- - https://andisheh-nou.org -

عقب‌نشینی تلگرام- مسدودکردن کانال‌های تلگرام به درخواست دولت روحانی!

واعظی از مسدودشدن کانال‌های درخواستی خبر داد

وزیر ارتباطات، محمود واعظی، با اعلام این خبر که با مسئولان روسی شرکت تلگرام، درخصوص فعالیت برخی کانال‌های تلگرامی مغایر با قوانین در ایران نامه‌نگاری کرده است، گفت: آنها اعلام کرده‌اند هر کانالی را که از سوی وزارت ارتباطات ایران اعلام شود، مسدود می‌کنند.

فرنقی‌زاد، سخنگوی وزارت ارتباطات افزود: وزیر ارتباطات بارها تأکید کرده بود شبکه‌هایی در ایران می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند که قوانین ایران را بپذیرند و این نقطه‌قوت ایران است که در‌نهایت مسئولان تلگرام، خواسته ایران را پذیرفتند.

شرق: گویا تعداد بالای کاربر تلگرام، این قدرت را به ایران داده که تلگرام را به‌زانو درآورد. آن‌گونه که وزیر ارتباطات در اوایل آبان‌ماه سال جاری اعلام کرده بود، این شبکه اجتماعی روسی در ایران حدود ١٤ میلیون کاربر دارد که حدود ٢١,٤ درصد کاربران تلگرام را به خود اختصاص می‌دهد. حالا نامه‌نگاری‌های واعظی با مسئولان تلگرام به‌نتیجه رسیده و وزیر ارتباط از پذیرش مسدودکردن برخی کانال‌های تلگرام که مغایر با قوانین در ایران است توسط مسئولان این شبکه اجتماعی خبر می‌دهد.
وزیر ارتباطات با اعلام این خبر که با مسئولان شرکت تلگرام، درخصوص فعالیت برخی کانال‌های تلگرامی مغایر با قوانین در ایران نامه‌نگاری کرده است، گفت: آنها اعلام کرده‌اند هر کانالی را که از سوی وزارت ارتباطات ایران اعلام شود، مسدود می‌کنند. محمود واعظی با بیان اینکه وزارت ارتباطات برای هر شبکه مجازی، یک قانون، سیاست یا رفتار جداگانه ندارد، گفت: سیاست ما برای تمام فضای مجازی از‌جمله شبکه‌های تلگرام، واتس‌اپ، اینستاگرام و … یکسان است که این مورد در زمینه نظارت بر فعالیت‌های انتخاباتی کاندیداها نیز صدق می‌کند و وزارت ارتباطات در برخورد با تبلیغات زودرس انتخاباتی در فضای مجازی به‌تنهایی تصمیم‌گیری نمی‌کند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر‌همین‌اساس تصریح کرد: البته در زمینه فعالیت‌های انتخاباتی چه در زمان تعیین‌شده تبلیغات و چه درخصوص فعالیت‌های انتخاباتی پیش‌از‌موعد به‌تنهایی تصمیم نمی‌گیریم و طبق ابلاغیه وزارت کشور، شورای نگهبان و سایر دستگاه‌های مربوطه عمل می‌کنیم. با این تفاسیر وزارت ارتباطات نظارت دقیق خود را بر تمام فعالیت‌های کاندیداهای انتخاباتی دارد.
شرکت تلگرام، کانال‌های درخواستی ایران را مسدود می‌کند
واعظی در گفت‌و‌گو با خانه ملت درخصوص شیوه نظارت این وزارتخانه بر تبلیغات تجاری و بازرگانی غیر متعارف و عملکرد خارج‌از‌عرف و شرع برخی کانال‌های تلگرامی اظهار کرد: در‌این‌خصوص با مسئولان شرکت تلگرام در روسیه نامه‌نگاری کرده‌ایم و آنها اعلام کرده‌اند هر کانالی که از سوی وزارت ارتباطات ایران اعلام شود، مسدود می‌کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون نیز چندین فهرست از کانال‌های نامناسب که فعالیت مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران داشته و از سوی وزارتخانه به شرکت تلگرام ارسال شده، مسدود شده‌اند.
تلگرام عقب‌نشینی کرد
