- - https://andisheh-nou.org -

گسترش اعتراضات در آمریکا به قتل شهروند سیاه پوست به دست پلیس و پیام تهدید آمیز ترامپ

با گسترش تظاهرات در اعتراض به کشته شدن یک مرد سیاه‌پوست معترضان مرکز پلیس شهر مینیاپولیس را به آتش کشیدند و  فرماندار ایالت مینه‌سوتا با اعلام وضع اضطراری، گارد ملی را برای کنترل وارد عمل کرد.

دونالد ترامپ اعتراض کنندگان را “اراذل و اوباش” خواند و در واکنش به گسترده شدن اعتراضات در یک پیام توئیتری تهدیدآمیز گفت: “وقتی غارت شروع شود تیراندازی شروع می‌شود”. گفتنی است عین همین این جمله را والتر هاردلی ، رئیس پلیس شهر میامی در سال 1967 در اوج اعتراضات ضد تبعیض نژادی و ترور یک جوان سیاه پوست بیان کرده بود.   

در پیام توئیتری اش ترامپ در پشتیبانی از فرماندار ایالت مینه‌سوتا به او اطمینان داد که ارتش در حمایت از او به میدان خواهد آمد. 

دوشنبه گذشته ۵ خردادماه در پیاده روی شهر مینیاپولیس یک مامور پلیس سفید پوست یک سیاه‌پوست جوان به نام جورج فلوید را با گذاشتن زانو و فشار بر گلویش او را خفه کرد و یک مأمور دیگری به تماشا ایستاده است.  جورج فلوید در زیر فشار زانوی مامور پلیس التماس می‌کند که زانوی خود را بردارد و می گوید: “من نمی‌توانم نفس بکشم”!

قابل توجه است که با وجود اعتراض مردم حاضر در محل این جنایت و درخواست مکرر آنها  که “حداقل اجازه بده جورج فلوید نفس بکشد” و با اینکه ماموران پلیس می دانستند تصاویر این جنایت ضبط می شوند – اما کشتن او ادامه یافت.