- - https://andisheh-nou.org -

اعتراض ابراهیم یزدی به رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی نهضت آزادی

به گزارش ندای آزادی 23 دیماه،  ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت‌آزادی‌ایران در نامه‌ای خطاب به وزارت کشور به رد صلاحیت دو تن از اعضای شورای مرکزی در انتخابات  مجلس اعتراض کرد.

قابل توجه است که به گزارش میزان خبر روز 29 آذر ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی ایران خواستار مشارکت فعالانه در انتخابات شده بود.  وی در گفت گو با اعتماد ملی از تمام فعالین سیاسی که توانایی نماینده شدن را در خود می‌بینند در انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیدا شوند: “در حال حاضر به همه توصیه می‌کنیم در انتخابات با کسی قهر نکنند “.

***************************

متن نامه ابراهیم یزدیبه وزارت کشور:

بسمه تعالی

ریاست محترم ستاد انتخابات کشور

با سلام و احترام

همانطور که مستحضرید، دو تن از اعضای شورای مرکزی نهضت آزادی ایران، آقایان دکتر غفار فرزدی و دکتر محمد هادی هادی زاده یزدی، که از اساتید به نام و باسابقه دانشگاه و از شخصیت های متعهد و مومن کشور هستند، از سوی هیات های اجرایی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان های آذربایجان شرقی و خراسان رضوی رد صلاحیت شده اند. رد صلاحیت ایشان طبق اعلام رسمی به استناد بند ۲ ماده ۳۰ قانون انتخابات بوده است که می گوید:
«وابستگان تشکیلاتی و هواداران احزاب، سازمان ها و گروه هایی که غیرقانونی بودن آن ها از طرف مقامات صالحه اعلام شده است، صلاحیت داوطلب شدن برای نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را ندارند.»

بطوری که استحضار دارید، نهضت آزادی ایران از قدیمی ترین احزاب ملی – اسلامی کشور و دارای بیش از نیم قرن سابقه فعالیت شناخته شده فرهنگی،اجتماعی و سیاسی بوده  و درمدیریت دوران انقلاب و پس از آن مسئولیت اجرایی در کشورداشته است. یادآوری  می نمایم که این حزب مطابق اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون احزاب، به غیر از دادگاه غیرصالح نظامی در رژیم شاهنشاهی در سال ۱۳۴۳، تا این لحظه در هیچ دادگاه صالحه ای محاکمه و محکوم نشده است و آن «مقامات صالحه» مورد اشاره در قانون انتخابات حق ندارند و نمی توانند بنابر سلیقه شخصی و به استناد موارد غیرحقوقی افراد را فاقد صلاحیت داوطلب شدن در انتخابات اعلام نمایند.

احتمالا برخی نهادهای دولتی به استناد نامه ی منتسب به رهبر فقید انقلاب، صلاحیت اعضای نهضت آزادی ایران را درسال های اخیر رد کرده اند؛ درحالی که اولا، چنان نامه ای نمی تواند حقوق شهروندی افراد را سلب کند و استناد به آن جایگاه قانونی ندارد و ثانیا، نامه مذکور بنابرگفته نزدیکان بنیانگذار انقلاب به دستخط ایشان نبوده و پس از فوت ایشان منتشر شده است و لذا طبق اعلام صریح وصیت نامه، نمی تواند مستند چنین رأیی قرار گیرد.

نظر به قانون انتخابات و اعلام ستاد انتخابات کشور، آقایان دکتر فرزدی و دکتر هادی زاده در نامه های جداگانه به هیات های نظارت در استان های متبوع، نسبت به رد صلاحیت غیرقانونی خود اعتراض کرده اند. لذا بدین وسیله درخواست می گردد ضمن رسیدگی به اعتراض ایشان، نسبت به بررسی مجدد صلاحیت ایشان مستند به موازین قانونی اقدام فرمایید و چنانچه انتظار می رود حافظ حقوق شهروندی افراد و ضامن اجرای قانون اساسی کشور باشید.

دکتر ابراهیم یزدی

دبیرکل نهضت آزادی ایران

۱۹ دیماه ۱۳۹۴