- - https://andisheh-nou.org -

محمدعلی کشاورز، بازیگرسرشناس تئاتر و سینمای ایران، درگذشت

محمدعلی کشاورز بازیگر سرشناس تئاتر، تلویزیون و سینمای ايران روز يکشنبه در تهران درگذشت. کشاورز از جمله در فیلم‌های مطرحی همچون «خشت و آینه»، «شب قوزی»، «رگبار» و «مادر» بازی کرده ‌است

محمدعلی کشاورز بازیگر سرشناس تئاتر ،تلویزیون و سینمای ایران روز یکشنبه ۲۵ خردادماه در تهران درگذشت. کشاورز به علت بیماری ریه در بیمارستان آتیه تهران بستری بود. علت مرگ وی نارسایی کلیه و عفونت ریه و سپس ایست تنفسی اعلام شده است. کشاورز یکی از پنج چهره هنری است که از آنان به عنوان یک حلقه از بازیگران برجسته یاد می‌شود. از این جمع هنرمندان سینما و تئاتر ایران داوود رشیدی، عزت‌الله انتظامی ، جمشید مشایخی و امروز محمدعلی کشاورز چهره در نقاب خاک کشیده اند.

محمدعلی کشاورز ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در شهر اصفهان متولد شد و فعالیت نمایشی خود را در اواخر دهه سی خورشیدی آغاز کرد.

فعالیت هنری کشاورز با ایفای نقش بر صحنه تئاتر در سال‌های قبل از انقلاب آغاز شد و پس از آن در نمایش‌های مختلفی روی صحنه تئاتر به ایفای نقش پرداخت. کشاورز تاکنون در حدود ۵۰ فیلم سینمایی، بیش از ۳۰ سریال تلویزیونی و چندین تئاتر و تله‌تئاتر ایفای نقش کرده است.

کشاورز از جمله در فیلم‌های مطرحی همچون «خشت و آینه» از ابراهیم گلستان، «شب قوزی» از فرخ غفاری، «رگبار» از بهرام بیضایی و «مادر» از علی حاتمی بازی کرده ‌است.

محمدعلی کشاورز، علی نصیریان و جمشید مشایخی در تصویری از سریال هزاردستان

«آنتیگون»، «آندورا»، «ادیپوس شهریار»، «اشباح»، «افول»، «بازی استریندبرگ»، «بختک»، «پستخانه»، «چند لحظه تا مرگ» و «چوب به دست‌های ورزیل»، از مهمترین تجربه‌های این بازیگر بر صحنه تئاتر محسوب می‌شود.

«خشت و آینه»، «شب قوزی»، «رگبار»، «برزخی‌ها»، «کمال‌الملک»، «مردی که موش شد»، «کفش‌های میرزا نوروز»، «مادر»، «جستجو در جزیره»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما» و «دلشدگان» از جمله مهمترین آثار سینمایی کارنامه اوست

کشاورز همچنین در سریال‌هایی چون «دایی جان ناپلئون»، «سربداران»، «افسانه سلطان و شبان»، «پدرسالار» و «گرگ‌ها» به ایفای نقش پرداخته بود و تا سال‌ها با کاراکتر «اسدالله خان» در سریال «پدرسالار» در حافظه مخاطبان تلویزیون شناخته می‌شد.