- - https://andisheh-nou.org -

بزرگ‌ترین راهپیمایی در واشنگتن، پایتخت ایالات متحده برگزار شد همه در برابر ترامپ

اعتراض‌ها در ایالات متحده علیه نژادپرستی و اعمال خشونت پلیس دومین هفته خود را پشت سر گذاشت و در برخی ایالت‌ها مقام‌های امنیتی در برابر خواسته معترضان عقب‌نشینی کردند. روز شنبه علاوه بر ایالت‌های مختلف آمریکا، در اروپا، استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی هم راهپیمایی‌هایی در همبستگی با معترضان در آمریکا و محکومیت نژادپرستی برگزار شد. گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که راهپیمایی‌ها در شهرهای آمریکا گسترده‌تر از روزهای گذشته بود و براساس برنامه اعلام‌شده بزرگ‌ترین راهپیمایی در واشنگتن پایتخت ایالات متحده برگزار شد. اعتراض‌های روزهای اخیر در آمریکا در مقایسه با هفته گذشته با تنش و درگیری کمتری همراه بود و پلیس تلاش می‌کرد تا حد امکان با معترضان درگیر نشود. در واشنگتن اما حضور نیروهای امنیتی در اطراف کاخ سفید گسترده‌تر از همیشه بود. هم‌زمان با راهپیمایی‌های روز شنبه، مراسم وداع با پیکر «جورج فلوید» هم در کلیسای رافورد در کارولینای جنوبی برگزار شد. در روزهای گذشته، خشونت کم‌سابقه پلیس در برخورد با معترضان به قتل «جورج فلوید»، از جمله استفاده از اسپری فلفل و گاز اشک‌آور واکنش منفی گسترده‌‌ای را برانگیخته بود و معترضان خواستار اعمال محدودیت‌های گسترده بر پلیس شده بودند. با افزایش اعتراض‌ها نسبت به عملکرد پلیس، برخی ایالت‌ها اعلام کردند که همراهی بیشتری با خواسته‌های معترضان خواهند کرد. شهردار آتلانتا در ایالت جورجیا اعلام کرد که برای احترام‌گذاشتن به حق آزادی بیان و آزادی اعتراضات، قوانین منع رفت‌وآمد در این شهر را لغو می‌کند. در ساکرامنتوی ایالت کالیفرنیا هم تصمیم مشابهی اجرا شده است اما قوانین منع رفت‌وآمد در نیویورک همچنان پابرجا هستند. در همین حال یک دادگاه فدرال در شهر دنور ایالت کلرادو رأی به توقف استفاده پلیس از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی علیه معترضان داده است. شورای شهر مینیاپولیس، شهری که جورج فلوید در آن کشته شد هم اعلام کرده که شیوه بازداشت متهمان با نهادن زانو بر گردن یا فشاردادن گلو را ممنوع می‌کند. در نیویورک و کالیفرنیا هم تصمیم مشابهی قرار است اجرائی شود. تد  ویلر شهردار پورتلند هم در بیانیه خود در روز شنبه گفت: «جامعه ما نگرانی جدی درباره استفاده از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل دارد. این تجهیزات نه تنها نمی‌تواند منجر به کنترل جمعیت شود بلکه به خشونت‌ها دامن می‌زند. این نگرانی زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم این روزها در حال مقابله با یک بیماری همه‌گیر هستیم». این تحولات در حالی رخ می‌دهد که دونالد ترامپ خواستار سخت‌گیری و شدت عمل ایالت‌ها در برخورد با معترضان شده و حتی از ورود نظامیان آمریکایی به شهرها برای سرکوب معترضان حمایت کرده بود.
