- - https://andisheh-nou.org -

فعالیت اتمی ایران از نو به کانون مجادلات غرب و روسیه و چین بدل شد

جمهوری اسلامی ایران تصویب احتمالی قطعنامۀ شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه عدم همکاری این کشور را اقدامی غیرسازنده و دلسردکننده خواند. کاظم غریب آبادی، نمایندۀ تهران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، با اظهار این مطلب افزود که تصویب این قطعنامه که از سوی سه کشور اروپایی امضاکنندۀ برجام، یعنی فرانسه، بریتانیا و آلمان پیشنهاد شده واکنش مناسب تهران را در پی خواهد داشت.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از یکشنبه گذشته تاکنون سرگرم بررسی متن این قطعنامه است که از حکومت ایران می خواهد به تعهدات خود عمل کرده و مانع بازرسی دو نمونه از تأسیسات خود توسط بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نشود.

آژانس اتمی بعید نمی داند که این تأسیسات محل فعالیت های اتمی اعلام نشدۀ ایران در اوایل سال های ٢٠٠٠ باشد.

خبرگزاری فرانسه نوشته است که تصویب احتمالی این قطعنامه اگر چه در حال حاضر نمادین است اما، می تواند سرآغاز ارسال پروندۀ اتمی ایران به شورای امنیت سازمان ملل باشد.

حکومت تهران آژانس بین المللی انرژی اتمی را متهم می کند که تحت تاثیر فشارها و “اتهامات شرورانه و ساختگی دشمنان خود” به ویژه اسرائیل خواستار بازرسی از این تأسیسات شده است.

در این حال، وزیر امور خارجۀ روسیه، سرگئی لاوروف، در حاشیۀ ملاقات امروز خود با محمد جواد ظریف در مسکو “رفتار قدرت های غربی” را در قبال جمهوری اسلامی “ضدایرانی” توصیف کرد و وعده داد که روسیه قویاً از حکومت تهران در برابر این قدرت ها چه در شورای حکام چه در شورای امنیت سازمان ملل پشتیبانی کند.  

سرگئی لاوروف گفت : “وضعیت نگران کننده است… ما قویاً با هر گونه اقدام برای بهره برداری از این شرایط و استفادۀ ابزاری از شورای امنیت جهت توسعۀ یک برنامۀ ضدایرانی مقابله می کنیم.” محمد جواد ظریف نیز اقدام های دولت های غربی را “تحولاتی خطرناک” خواند.

لوموند، روزنامۀ عصر پاریس، در مطلبی که در شمارۀ امروز خود به همین موضوع اختصاص داد، به نقل از یک دیپلمات غربی نوشت که “کشورهای اروپایی نمی توانستند دست روی دست بگذارند و شاهد منفعل” عدم همکاری دولت ایران و اقدام های آن در زیر سئوال بردن توافق اتمی باشند.

لوموند می افزاید که “سرویس های اطلاعاتی آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی از مدت ها پیش بر این عقیده بوده اند که ایران دارای یک برنامۀ پنهان ساخت جنگ افزارهای اتمی بوده که در سال ٢٠٠٣  و بسیار پیش از امضای توافق اتمی در سال ٢٠١٥ متوقف کرده است.” لوموند همچنین پیش‌بینی کرده است که روسیه و چین با تصویب قطعنامۀ پیشنهادی سه کشور اروپایی در نشست شورای حکام مخالفت کنند.