- - https://andisheh-nou.org -

از وضعیت تازه نرگس محمدی و نسرین ستوده

نرگس محمدی همچنان بدون حق دسترسی به کتاب و تماس با فرزندانش بصورت غیرقانونی در زندان زنجان نگهداری می‌شود

بیدارزنی: از روزی که #نرگس_محمدی را با ضرب و شتم شدید از زندان اوین به زندان زنجان فرستادند بیش از پنج ماه می‌گذرد. نرگس را در حالی از بند زنان اوین با فریب به بیرون کشاندند که حتی امکان برداشتن داروها و عینک خود را نداشت.
آثار ضرب و شتم و کبودی‌ها بر تن نرگس محمدی در پزشکی قانونی هم ثبت شده است، اما ضاربان (رییس و پرسنل زندان اوین) که خود زیردست قاضیان هستند قرار نیست هرگز مواخذه شوند.
حالا پس از گذشت ۵ ماه، نرگس محمدی در زندان زنجان حتی از دسترسی و تهیه کتاب که از ابتدایی‌ترین حقوق زندانی است محروم است و همچنان امکان تماس با فرزندان خود را ندارد.
انتقال او به زندان زنجان در پی تحصن جمعی چندتن از زندانیان بند زنان زندان اوین در همدلی با کشته‌شدگان قیام آبان ماه صورت گرفت.

ــــــــــــــــــ

● دومین سالروز تولد نسرین ستوده در زندان اوین، در بازداشت ۱ سال و ۳۵۱ روزه بر او چه گذشت؟

امروز ۹ خرداد ماه ۱۳۹۹، روز تولد ۵۷ سالگی نسرین ستوده است؛ او ۲۳ خرداد ماه ۱۳۹۷، در منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد و تاکنون در یک بازداشت موقت ۱ سال و ۳۵۱ روزه بسر می‌برد. در این دوران بازداشت، وقایعی چند بر او گذشت ازجمله:

● همسرش رضا خندان، در مقابل زندان اوین با ضرب و جرح بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شد.

● منزلش ساعت ۸ صبح ۲۷ مرداد ۱۳۹۷، مورد حجوم و تفتیش مأموران قرار گرفت و آلات جرمی!، مانند پیکسل‌ یا همان بَج‌های سینهٔ “من به حجاب اجباری اعتراض دارم” از منزلش کشف و جمع‌آوری گردید.

● منزل خواهر همسرش مورد تفتیش قرار گرفت و رسیور ماهواره‌شان ظبط گردید.

● همسرش رضا خندان به اطلاعات احضار شد و بعد از سرباز زدن ایشان از مراجعه و یادآوری حدود قانونی نهاد‌های امنیتی، به او گفته شد “پس دستگیر میشوی!” و دستگیر شد!

● همسرش رضا خندان بهمراه فرهاد میثمی، توسط قاضی صلواتی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت» به ۵ سال زندان و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال حبس محکوم شد.

● او در اعتراض به “بازداشت و فشارهای قضایی متعدد بر خانواده خویش، بستگان و دوستان، منجمله فرهاد میثمی”، دست به اعتصاب غذا زد و پس از ۳۷ روز، به امید اینکه فرهاد میثمی نیز به پیروی از او به اعتصابش پایان دهد، به اعتصاب خود پایان داد، ولی بعد از ادامهٔ اعتصاب غذا توسط فرهاد میثمی که نتیجه‌اش رسیدن وزن او به کمتر از ۴۴ کیلوگرم و وضعیت وخیم جسمانی‌اش بود، دوباره دست به اعتصاب غذا زد.

● بعد از موافقت دادگاه با تقاضای تبدیل قرار وثیقه به قرار کفالت در مورد رضا خندان، و درنتیجهٔ آزادی آقای خندان از زندان اوین و خاتمه یافتن اعتصاب غذای فرهاد میثمی که شرط پایان اعتصاب غذای خود را به آزادی رضا خندان تقلیل داده‌بود، نسرین ستوده نیز پس از ۲۷ روز به اعتصاب غذای حمایتی خود پایان بخشید.

● در تاریخ ۱۳۹۷/۳/۲۳ مجدداً پرونده‌ی جدیدی با ۷ اتهام علیه‌ او تشکیل شد که منجر به محکومیت او ۳۸/۵ سال حبس به علاوهٔ ۱۴۸ ضربه شلاق شد که مجازات اشد یعنی ۱۲ سال حبس جهت اتهام “تشویق به فساد و فحشاء”، برای وی قابل اجرا می‌باشد.

● او در جریان انتقال به دادسرا با وجود اجبار عاملان، در اتوبوس زندان از پوشیدن چادر امتناع ورزید. معاون زندان که حاضر بود، دستور داد که باید اتوبوس متوقف بماند تا زمانی که او چادر بر سر کند؛ در واکنش نسرین ستوده روسری خود را هم در آورد و در مقابلِ پاهای او انداخت و گفت: «همین را هم به لحاظ الزام قانون پوشیده‌ام، اگر نمی‌خواهید این را هم بر می‌دارم.» معاون زندان که شدت دفاع سایر زندانیان از او را مشاهده کرد، هراس‌ناک، روسری را به او داد و دستور داد که اتوبوس به همان شکل به راه افتد. این ماجرا به محرومیت نسرین ستوده از ملاقات فرزندان خود برای هفته‌ها انجامید. اما او همچنان بر حق قانونی خود مبنی بر نپوشیدن چادر پافشاری کرد.

● در موردی‌ دیگر، به دلیل واهیِ «پیدا شدن قیچی در لوازم شخصی‌اش» با دستور رئیس زندان اوین به مدت ۳ هفته ممنوع الملاقات شد؛ درنتیجه، ممنوع الملاقات بودن او پس از سه هفته به پایان رسید و او پس از سه هفته موفق به دیدار فرزندانش شد.

● برای ملاقات، از او طلب تعهد و تضمین رعایت حجاب شرعی کردند و فرزندانش را برای ملاقات تحت فشار قرار دادند که نتیجه اش ملغا شدن جلسهٔ ملاقات دوهفته یکبار بود.

● در اعتراض به جلوگیری از آزادی زندانیان و ادامهٔ حبس آن‌ها در شرایط پرمخاطره شیوع ویروس کرونا همراه با جمعی دیگر از زندانیان، در تاریخ ٢۶ اسفند ٩٨ دست به اعتصاب غذای اعتراضی زد و در تاریخ اول فروردین ۱۳۹۹، به دلیل شیوع بیش از حد بیماری کرونا و ملاحظه حال روحی همبندیان، به اعتصاب غذای خود پایان داد.

۱۱ خرداد ۹۹