- - https://andisheh-nou.org -

دامنه اعتراضات مردمی علیه نژادپرستی به بیرون از مرزهای آمریکا گسترش یافت

علیرغم ممنوعیت تظاهرات در فرانسه به دلیل بحران کرونا، هزاران معترض امروز در پاریس پایتخت، بوردو، مارسی و چندین شهر دیگر این کشور به خیابان ها آمدند و علیه نژاد پرستی و خشونت پلیس شعار دادند.

دوازده روز پس از کشته شدن جورج فلوید، شهروند سیاه پوست آمریکایی توسط یک افسر پلیس سفید پوست در شهر مینیاپولیس، موج گسترده اعتراضات مردمی علیه نژادپرستی و خشونت پلیس در ایالات متحده آمریکا امروز شنبه شش ژوئن همچنان ادامه دارد. انتظار می رود تظاهرات امروز در واشنگتن بزرگترین تظاهرات ضد نژادپرستی پس از کشته شدن جورج فلوید باشد. همزمان با ادامه اعتراضات در آمریکا، مردم چندین کشور دیگر نیز با معترضان آمریکایی هم صدا شده اند.

علیرغم ممنوعیت تظاهرات در فرانسه به دلیل بحران کرونا، هزاران معترض امروز در پاریس پایتخت، بوردو، مارسی و چندین شهر دیگر این کشور به خیابان ها آمدند و علیه نژاد پرستی و خشونت پلیس شعار دادند. معترضان پاریسی امروز در برابر سفارت آمریکا گرد هم آمده و خواستار برقراری عدالت شدند. این معترضان  ضمن دادخواهی برای جورج فلوید، خواستار برقراری عدالت برای قربانیان نژاد پرستی در فرانسه نیز هستند. 

همزمان با برگزاری تظاهرات در فرانسه، لندن پایتخت بریتانیا نیز امروز شاهد تظاهرات مردمی در اعتراض به نژادپرستی و کشته شدن جورج فلوید بود. بر اساس گزارش های منتشر شده، هزاران معترض در لندن در مقابل ساختمان پارلمان این کشور تجمع کردند تا اعتراض خود به کشته شدن جورج فلوید، خشونت پلیس و نژاد پرستی را نشان دهند. تظاهرات امروز در لندن چهارمین تظاهراتی است که طی یک هفته اخیر برای حمایت از سیاه پوستان برگزار شده است. 

با اینکه اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، برگزاری تظاهرات ضد نژادپرستی در این کشور را ممنوع اعلام کرده بود، هزاران معترض استرلیایی در سیدنی و چندین شهر دیگر این کشور نیز امروز به خیابان ها آمدند و نژاد پرستی را در سراسر جهان محکوم کردند. با اینکه تظاهرات استرالیا در اعتراض به مرگ جورج فلوید برگزار شده است اما حال، معترضان استرالیایی علیه رفتار تبعیض آمیز پلیس با بومیان این کشور نیز شعار می دهند. 

موج گستره و بی سابقه از اعتراضات مردمی علیه نژادپرستی و خشونت پلیس، پس از کشته شدن جورج فلوید، نخست در مینیاپولیس آغاز و سپس به تمام شهر های آمریکا گسترش یافت. 

جورج فلوید یک شهروند سیاه پوست آمریکایی بود که روز دوشنبه ۲۵ مه، به اتهام استفاده از یک اسکناس ۲۰ دلاری جهلی در مینیاپولیس دستگیر شد. سپس ویدیوهای از صحنه بازداشت وی و اعمال خشونت پلیس علیه وی در شبکه های اجتماعی منتشر شد. 

تصاویر منتشر شده از وقایع آن روز نشان می دهد که یک افسر پلیس (درک شووین) به مدت چندین دقیقه زانوی خود را بر گردن جورج فلوید می گذاری و موجب مرگ وی می شود.

درک شووین و سه افسر پلیس دیگری که در هنگام بازداشت جورج فلوید در صحنه حضور داشتند، از کار اخراج و بازداشت شده اند. 

درک شووین به قتل غیر عمد متهم شده است اما، خانواده جورج فلوید خواهان اتهام قتل عمد هستند. 

حداکثر محکومیت برای قتل غیر عمد در آمریکا ۳۵ سال زندان است. 

دوازده روز پس از کشته شدن جورج فلوید، اعتراضات مردمی علیه نژاد پرستی از مرزهای آمریکا فراتر رفته و ابعاد جدیدی پیداکرده است. آیا کشته شدن جورج فلوید، آغازگر یک موج جهانی مبارزه با نژادپرستی در جهان است و برگ تازه ای را در را مبارزه برای آزادی و برابری رقم زده است ؟