فرنقی‌زاد، سخنگوی وزارت ارتباطات در گفت‌وگو با «شرق» با تأکید بر اینکه این نامه‌نگاری درباره مسدودکردن کانال‌های غیراخلاقی و مستهجن بوده است، گفت: مقرر شد تا کانال‌هایی که از سوی وزارت ارتباطات به شبکه اجتماعی تلگرام معرفی می‌شوند، مسدود شود.
وی درباره چرایی پذیرش این مسئله در این زمان از سوی مسئولان تلگرام نیز گفت: تأکید وزیر ارتباطات بر این مسئله سبب شد تا درنهایت مسئولان تلگرام نیز عقب‌نشینی کنند و خواسته ایران را بپذیرند. سخنگوی وزارت ارتباطات افزود: وزیر ارتباطات بارها تأکید کرده بود شبکه‌هایی در ایران می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند که قوانین ایران را بپذیرند و این نقطه‌قوت ایران است که در‌نهایت مسئولان تلگرام، خواسته ایران را پذیرفتند. فرنقی‌زاد درباره تبلیغات انتخاباتی از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز گفت: وزارت ارتباطات در امر تبلیغات انتخاباتی نه نقش نظارتی دارد و نه اجرائی. مدیای تبلیغاتی نیز متفاوت است و شبکه‌های اجتماعی یکی از انواع مدیاها محسوب می‌شوند.
کسی از تلگرام در مقابل فیلترینگ دفاع نخواهد کرد
وی تصریح کرد: در این زمینه در‌صورت تخلف کاندیداها از قوانین انتخاباتی نهادهایی وجود دارند که به این مسئله رسیدگی می‌کنند و وزارت ارتباطات هیچ نقشی ندارد.  این مقام مسئول درخصوص نهایی‌شدن عدم فیلترینگ تلگرام نیز گفت: این تصمیم مربوط به کارگروه فیلترینگ است؛ اما تا وقتی که یک شبکه اجتماعی مطابق با قوانین کشور عمل کند منعی برای ادامه فعالیت آن وجود ندارد؛ ولی اگر زمانی تخطی کند، در آن هنگام کسی از تلگرام در مقابل فیلترینگ دفاع نخواهد کرد.
به گزارش «شرق»، بازار شبکه اجتماعی تلگرام که پس از اختلال وایبر، داغ شده بود و کاربران ایرانی به‌نوعی کوچ از وایبر به تلگرام را تجربه کردند، بیش‌از‌پیش مورد توجه کاربران و البته مسئولان قرار گرفت. این مسئله زمانی داغ‌تر شد که اختلالات تلگرام نیز در ایران آغاز شد و مدیرعامل «تلگرام» در اظهارنظری اعلام کرد که این شبکه اجتماعی در ایران فیلتر شده است؛ اما چیزی نگذشت که پاول دوروف، بنیان‌گذار و مدیرعامل «تلگرام» در کانال شخصی خود در پیامی اعلام کرد خبرهای خوشی برای کاربران پیام‌رسان تلگرام در ایران دارد و نوشت: «چند هفته پیش تلگرام در ایران از کار ایستاد. بنابراین تصور می‌شد که در این کشور مسدود شده‌ایم؛ با‌این‌حال، این سرویس به وضعیت طبیعی خود بازگشت و وزارت ارتباطات ایران اعلام کرد که برنامه‌ای برای مسدودکردن تلگرام ندارد». او همچنین به‌خاطر آنچه «هشدار نادرست» خوانده، از مردم ایران برای تصمیم «عجولانه» خود نیز عذرخواهی کرد.
پیش از انتشار این پیام نیز وزیر ارتباطات بارها به خاطر کانال‌های غیراخلاقی تلگرام به مدیران این شبکه هشدار داده بود. این هشدارها زمانی‌که انتشار استیکرهای غیراخلاقی از سوی کاربران نیز گسترده شده بود، بیشتر شد. تا جایی ‌‌که درگیری‌های بین وزارت ارتباطات و مسئولان تلگرام به آنجا رسید که اتهام جاسوسی از سوی تلگرام متوجه ایران شد؛ البته ایران نیز بارها این اتهام را رد کرد؛ اما در‌نهایت مسئولان تلگرام با پذیرش مسدودکردن کانال‌های مورد درخواست ایران، همکاری را برای ادامه فعالیت خود برای کاربران گسترده خود در ایران بر این اختلاف‌نظرها ترجیح دادند.