به بیماران کرونایی اختصاص دهند».

وی تصریح کرد: «با توجه به شیوع ویروس کرونا با کمبود و خستگی پرستار مواجه هستیم و برخی از پزشکان ما که به این بیماری مبتلا شده‌اند در حال حاضر در قرنطینه بسر می‌برند. در حال حاضر ورودی به بیمارستان‌های استان بیشتر از خروجی آن‌ها است اگر این روند چند روز ادامه پیدا کند مطمئناً ظرفیت بیمارستان‌ها پر خواهد شد».

٧٢ نفر از پرسنل بیمارستان میناب در هرمزگان به کرونا مبتلا شدند

محمد مورخ، رئیس بیمارستان میناب در استان هرمزگان، از ابتلای ۷۲ نفر از پرسنل این مجموعه درمانی به کرونا خبر داد و گفت: «با توجه به حجم بالای مراجعه کنندگان و مبتلایان به کرونا، تعداد بیماران از تعداد تخت های درمانی پیشی گرفته و در این زمینه از این بحران عقب افتاده ایم و عملاً مجبور هستیم از تخت های درمانی دیگر بخش ها برای مداوای این بیماران استفاده کنیم».

وی افزود: «۶ پزشک متخصص، ۴۲ پرستار، بهیار و ماما، ۱۳ نیروی خدماتی، ۳ نفر از منشی بخش ها، ۸ نفر از پشتیبانی و یک نفر نیز از بخش رادیولوژی و سی تی اسکن، یعنی در مجموع تاکنون ۷۲ نفر از پرسنل این بیمارستان به کرونا مبتلا شده اند.»

او در ادامه گفت: «۳ بخش بیماران کرونایی در بیمارستان میناب وجود دارد (۲ بخش بستری و یک بخش ویژه) که اخیراً به دلیل تکمیل ظرفیت، مجبور به استفاده از تخت‌های بخش زایمان به صورت موقت در راهرو بخش کووید-۱۹ جهت درمان بیماران کرونایی شده‌ایم و با توجه به کمبود نیرویی که از قبل نیز مشهود بوده، این بحران خستگی را در بین کادر درمانی دوچندان کرده است».

١٠ شهرستان در استان لرستان در وضعیت قرمز قرار دارند؛ مرگ  افراد جوان بر اثر کرونا

محمدرضا نیکبخت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، روز پنجشنبه ۱۲ تیر گفت: «به دلیل افزایش شمار مبتلایان به کرونا و مرگ ومیر بر اثر این بیماری در استان، تقاضای افزایش تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه (آی.سی.یو) و دستگاه‌های کمک تنفسی ونتیلاتور را داریم». وی افزود: «وضعیت ۱۰ شهر استان قرمز است و تاکنون بیش از ٩۶٠٠ نفر در استان بر اثر ابتلا به کرونا بستری شده‌اند».

وی با اشاره به مرگ ۲۲۰ شهروند لرستانی بر اثر کرونا ادامه داد: « ۴۱ درصد از این تعداد زن بوده‌اند و بر خلاف باور عموم کودکان نیز قربانی این بیماری شده‌اند». وی افزود: «۴۲ هزار و ۵۸۴ نمونه‌گیری انجام شده و خرم آباد، دورود، بروجرد و ازنا، بالاترین درصد ابتلا و مرگ ومیر را دارند.» وی تصریح کرد: «هرچند در سنین بالا مرگ بیشتر است اما از ۶۰ سالگی به بالا تعداد مرگ تصاعدی بالا رفته و به تازگی افرادی از ۳۰ تا ۴۵ سال هم بر اثر کرونا جان باخته‌اند».

بازگشت محدودیت های کرونا در جزیرۀ کیش

محمدرضا رضانیا، رئیس مرکز توسعه سلامت و سخنگوی شورای سلامت کیش، از محدودیت‌های اعمال‌شده برای کنترل بیماری در جزیره کیش به مدت یک هفته خبر داد و گفت: «با دستور غلامحسین مظفری رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و رئیس شورای سلامت کیش برخی از محدودیت‌های اعمال‌شده برای کنترل بیماری در کیش، از شنبه ۱۴ تیر به مدت یک هفته اجرا می‌شود».

وی تأکید کرد: «تمام ادارات، نهادها، سازمان ها، مؤسسات مالی و بیمه‌ای، شرکت‌ها و اداره‌های دولتی، موظف به کاهش فعالیت نیروهای خود هستند و تمام دستگاه‌های مستقر در جزیره کیش مکلف هستند از شنبه ۱۴ تیر به مدت یک هفته با ۵۰ درصد نیرو های خود به فعالیت ادامه دهند. همچنین افراد شاغل گروه‌های حساس که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، باید از شنبه به صورت دورکاری فعالیت کنند».

وی افزود: «تمام بازارها و اصناف بجز اصناف تأمین‌کننده ارزاق عمومی تا ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه مجاز به فعالیت هستند و مراکز پذیرایی و رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها نیز تا ساعت ۲۴ می‌توانند به مشتریان خدمات ارائه دهند. تمام جُنگ‌ها، گردهمایی‌ها، همایش‌ها و کشتی‌های تفریحی نیز به مدت یک هفته اجازۀ فعالیت ندارند و در صورت مشاهده با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد».

شدت کشندگی ویروس کرونا نسبت به قبل، کمتر نشده است

دکتر افشین دلشاد، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، گفت: « گرمای هوا ربطی به کاهش بیماری و ضعیف شدن ویروس کرونا ندارد، افراد فکر نکنند کرونا در فصل گرما تمام می‌شود و باید فاصله گذاری اجتماعی را همواره مورد توجه قرار دهند».

وی تأکید کرد: «شدت کشندگی بیماری نسبت به قبل کمتر نشده و مردم ملزم به رعایت کردن همه پروتکل های بهداشتی هستند و در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی، جان خودشان و عزیزانشان را به خطر می اندازند. افراد سالم نیز در کنار افراد مشکوک باید از ماسک استفاده کنند زیرا با این کار احتمال انتقال بیماری به سایرین به شدت کاهش می یابد».

وی افزود: «بهتر است بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در یک اتاق مجزا از سایر افراد خانه که دارای تهویه مناسب است مراقبت شود و تردد بیمار در منزل محدود گردد. همچنین بهتر است فضاهای مشترک مانند حمام و سرویس بهداشتی فرد مبتلا از سایر اعضای خانواده جدا شود، در صورتی که امکان این کار وجود ندارد این فضاها از تهویه مناسب برخوردار باشند و سایر اعضای خانواده در اتاق دیگری باشند و در صورت عدم امکان حداقل دو متر با فرد بیمار فاصله داشته باشند.»

درگذشت شهردار ناحیه ٤ منطقه ۶ تهران، بر اثر کرونا

حمید چوبینه، مدیرعامل شرکت شهر سالم، از درگذشت شهردار ناحیه ۴ منطقه ۶ تهران خبر داد. وی گفت: «متأسفانه با خبر شدیم که عبدالرضا داودی شهردار ناحیه ۴ منطقه ۶  تهران بر اثر ابتلا به کرونا ویروس از دنیا رفته است».