ادامه دودستگی در آمریکا
این خواسته‌های رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای گذشته نه تنها خشم معترضان و رسانه‌ها را برانگیخته بود بلکه با واکنش منفی بسیاری از سیاست‌مداران و مقام‌های نظامی آمریکا روبه‌رو شده بود. در تازه‌ترین تحول، بیش از 280 دیپلمات و مقام ارشد نظامی سابق با انتشار نامه‌‌ای مشترک، برنامه‌های دونالد ترامپ برای استفاده از واحدهای نظامی برای کنترل اعتراض‌ها را مورد سرزنش قرار دادند. در بخشی از این نامه آمده است: «بسیاری از ما در مناطق جنگی یا محیط‌های دیپلماتیک برای پیشبرد منافع و ارزش‌های آمریکایی خدمت کرده‌ایم و همواره به نقض حقوق بشر و استفاده حکومت‌های استبدادی از نیروی نظامی در برابر شهروندانشان اعتراض کرده‌ایم. طبیعی است که هرگونه اقدام مجرمانه علیه افراد و اموال را محکوم می‌کنیم اما نمی‌توانیم بپذیریم که واکنش به این اقدامات فراتر از مسئولیت و توانایی‌های مقام‌های ایالتی و محلی باشد. ارتش ایالات متحده هیچ نقش و حقی برای خود در رویارویی و برخورد با شهروندان آمریکایی که از حق قانونی خود برای آزادی بیان استفاده می‌کنند، قائل نیست. حتی اگر این ابراز بیان برخلاف نظر برخی باشد». در داخل دولت ترامپ هم همچنان دودستگی در تصمیم‌گیری‌ها دیده می‌شود. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا که اخیرا از رویکرد سختگیرانه ترامپ در قبال معترضان انتقاد کرده و درنهایت به دستور مافوق خود مجبور به اعزام تعدادی از نیروهای گارد ملی برای آرام‌کردن شهرها شده بود، دستور داده تا حدود 700 عضو هوابرد ارتش آمریکا که در آماده‌باش کامل قرار داشتند به خانه بازگردند و تنها کمتر از هزار نیروی فعال در واحد‌های نظامی ارتش باقی بمانند.
رایان مک‌کارتی، وزیر ارتش در دولت ترامپ که رابط پنتاگون و دولت به شمار می‌آید، در گفت‌وگو با خبرنگاران تأیید کرد که «مارک اسپر دستور خروج نظامیان از واشنگتن را صادر کرده و قصد دارد هر چه زودتر دیگر نظامیان باقی‌مانده در خیابان‌های این شهر را هم به خانه بفرستد». پیش از این، تعدادی از نمایندگان کنگره و اعضای سابق دولت ترامپ از جمله جیمز متیس وزیر دفاع سابق آمریکا از تصمیم رئیس‌جمهور برای اعزام بیش از چهارهزارو 500 نیروی گارد ملی از دیگر ایالت‌ها به واشنگتن برای سرکوب معترضان انتقاد کرده بودند. ترامپ هنوز قانون 1807 موسوم به قانون شورش را که به ارتش آمریکا اجازه می‌دهد برای مقابله با آشوب‌ها وارد عمل شود، اجرائی نکرده و واحدهای فعالی که در حالت آماده‌باش قرار دارند وارد محدوده شهر واشنگتن نخواهند شد. اما حتی استقرار نیروهای ذخیره و پرسنل وزارت دادگستری که تلاش می‌کردند نشان‌های خود را پنهان کنند، با خشم مقام‌های محلی از جمله شهردار واشنگتن روبه‌رو شد و در نهایت «مورل باوزر» شهردار واشنگتن در واکنش به اقدامات ترامپ اعلام کرد که به وضعیت ویژه در پایتخت آمریکا پایان می‌دهد و از نظامیان مستقر در این شهر خواهد خواست تا پایتخت را ترک کنند. تحولات یک هفته اخیر پیروزی‌های بزرگی برای مخالفان نژادپرستی در ایالات متحده رقم زده است. اتهاماتی علیه سه افسر پلیس که در صحنه قتل جورج فلوید حضور داشتند، مطرح شده و افسر پلیسی که با فشاردادن زانو روی گردن فلوید باعث مرگ او شد، به قتل درجه دو متهم شده است. تعدادی دیگر از مأموران پلیس که در روزهای اخیر برخوردی خشونت‌بار با معترضان داشتند نیز تعلیق شده‌اند. اما در حال حاضر بزرگ‌ترین دشمن آزادی بیان در ایالات متحده در کاخ سفید حضور دارد.