- - https://andisheh-nou.org -

اختلاف بین ترامپ و مرکل بر سر مکان اجلاس گروه7!

امروز آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دعوت دونالد ترامپ برای حضور در اجلاس  گروه7  در آمریکا در ماه ژوئن (اواخر خردادماه) را به علت ادامه اپیدمی ویروس کوید-19 را رد کرد. 

ترامپ تلاش دارد که نشست حضوری سران کشور های  گروه7  در آمریکا را به عنوان  نماد عادی شدن اوضاع  در کشور خود نشان دهد. این در حالی است که تعداد جان باختگان ویروس کوید-19 در آمریکا به بیش از  103 هزار نفر رسیده است و نشانی از فروکش کردن این واگیری وجود ندارد. همچنین سیاست های شکست خورده دولت ترامپ و نظرات خطرناک شخص ترامپ در افکار عمومی به شدت زیر سوال رفته اند و دولت فدرال برای راه اندازی اقتصاد در صدد برچیده شدن قوانین قرنطینه است.   

دیروز در تماس  تلفنی بین بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا و و ترامپ آنها درباره اهمیت امکان حضور شخصی سران کشورها در اجلاس آتی  گروه 7 در ایالات متحده صحبت کردند. بوریس جانسون تنها رهبر گروه7  است كه به بیماری کوید-19 مبتلا شده و بهبود یافته است. او نیز بر خلاف نظر کارشناسان و خواست افکار عمومی در راستای راه اندازی هر چه سریع تر کسب و کار در صدد برچیده شدن زود هنگام قرنطینه و باز شدن مدارس و بازگشت مردم به محیط کار می باشند.

دیگر سران کشورهای اروپایی، فرانسه و ایتالیا بطور ضمنی با حضور در این اجلاس موافقت کرده اند. چگونگی مدیریت کردن وضعیت حاد اقتصادی در اتحادیه اروپا به یکی از موضوعات اصلی اختلاف نظر بین کشورهای عضو این اتحادیه تبدیل شده است. 

اکثر کشورهای عضو گروه7 که بزرگترین بخش اقتصاد جهانی را تشکیل می دهند با رکود اقتصادی بسیار شدید روبرو شده اند و در مجموع سیاست هایشان در مدیریت و حفاظت از جان و سلامت مردم در برابر واگیری کوید-19 با شکست روبرو شده است. امکان حل و مدیریت بحران اقتصادی در این کشورها بدون همکاری با یکدیگر و در انتها بدون کمک چین بعید به نظر می آید.

فعلا با وجود دولت ترامپ و اعمال سیاست بین المللی و اقتصادی نامتعارف از جانب آمریکا، این کشورهایی “قدرتمند” جهان حتی برای توافق بر سر تعیین مکان و برنامه تشکیل اجلاس گروه7 با مشکل روبرو شده اند!