- - https://andisheh-nou.org -

تروريست نيستيم!

اعتراضات به قتل جورج فلويد سياه‌پوست با وجود اعلام منع آمدوشد در 40 شهر از ايالات مختلف آمريکا يک شب ديگر در اين کشور ادامه پيدا کرد، در حالي که حالا موج اندوه و خشم مردم آمريکا به ساير کشورها نيز سرايت کرده و مردم در بريتانيا، دانمارک، آلمان، نيوزيلند، استراليا و ژاپن شب گذشته در همراهي با مردم آمريکا و اعترض به اقدامات تبعيض‌آميز ساختار اين کشور به خيابان‌ها آمدند.
اعتراضات داخلي در آمريکا تقريبا در همه ايالت‌ها به خشونت کشيده شد. واشنگتن، نيويورک و فيلادلفيا شاهد يکي از شديدترين درگيري‌ها با پليس بودند. با ادامه اعتراضات براي يک شب ديگر حالا آمار بازداشتي‌ها از دست در رفته است و آن‌طور که رسانه‌هاي آمريکايي مي‌گويند، تاکنون هزاران نفر در اين اعتراضات بازداشت شده‌اند. در ادامه اعتراضات پرتنش آمريکا چندين نفر ديگر هم جان خود را از دست دادند. علاوه بر دو جوان ديترويتي حالا دو نفر ديگر در داونپورت، ايووا و يک نفر ديگر در لوييزويل کنتاکي جان خود را از دست داده‌اند. اين در حالي است که از صبح يکشنبه نيروهاي گارد ملي در 15 ايالت به نيروهاي پليس پيوسته‌اند و در بيش از 40 شهر منع آمدوشد اعلام شده است؛ منعي که مردم در بيشتر اين ايالات آن را شکسته‌اند. خواسته معترضان اکنون محاکمه هر چهار مأمور پليسي است که يکي از آنها عامل قتل فلويد و سه نفر ديگر شاهد قتل بوده‌اند و کاري براي نجات او که نفسش زير زانوي يکي از مأموران بند آمد، نکردند. با اين حال تاکنون اين چهار مأمور تنها از کار خود اخراج شده‌اند و عامل قتل هم به قتل درجه سه متهم شده است. دادگاه او قرار است هشتم ژوئن برگزار شود.
هم‌زمان مردم شهرهاي مختلف جهان براي ابراز همدردي با معترضان آمريکايي به خيابان‌ها آمده‌اند. هزاران نفر با شعار «عدالت نباشد، صلح نيست» در مقابل سفارت آمريکا تجمع کردند. هم‌زمان در کپنهاگ و برلين صدها معترض براي دومين روز متوالي با دردست‌داشتن پلاکاردهايي که رويشان نوشته شده بود «سکوت، خشونت است»، «مأموران را مجازات کنيد» و «وقتي پليس قاتل است به چه کسي زنگ مي‌زند؟» در مقابل سفارت آمريکا تجمع کردند. 
ده‌ها هزار نفر از مردم در نيوزيلند هم با نوشته‌هايي مثل «مهربان باشید» و «سکوت خيانت است» ايستاده و زانوزده به رفتار پليس با سياه‌پوستان آمريکايي اعتراض کردند. در سيدني استراليا برنامه اعتراض مردمي در روز سه‌شنبه به دليل تهديدات متعدد عليه معترضان يک روز قبل از برگزاري، لغو شد. نخست‌وزير اين کشور هم از معترضان خواسته بود تا مسائل مربوط به کشور ديگري را وارد استراليا نکنند! با اين حال برنامه اعتراضات در بريزبرن، آدلايد و ملبورن به قوت خود باقي است. در ژاپن هم هم‌زماني قتل فلويد با انتشار ويدئويي از استفاده از زور عليه جواني 33ساله در خيابان‌هاي ژاپن باعث شد تا صدها نفر از مردم در مقابل پايگاه پليس شيبوياي توکيو تجمع کنند. در اين مرحله که نه تنها افکار عمومي بلکه ديگر رهبران کشورهاي جهان منتظرند مقامات آمريکايي وارد عمل شوند و با واکنشي درخور، آبي که ريخته شده را جمع کنند دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا همچنان به تصميمات عجيب و غريبش ادامه مي‌دهد. ترامپ در تازه‌ترين اقدامش با انتشار توييتي از قرارگرفتن گروه آنتي‌فا، در ليست گروه‌هاي تروريستي اين کشور خبر داد. اين در حالي است که به نظر نمي‌رسد او اختيار قانوني قراردادن نام يک گروه سياسي داخلي را در اين ليست داشته باشد، ضمن اينکه اين گروه به هيچ وجه گروهي متشکل از افراد افراطي در قالب يک سازمان تعريف نمي‌شود. 
آنتي‌فا چيست
جنبش آنتي‌فا، مجموعه‌اي از گروه‌هاي چپ مستقل  و تمرکز آنها فعاليت‌هاي ضدفاشيستي است. اين گروه به اقدام عملي براي دستيابي به اهداف خود اعتقاد دارد و از تاکتيک‌هاي مختلفي براي اعتراض، از فعاليت‌هاي اينترنتي تا خشونت فيزيکي عليه راست‌هاي افراطي استفاده مي‌کند. اينکه ترامپ در چنين شرايطي از تروريست‌بودن اين گروه حرف مي‌زند، يعني اينکه باور ندارد آنهايي که در خيابان‌هاي بيش از 20 ايالت آمريکا اعترض مي‌کنند، مردم هستند بلکه آنها را عضوي از اين گروه ضدفاشيستي مي‌داند. 
رئيس‌جمهور آمريکا به نظر مي‌رسد در اين تصور تنها نيست؛ بيل بار، دادستان کل و رابرت ابرايان، مشاور امنيت ملي او، آنتي‌فا را به دليل خشونت‌ها و خسارت واردکردن به اماکن مختلف مقصر مي‌دانند. آنها اين ماجرا را به وزارت دادگستري کشانده و گفته‌اند اين نهاد در مقابل گروه‌هايي که دست به خشونت مي‌زنند، تعلل نمي‌کند. اما يک نفر بايد بالاخره به ترامپ يادآوري کند دولت آمريکا اختيار قانوني لازم براي اينکه يک گروه داخلي را سازمان تروريستي بنامد، ندارد. 
بر اساس قانون فعلي، وزارت خارجه مي‌تواند سازمان‌هاي خارجي را وارد اين ليست کند، اما آمريکا وضعيتي قانوني براي گروه‌هاي تروريستي داخلي تعريف نکرده است و اف‌بي‌آي تنها نهادي است که از نوع ديگري از اختيار قانوني براي محاکمه تروريسم داخلي در آمريکا استفاده مي‌کند. تاکنون ديگر مقامات آمريکايي از جمله سخنگوي وزارت خارجه آمريکا به اقدام اخير ترامپ واکنشي نشان نداده‌اند و پيگيري رسانه‌هاي آمريکايي براي گرفتن پاسخي از آنها بي‌نتيجه بوده است.
حالا ترامپ تمام تلاشش را مي‌کند تا جنبشي اعتراضي را که از مينياپوليس و با خرخر نفس‌هاي يک مرد سياه‌پوست آغاز شد و به قاره‌هاي ديگر رسيد، به فعاليت گروه‌هاي تروريستي تقليلش دهد. کدام گروه تروريستي در جهان، جان ديگري برايش اهميت دارد؟ در جهان موازي احتمالا اين تروريست‌ها هستند که بر ما حکومت مي‌کنند.

شرق